Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Alfa155 1.6 16V TS Tunen

do mei 24, 2007 23:21

Helemaal juist beiden, maar beter een goede 1.6 kopen en die wat tunen dan een soms te dure of achterstallige V6 waar veel problemen uit voort kunnen komen.
Alfa kopen is 1, alfa rijden is vers 2 :D
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa155 1.6 16V TS Tunen

do mei 24, 2007 23:22

Klopt hoor, maar ik ben nou eenmaal een 'sucker for displacement' :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

RE: Alfa155 1.6 16V TS Tunen

do mei 24, 2007 23:26

maar je houdt ook van sleepers ;)

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Alfa155 1.6 16V TS Tunen

do mei 24, 2007 23:27

Ik schop het topic gewoon weer on topic :whistle: :

Door chiptuning krijg je niet alleen (iets) meer vermogen. Het motorkarakteristiek veranderd: in mijn geval (dwz élk geval bij Squadra) betekende dat beduidend beter "oppakken" vanuit lage toeren en een veel rustigere stationairloop.
Laatst gewijzigd door dibro op do mei 24, 2007 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Alfa155 1.6 16V TS Tunen

do mei 24, 2007 23:29

maar je houdt ook van sleepers ;)
Sorry voor de off topic, nu zijn we toch bezig :wink: De 3.5 zal in eerste instantie geen sleeper zijn, ik vind die dikke America-bumpers toch wel erg mooi. Ter compensatie zal ik een 1.6ie plaatje achterop lijmen :wink: Alsof de gemiddelde GTI-sjonnie iets aan die ouwe 75 zal zien...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Alfa155 1.6 16V TS Tunen

do mei 24, 2007 23:30

Ik schop het topic gewoon weer on topic :whistle: :

Door chiptuning krijg je niet alleen (iets) meer vermogen. Het motorkarakteristiek veranderd: in mijn geval betekende dat beduidend beter "oppakken" vanuit lage toeren en een veel rustigere stationairloop.
Nogmaals advocaat van de duivel zijn: een 2.0 pakt waarschijnlijk altijd lekkerder op vanuit de kleder dan een 1.6...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa155 1.6 16V TS Tunen

do mei 24, 2007 23:31

Ik schop het topic gewoon weer on topic :whistle: :

Door chiptuning krijg je niet alleen (iets) meer vermogen. Het motorkarakteristiek veranderd: in mijn geval betekende dat beduidend beter "oppakken" vanuit lage toeren en een veel rustigere stationairloop.
Nogmaals advocaat van de duivel zijn: een 2.0 pakt waarschijnlijk altijd lekkerder op vanuit de kleder dan een 1.6...
Ick nie weet, nooit een 1.6 TS gereden :oops: :wink: Maar mét de chip pakt ook een 2.0 beter op.
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Boyd
Full Member
Full Member
Berichten: 410
Lid geworden op: di sep 20, 2005 15:13
Locatie: Nieuwegein

Re: RE: Alfa155 1.6 16V TS Tunen

zo mei 27, 2007 11:13

Ik schop het topic gewoon weer on topic :whistle: :

Door chiptuning krijg je niet alleen (iets) meer vermogen. Het motorkarakteristiek veranderd: in mijn geval betekende dat beduidend beter "oppakken" vanuit lage toeren en een veel rustigere stationairloop.
Nogmaals advocaat van de duivel zijn: een 2.0 pakt waarschijnlijk altijd lekkerder op vanuit de kleder dan een 1.6...
Niet helemaal mee eens :wink: Ik zal mijn relaas van mijn 155 1.6 16V Evo doen.

Toen ik 17 was, wist ik al 3 jaar zeker dat er een 155 voor de deur zou komen. Na wat gunstige meevallers op financieel gebieg gezocht naar een goede 155. Nou ik kan je vertellen wat een drama wat er langs de weg staat. De 2.0 16V waren echt een hoop ragbakken van, helaas want het is echt een bruut fijne alfa!. Goed toen kwam ik er een tegen bij SVL, en dat was helaas een 1.6 16V. Met onderhoudshistorie etc etc. Dus ik heb die 155 gekocht (mijn vader voor mij dan, ik was 17 :lol: ). Ik reed in een 155 die in perfecte staat verkeerde.

Maar ik ken het gevoel dat er wat begint te kriebelen qua motorvermogen. Na paar gesprekken met de heren van H&S Corse (www.artc155.nl) besloten om van mijn 155 een evo te maken.

Dat betekend in de basis;

Een goed setje 2.0 16V nokken (catcams zijn pcies het zelfde)
Maatchip (7860 rev limit)

Zelf nog geoptimaliseerd
BMC CDA Airbox, met cold air intake
Volledig CSC systeem
Osrav sport set etc, nou kan ik een hele was lijst geven maar dat is ook weer niet nodig.

