Gebruikersavatar
Marvin
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 11:56

Spider type IV

ma mei 28, 2007 12:13

Afgelopen zondag ben ik een proefritje gaan maken in een mooie Spider uit 1988. En dat vond ik geweldig. Het was wel weer even wennen toen ik weer in mijn 155 stapte: ik trapte het gaspedaal te diep in, hoefde blijkbaar wat minder hard aan het stuur te trekken en mijn zit positie was weer een stuk hoger. Ik echter dat het model uit 1988 niet echt geschikt is voor mij, aangezien we geen garage hebben en de auto dus buiten moet blijven staan.
Nu vraag ik mij af of ik een type IV Spider wel buiten kan laten staan (en dan in de winter misschien ergens stallen).
Nu: Alfa 916 GTV 3.0 V6 24v 1999
Nu: Alfa GT 1300 Junior 1972, met 2L techniek
Gehad (2013-2023): Alfa 916 GTV 2.0 16v 2001
Gehad (2006-2013): Alfa 155 1.7 8v wide body 1995

Gebruikersavatar
BBS
Full Member
Full Member
Berichten: 312
Lid geworden op: wo aug 10, 2005 20:55
Locatie: Mol, België

RE: Spider type IV

ma mei 28, 2007 20:43

NEEN :!:
Belgian Black Spider
A thing of beauty is a joy forever (John Keats)

Gebruikersavatar
pinin39
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: ma jul 31, 2006 13:26
Locatie: borger
Contacteer: Website

RE: Spider type IV

ma mei 28, 2007 21:15

ik zou het ook zeker niet doen ! ...

de spider heeft een paar dingen waar ie niet helemaal toppie in is ...... slecht weer !
een cabrio buiten lijkt me zowieso geen topper maar het zou wel kunnen . alleen een Spider
heeft erg roestgevoeligheid .. altijd droog en onderdak anders niet doen .

een 88 type 4 ?? da's raar .. volgens mij werder ze pas vanaf 1990 in type 4 uitgegeven.
heb je foto's ?
Gehad : Alfa 146 TI , Alfa 145 QV . Alfa GTV Turbo V6, Alfa 159 , 166

Nu Porsche , Ducati , Fiat 500

Gebruikersavatar
Marvin
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 11:56

Re: RE: Spider type IV

di mei 29, 2007 13:30

een 88 type 4 ?? da's raar .. volgens mij werder ze pas vanaf 1990 in type 4 uitgegeven.
heb je foto's ?
Nee in een uit 88 heb ik gereden, maar die leken mij dus niet geschikt voor buiten. En dus vroeg ik mij af of een type 4 wel geschikt is.
Nu: Alfa 916 GTV 3.0 V6 24v 1999
Nu: Alfa GT 1300 Junior 1972, met 2L techniek
Gehad (2013-2023): Alfa 916 GTV 2.0 16v 2001
Gehad (2006-2013): Alfa 155 1.7 8v wide body 1995

Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

Re: Spider type IV

di mei 29, 2007 13:45

Afgelopen zondag ben ik een proefritje gaan maken in een mooie Spider uit 1988. En dat vond ik geweldig. Het was wel weer even wennen toen ik weer in mijn 155 stapte: ik trapte het gaspedaal te diep in, hoefde blijkbaar wat minder hard aan het stuur te trekken en mijn zit positie was weer een stuk hoger. Ik echter dat het model uit 1988 niet echt geschikt is voor mij, aangezien we geen garage hebben en de auto dus buiten moet blijven staan.
Nu vraag ik mij af of ik een type IV Spider wel buiten kan laten staan (en dan in de winter misschien ergens stallen).
Ik ben dan wel geen specifike Alfa kenner maar heb wel kennis van auto's en met name oude (Mini, Citroen etc.).
Je zal jezelf eerst de vraag moeten stellen wat je wil met de Spider. wil je een top auto en die zo houden zou ik zeggen... niet buiten zetten. Maar wil je een leuke dagelijkse auto die waar je niet let op een plekje hier en daar dan moet het kunnen. Maar bedenk je wel dat je de Alfa goed moet onderhouden en hem goed in de tectyl moet zetten. Zet hem zo nu en dan op een brug en doe de onderkant ook nauwkeurig. Volgens mij moet je dan een heel eind komen!

Ik heb zelf een Bertone gekocht en die staat het grootste deel van het jaar ook buiten. Gevolg is wel dat het geen concoursauto is maar een leuke "daily driver". Ik zorg dat hij goed in de tectyl zit en dat alle holle ruimten ook behandeld zijn. Aiuto verder goed in de was zetten en rijden maar.

