joost
Member
Member

Massa probleem 33????

zo mei 20, 2007 20:18

Alfisti,

Ik heb sinds kort een probleem met mn 33. Hij reed de afgelopen tijd redelijk goed. Ik zorgde dat ik hem alleen voor lange ritten gebruikte zodat ie niet vervuilde. Hij stond dan ook lekker te schudden stationair. (zo fijn!!!)
Maar de laatste tijd ging het wat minder, :cry: als ik hem net gestart had en ik wou wegrijden ging het even goed maar na een paar honderd meter begon ie te bokken en in te houden. Mn toerenteller gaf ook van alles aan behalve mn juiste toeren. De remedie was dan om hem een keer aan en uit zetten en dan was het oke. Dus ik dacht nog : maar eens zsm mn gaskleppen, lm meter en stat regelschuif schoonmaken. Wil wel helpen!
Nu reed ik afgelopen week met em en toen had ie het weer dus ik weer uit en aan maar dat aan ging niet meer... :oops:
Hoorde wel een 'klik 'bij de startmotor maar er gebeurde nix. Ik gauw even gekeken en het signaal vh contactslot kwam aan maar er gebeurde nix. Dus ik dacht startmotor stuk.
Nieuw startmotor geregeld en gezorgd dat mn auto weer thuis was. Alles los en meteen maar mn gaskleppen enzo schoongemaakt. Startmotor erop en hoppa... weer nix. What the f...k!

Lijkt op een massa probleem, zodra ik probeer te starten brandt ook mn grootlicht op het dashboard.
Als ik nu ook mn gewone verlichting aan doe brandt mn knipper lv constant maar de rest doet het niet (voor)
Ik dus het massa punt weer losgehaald op de motor en alles opgeschuurd, weer proberen en nog nix.
Gemeten aan mn contactslot maar dat gaat ook gewoon goed, komt ook aan. Nu heb ik de vraagbaak erbij en het schema gevolgd en echt moeilijk is het niet. veel massa's maar die zijn nu ook goed.
Accu is ook goed, heb nog een andere auto ervoor gehad maar geen verschil.

Wat kan het zijn?? Heeft iemand een idee?? Toch contactslot of toch nog een andere massa??? Dynamo??
Wie kan mij helpen, ik weet het niet meer.!!
Ciaooooo
33 16v s 1992 alfa Rosso
usa spider 1987 nero
156 sw 2.0 jts 2002 blu daytona
159 sw 2.2 jts 2007 alfa rosso
Scarb lidnr 04117

Karim
Newbie
Newbie

RE: Massa probleem 33????

zo mei 20, 2007 23:29

Hallo, raar maar waar, ik denk dat mijn 33 ongeveer hetzelfde probleem heeft. Misschien kunnen we elkaar helpen, misschien niet, who knows. De auto start goed, motor loopt tot kort na het starten redelijk goed. Maar al na een minuut of 3 begint hij in te houden. Dat wil zeggen, je trapt het gaspedaal in, maar er gebeurt niets, of de wagen begint erg te schokken. Pas bij gas veel verder open, komt er na een grote schok weer leven in.

De auto lijdt vooral laag in de toeren aan een tekort aan vermogen en is niet soepel meer. Het gaat in mijn geval om een 33 16v en de afgelopen periode is het volgende eraan gedaan/vervangen: Nieuwe bougies, nieuwe Olie en filter, nieuwe accu, het gaskleppenhuis is schoongemaakt en een beetje brandstofleiding-cleaner gebruikt. Het probleem is al van voor de nieuwe bougies. Verder heb ik hetzelfde probleem als Joost bij het starten. Als hij start, dan start hij in een keer. Maar soms na een pauze van ongeveer een uurtje of zelfs korter, hoor je alleen die klik van de startmotor of het relais. Waar ik nog niet op heb gelet is of de brandstofpomp wel in orde is.
Komt iemand onze problemen bekend voor? :(

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 21, 2007 11:39

@Karim: Over het inhouden van 33 16v motoren is op het forum al heel veel geschreven. Met de zoekfunctie (op 'bokken' of 'inhouden') zul je zeker de mogelijke oorzaken in kaart kunnen brengen. Als je die allemaal gecontroleerd hebt en het probleem is er dan nog steeds, dan zou ik nog eens een post hier neer zetten.

succes ermee!

