bertone74
Newbie
Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 20:13
Locatie: Susteren(L)

jankend geluid

ma mei 21, 2007 19:59

Ik ben in het bezit van een 1600 bertone uit 1973.
Echter als ik boven de 110Km rij,hoor ik een jankend geluid,waarvan ik niet precies weet waar het vandaan komt.
Versnellingsbak of achteras?
De versnellingsbak schakelt goed zonder gekraak.
Als ik onder de bovenvermelde snelheid blijf,hoor het geluid niet.
Tevens heb ik het vermoeden dat de kruisstukjes van de tussenas vervangen moeten worden.
Vraag:moeten deze direkt vervangen worden of kan ik hier nog even mee doorrijden?
De auto wordt overwegend in de zomermaanden gebruikt,en rij max 3000Km perjaar.
Hopende op enige informatie

SCARB nr 5032
1600GT Junior'74
SCARB 5032

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: jankend geluid

ma mei 21, 2007 20:16

Poeh. Je maakt het wel lastig om te beoordelen wat er aan de hand is. Kruisstukjes maken nooit een jankend geluid dus dat heeft niet met elkaar te maken. Kruisstukjes welke ruim zijn geven nl vaak een vibratie in de aandrijflijn welke toeneemt naarmate de belasting stijgt. Soms houden defecte kruisstukjes het vrij lang vol, maar als je pech hebt barst er 1 en dan is verder rijden niet meer mogelijk zonder gevolgschade. Ik zou ze dus vervangen als ze bijgeluiden hebben en/of speling vertonen.

Het jankende... is het misschien een "zingend"' geluid,?? zou afkomstig kunnen zijn van je achteras. Een versleten kroon/pignonwiel combi wil nog wel een aanleiding geven tot dergelijke geluiden. Het is niet schadelijk, meer lastig/ vervelend. Je kunt nog eens overstappen op een andere oliesoort. Bv de 75 w 140 TWS van Castrol ( verkrijgbaar bij de meeste adressen waar men 4 x4 'wagens verkoopt) Dit wil nog wels eens afname van de klachten teweegbrengen, maar 100 % afdoende zal het niet zijn. Maar als gezegd: Zingende assen zingen het vaak nog lange tijd uit.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

RE: jankend geluid

ma mei 21, 2007 20:36

Als het geluid gelijk is bij 110kmu in zowel de 4 als de 5e versnelling dan is het de achteras, anders niet ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”