Voor de route zou ik zeggen:
Antwerpen - Brussel - Luxemburg - Metz - Straatsburg - Offenburg - Basel - Luzern - Gotthardtunnel - Como - Milaan. Ik heb al veel alternatieven geprobeerd, dit vind ik de vlotste (en vlakste) weg.
Mee eens (vanuit Noord Nederland rij ik natuurlijk niet via Straatsburg, maar langs o.a. Karlsruhe en Koblenz (via Frankfurt is ook een optie)).
Zwitserland is een makkelijke route, bij Basel en Luzern is het een wirwar van afslagen en tunnels maar je hoeft alleen maar de A2 te volgen om bij Chiasso (Italiaans-Zwitserse grens) te komen.
Tips: koop je Autobahn-vignetten (1 voor auto, 1 voor aanhanger, 2 x 27 euro) tevoren bij de ANWB.
Zin in een pauze? Rustige stop even na Luzern: afslag Buochs. Onderaan afslag links onder tunneltje door en bij de driesprong rechts. Paar honderd meter verder heb je aan de linkerkant een zonneweide aan het Vierwoudstedenmeer. Wel vooraan parkeren, als je het weggetje verder in rijdt is er nauwelijks gelegenheid tot keren met aanhanger. Hier ben je even ver weg van de Autobahn-herrie.
Hoe later op de dag je bij de Gotthardtunnel bent, hoe groter de kans op file.
Er zit één lang steil stuk in en dat is na de afslag Bellinzona Sud. Direct na Chiasso zit ook een een vervelend kort stukje vol donkere tunnels en onoverzichtelijke krappe bochten.
Nog een tip: betaal op de Autostrada je tol met je creditcard, scheelt enorm wachten.