AlfaTony
Guru
Guru

ma mei 21, 2007 20:41

Alle massa aansluitingen goed controleren en zorgen dat ze goed "aarde" maken.
Losmaken, en eventuele corrossie weghalen en het metaal blank maken.
Vergeet ook de accupool niet, en deze daarna insmeren met zuurvrije vaseline.

Dan kan het zo goed als geen "massa" probleem meer zijn.

Succes.

Groetjes Antonio
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

joost
Member
Member

ma mei 21, 2007 22:29

Ga ik idd maar eens proberen om alle masapunten te checken, vind het een raar verhaal.
Ben helaas deze week nogal druk dus dat wordt hem niet maar probeer er tijd voor vrij te maken.
Baal er wel van, wil hem weer rijdend hebben!!!
33 16v s 1992 alfa Rosso
usa spider 1987 nero
Scarb lidnr 04117

joost
Member
Member

za mei 26, 2007 16:22

Heeft dan niemand nog een idee??? massa op de motor heb ik dus al gecontroleerd. Ik kan nog wat andere plekken opschuren en dan hopen op een verbetering. :?
Maak ook nog wel even een directe + maken op de startmotor om te kijken of ie het dan wel doet, kan ik die massa eventueel uitsluiten en anders zit het in het contactslot denk ik. ( of bedrading)
Maar voor de rest weet ik het ook niet dus als iemand nog weet van o dat heb ik een keer gehad dan hoor ik dat graag.

Caio tutti!!
33 16v s 1992 alfa Rosso
usa spider 1987 nero
Scarb lidnr 04117

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

za mei 26, 2007 18:23

Controleer de massa op je zekeringenkast. Aan de achterkant zit een zwarte massadraad, leg parallel eens een draad naar de carosserie. Ik ben er redelijk van overtuigd dat dit het oplost (mijn Q4 had soortgelijke problemen welke hierdoor veroorzaakt waren).
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

joost
Member
Member

za mei 26, 2007 19:36

Hey sergio,

Thanx man, ga ik nog maar eens proberen maar, klinkt wel aannemelijk want als mn verlichting aanzet gaat ie ook op contact en mn verlichting doet nix... :? :shock:
Ik heb net ook nog even een directe + gemaakt vanaf mn accu naar de startmotor maar nix.
Hoorde wel een relais tikken bij de accu maar die is van de inspuiting (lees ik in de vraagbaak). Toch maar losgehaald en er zat een flinke bonk plastic oid op de spoel, erg vreemd. Ik heb zo geen andere liggen dus dat wordt dinsdag pas weer ben ik bang. Maar ik snap de combi niet van dit relais en het niet starten. Startmotor heeft toch een relais op de motor zelf??
Maar goed kan natuurlijk, is Italiaans en electronisch dus... :wink: :wink:

Ga dan de bedrading checken en dan zie ik het wel!
thanx alvast.
33 16v s 1992 alfa Rosso
usa spider 1987 nero
Scarb lidnr 04117

joost
Member
Member

za jun 02, 2007 21:06

It's alive again!!!!

Ik heb het gevonden hoor!! Diverse draden doorgemeten, diverse massa verbeterd en hij doet het weer!
Bij mijn voeten onder de mat lagen wat draden die een beetje poreus waren geworden en dus heel veel weerstand hadden, dus nieuw getrokken. Stuk of 5 naar achter toe. iets beter... nieuw massapunt achter zekeringkast, iets beter en toen nog een extra massakabel vanaf blok naar massapunt bij accu. en warempel hij doet het!!!

Zo blij als een kind alles netjes laten draaien en alles weer dichtgebouwd. Beetje schongemaakt en weer lekker een stukje gereden. Was is dat fijn zeg!!! lekker brullen!!

Thanx voor de hints!!!
33 16v s 1992 alfa Rosso
usa spider 1987 nero
Scarb lidnr 04117

Terug naar “Algemene Technische vragen”