Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

kop vlakken 1.8IE

di mei 08, 2007 17:46

Iemand ervaring met het vlakken van een cilinderkop van een 1.8IE. Ik bedoel hiermee er bijv. 1mm afhalen t.b.v. een hogere compressie.
Die is van een 1,8 9,5:1, die van een TS 10:1. Ontsteking zou zich zelf volgens mij regelen, als ik het wel heb zit tussen cil. 2 & 3 een klopsensor die via de electronica de vervroeging een beetje in de gaten houd. benzine tanken we dan V-power. Wie weet wat????

Andretti Molletti

RE: kop vlakken 1.8IE

wo mei 09, 2007 00:21

Die koppen zijn totaal niet te vergelijken.. er zit ook geen klopsensor op de 1.8IE.
Wat je kan doen is met ingebouwde motor+kop de klep zuigerspeling meten met de nokkenassen die je daadwerkelijk gaat gebruiken.
De speling klep-zuiger is meestal enkele mm zodat je behoorlijk wat kan vlakken!
Een kop met originele dikte kan best een mm af, maar uiteindelijk moet je wel minimaal een klep-zuigerspeling van >1,5mm over houden.

Thomas

RE: kop vlakken 1.8IE

wo mei 09, 2007 12:30

Shell V-power is nog steeds octaan 95 ipv 98 en zal qua kloppen dus niet beter zijn dan gewone 95 mijns inziens

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: kop vlakken 1.8IE

wo mei 09, 2007 12:40

Andretti.
Het is de bedoeling met standaard nokkenassen te gaan rijden, heb pas een 1,8 gedemonteerd en dacht een klopsensor te ontwaren. Nee dus, ga nog uitzoeken wat dat dan wel is.
Als er geen klopsensor op zit ga ik ook geen mm van de kop afhalen. Hogere compressie is ook een grotere kans op pingelen en ik hou m'n motor graag heel.

Thomas,
Shel V-power is een benzine met octaangetal 97. Volgens de regels bestaat er geen benzine 97, dus moet Shell hem 95 noemen.
Heb hierover een hele e-mail discussie gehad met Shell betreffende mijn skoda Oktavia 1,8T ABT 210PK.
Volgens Shell: elke auto welke 98 verlangd mag je zonder problemen V-power tanken.

Dank voor jullie reactie.

Thomas

Re: RE: kop vlakken 1.8IE

do mei 10, 2007 11:16

Andretti.

Thomas,
Shel V-power is een benzine met octaangetal 97. Volgens de regels bestaat er geen benzine 97, dus moet Shell hem 95 noemen.
Heb hierover een hele e-mail discussie gehad met Shell betreffende mijn skoda Oktavia 1,8T ABT 210PK.
Volgens Shell: elke auto welke 98 verlangd mag je zonder problemen V-power tanken.
Kijk weer wat geleerd! en ik altijd shell stations ontwijken :) . Maar V-power blijft nog altijd het best in Duitsland > octaan 100. Maja als je dan weer terug bent uit Duitsland kan je weer tanken :roll:

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 683
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

Re: RE: kop vlakken 1.8IE

do mei 10, 2007 13:51

Andretti.

Thomas,
Shel V-power is een benzine met octaangetal 97. Volgens de regels bestaat er geen benzine 97, dus moet Shell hem 95 noemen.
Heb hierover een hele e-mail discussie gehad met Shell betreffende mijn skoda Oktavia 1,8T ABT 210PK.
Volgens Shell: elke auto welke 98 verlangd mag je zonder problemen V-power tanken.
Maar V-power blijft nog altijd het best in Duitsland > octaan 100. Maja als je dan weer terug bent uit Duitsland kan je weer tanken :roll:
sommige wel, sommige niet 8)

Andretti Molletti

Re: RE: kop vlakken 1.8IE

zo mei 13, 2007 18:57

Andretti.

Als er geen klopsensor op zit ga ik ook geen mm van de kop afhalen. Hogere compressie is ook een grotere kans op pingelen en ik hou m'n motor graag heel.

Dank voor jullie reactie.
Heb je enig idee wat de compressie toeneemt met dat zielige mmtje??
Als je je motor heel wilt houden heb ik een nog betere oplossing ;)

Die mm kan eraf hoor, en ik weet wat ik doe...

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: kop vlakken 1.8IE

ma mei 14, 2007 06:38

laat maar horen

Andretti Molletti

Re: RE: kop vlakken 1.8IE

ma mei 14, 2007 22:32

Die mm kan eraf hoor, en ik weet wat ik doe...

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8236
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: kop vlakken 1.8IE

di mei 15, 2007 13:03

Die mm kan eraf hoor, en ik weet wat ik doe...

En toen................................... :?

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: kop vlakken 1.8IE

di mei 15, 2007 13:28

die mm kan er af, en ik weet wat ik doe.
laat eens horen wat je bedoel.
Jan.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: kop vlakken 1.8IE

di mei 15, 2007 13:36

Dat is al het antwoord, door een mm van de kop te halen zal de compressie nog niet zo veel stijgen.
Dus kan je zonder meten gewoon die mm er af halen zonder gevaar, Dre weet wat ie doet.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: kop vlakken 1.8IE

di mei 15, 2007 18:33

Dre geloof ik direct met wat hij zegt, hij heeft tenslotte meer ervaring dan ik.
Maaaaaaaaaaaaarrrr, zegt hij:::::::

"Ik heb een betere oplossing."

Ik ben benieuwd.

Andretti Molletti

RE: kop vlakken 1.8IE

di mei 15, 2007 20:24

HAHA, ik doelde op niet meer starten blijft i zeker heel!!

De vraag is wat wil je berijken met die mm??
Alleen compressie verhogen werkt maar ten delen... wat is je doel?

(oja en met meer compressie ook ietsjes meer voorontsteking rijden dat geeft zo weer een paar peekaa extra zonder problemen (ron98)

Terug naar “Tuning onderwerpen”