De 1.6 16V, heeft net zoals de 145 2.0 Qv een korte bak erin zitten. De 2.0 16V van de 155 heeft een lange bak.
Na regelmatig testen is gebleken dat de 155 1.6 16V EVO net zo snel/ sneller als een gechipte :!:155 2.0 16V. En van een 1.6 valt voldoende te maken hoor ;)


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cold air intake
Afbeelding
Afbeelding

Goed te zien, het verschil tussen de std 1.6 nok (voorgrond) en de 2.0 nok (achtergrond)
Afbeelding

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen voorzien van informatie :wink:
Afbeelding

djmcrandy

RE: Alfa155 1.6 16V TS Tunen

zo mei 27, 2007 11:54

hee, jah dat die bak van een 1.6 erg kort is dat wist ik vond ik ook wel het fijne eraan. want alsik een 2.0 blok+bak erin zou hangen zou ik niet sneller optrekken maar aleen meer topsnelheid winnen, en die kan soms nog wel eens wat geld kosten.

ik ben nu eerst bezig met het uitbouwens (andere bumper voor+achter) dit laten spuiten
en dan wou ik m langs http://www.hurricaneracing.nl/ brengen.
ik hoop dat zij een paar mooie nokassies hebben en meschien wel een nieuw uitlaat systeem.

ik ben geen milionair maar ik wil erbest voor sparen :lol:

maar bedankt voor je hulp

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Alfa155 1.6 16V TS Tunen

zo mei 27, 2007 22:20

Mooie foto's (op de onscherpe nokkenassen na)
Mooie wagen. Goed gedaan.
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op ma mei 28, 2007 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Alfa155 1.6 16V TS Tunen

zo mei 27, 2007 23:01

Ik schop het topic gewoon weer on topic :whistle: :

Door chiptuning krijg je niet alleen (iets) meer vermogen. Het motorkarakteristiek veranderd: in mijn geval betekende dat beduidend beter "oppakken" vanuit lage toeren en een veel rustigere stationairloop.
Nogmaals advocaat van de duivel zijn: een 2.0 pakt waarschijnlijk altijd lekkerder op vanuit de kleder dan een 1.6...
Niet helemaal mee eens :wink: Ik zal mijn relaas van mijn 155 1.6 16V Evo doen.

Toen ik 17 was, wist ik al 3 jaar zeker dat er een 155 voor de deur zou komen. Na wat gunstige meevallers op financieel gebieg gezocht naar een goede 155. Nou ik kan je vertellen wat een drama wat er langs de weg staat. De 2.0 16V waren echt een hoop ragbakken van, helaas want het is echt een bruut fijne alfa!. Goed toen kwam ik er een tegen bij SVL, en dat was helaas een 1.6 16V. Met onderhoudshistorie etc etc. Dus ik heb die 155 gekocht (mijn vader voor mij dan, ik was 17 :lol: ). Ik reed in een 155 die in perfecte staat verkeerde.

Maar ik ken het gevoel dat er wat begint te kriebelen qua motorvermogen. Na paar gesprekken met de heren van H&S Corse (www.artc155.nl) besloten om van mijn 155 een evo te maken.

Dat betekend in de basis;

Een goed setje 2.0 16V nokken (catcams zijn pcies het zelfde)
Maatchip (7860 rev limit)

Zelf nog geoptimaliseerd
BMC CDA Airbox, met cold air intake
Volledig CSC systeem
Osrav sport set etc, nou kan ik een hele was lijst geven maar dat is ook weer niet nodig.

De 1.6 16V, heeft net zoals de 145 2.0 Qv een korte bak erin zitten. De 2.0 16V van de 155 heeft een lange bak.
Na regelmatig testen is gebleken dat de 155 1.6 16V EVO net zo snel/ sneller als een gechipte :!:155 2.0 16V. En van een 1.6 valt voldoende te maken hoor ;)

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen voorzien van informatie :wink:
Tuurlijk, het kán wel, daar niet van, maar hang die korte bak eens achter de 2.0?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Boyd
Full Member
Full Member
Berichten: 410
Lid geworden op: di sep 20, 2005 15:13
Locatie: Nieuwegein

RE: Alfa155 1.6 16V TS Tunen

ma mei 28, 2007 18:05

Tja dat doet ook niet 1 2 3 iedereen :lol:
Afbeelding

djmcrandy

RE: Alfa155 1.6 16V TS Tunen

vr jun 08, 2007 17:42

jah, ik zat ook te denken aan een Q4 zag dat er op dit moment eentje tekoop staat.
maar zelfs dan heb je een hoop geld uitgegeven voor een Q4 en dan zit je op 180PK ofzo?
zit nu op 120PK dus weet alleen niet hoeveel Nm mijn wage heeft en een Q4.

er staan alleen wel al 270 000 KM op het tellertje. zal het meschien wat weze om het blokkie te reviceren of word het alleen maar slechter?

Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

RE: Alfa155 1.6 16V TS Tunen

vr jun 08, 2007 21:23

Q4 zit op 190 pk :wink:

Edwin ARTC 11

RE: Alfa155 1.6 16V TS Tunen

za jun 09, 2007 17:20

Een Q4 heeft mooie (lancia Delta) techniek, maar is zéér onderhoudsgevoelig. Dit in tegenstelling tot een 1.6 16V.
Je gaf al aan geen miljonair te zijn (zoals de meeste van ons :wink: ) Begin dan niet aan een Q4.
De onderdelen zijn schaars en reparaties zijn duur.
De conversie van een 1.6 16V naar een 1.6 16V EVO is beter te behappen.

Terug naar “Tuning onderwerpen”