Het is dus maar wat je wil. ik heb ook nog een Citroen 2CV uit 1957 en die komt dus echt niet buiten met nat weer. Aan jou de keuze! Succes.
Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

erwinbertone
Junior Member
Junior Member
Berichten: 56
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 13:58
Locatie: Utrecht

RE: Spider type IV

vr jun 22, 2007 15:02

Natuurlijk kun je een Spider IV ook in de winter gebruiken. Wij gebruiken onze Spider IV al sinds de aankoop in 2000 als dagelikse auto. Weliswaar als tweede auto, maar toch. Wat wel aan te raden is, is een hardtop voor de winter. Geeft net iets meer comfort dan de softtop, alhoewel je hier ook de winter mee doorkomt. Dan is de auto wel wat vochtig binnen aan et eind van de winter.
Het onderhoud moet je bij continue gebruikt wel wat vaker en intensiever uitvoeren. Maar ja dan rij je ook wel een supergave auto het hele jaar door.
Kortom, een aanrader om met een Spider IV het hele jaar door te rijden.

Gebruikersavatar
Mini
Member
Member
Berichten: 155
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 14:09
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: Spider type IV

vr jun 29, 2007 09:28

Omdat ik niet lekker lag te slapen terwijl mijn Bertone buiten stond gisteren maar een garage geregeld. Als bewoner van de binnenstad van Haarlem kan je voor een gereduceerd tarief een parkeerabonnement krijgen voor alle parkeergarages in de stad. Ik woon er dichtbij een (voor de kenners garage Houtplein) en daar staat hij lekker warm en droog (garage onder kantoorgebouw en dus niet open).

Slaapt een stuk rustiger. :D
Citroen 2CV AZL 1957
Citroen 2CV AZAM6 1965
Alfa 1600 GT Junior 1975
En voor de boodschap bij de AH..... Citroen C1 2007

Gebruikersavatar
Marvin
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 11:56

RE: Spider type IV

do jul 26, 2007 19:40

Ik kan het toch niet laten. Ik ga zaterdag naar een type IV kijken. (ik denk dat wanneer ik haar zou kopen, ze in de winter wel gestald wordt)

Heeft iemand tip voor op welke punten ik moet letten?
Nu: Alfa 916 GTV 3.0 V6 24v 1999
Nu: Alfa GT 1300 Junior 1972, met 2L techniek
Gehad (2013-2023): Alfa 916 GTV 2.0 16v 2001
Gehad (2006-2013): Alfa 155 1.7 8v wide body 1995

Gebruikersavatar
pinin39
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: ma jul 31, 2006 13:26
Locatie: borger
Contacteer: Website

Re: RE: Spider type IV

do jul 26, 2007 19:43

Ik kan het toch niet laten. Ik ga zaterdag naar een type IV kijken. (ik denk dat wanneer ik haar zou kopen, ze in de winter wel gestald wordt)

Heeft iemand tip voor op welke punten ik moet letten?
simpel ? wat ik er van weet :

let op de dorpels (zie je vreemde plekken ..... probleem)
let even op de deuren of ze wel recht hangen
let op roest bij de koplampen
let op roest bij de parafan
en verder rijdt ie lekker ?

ik ben geen techneut maar daar heb ik op gelet ...
Gehad : Alfa 146 TI , Alfa 145 QV . Alfa GTV Turbo V6, Alfa 159 , 166

Nu Porsche , Ducati , Fiat 500

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Spider type IV

do jul 26, 2007 23:25

LET OP!

Bij vierde series: Rode verkleuren HEEL erg.

EN!
IN de wielkasten achter!!!! Wat is het geval?
Je hebt een binnenste en een buitenste BINNENwielkast. Daaroverheen valt het buitenscherm.
De binnenwielkast bestaat dus uit twee delen.
Nu is het zo dat ze dat bij de vierde serie anders gedaan hebben dan de eerste drie series.
Bij de eerste drie zit de felsnaad waarmee de twee delen op elkaar zitten zichtbaar in de kofferbak.
Bij de vierde zit die IN de wielkast. Over die felsnaad zit een rondgebogen profiel. Het is dus een VIERdubbele rand plaat!!!
De moddervanger bij uitstek!
En dus roestgevaarlijk, en een CRIME te repareren.
EN je ziet het niet of nauwelijks!
Je moet voelen! Je hand erin, voel de rand. Die moet max een cm dik zijn, en heel gelijkmatig van vorm van voor tot achter. Is ie plaatselijk dikker of dunner, dan ben je zuur.
Verder de aanhechting reservewielbak / schermrand achter. Haal het reservewiel ER UIT en check!!!!
Dorpels S4 zijn meest gewoon goed.
Zit er een Hardtop bij? S4 hardtop is anders dan serie 3 of 2!!!!
Hoe is de kap?
Hoe schakelt de 2e versnelling?
Wat is de vraagprijs? Er zijn er zat nette onder de 10, en echt storm loopt het niet met die dingen!
Succes!!!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
SQUADRA LEO
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11

RE: Spider type IV

vr jul 27, 2007 11:20

Neen

Dat is ook een van de redenen dat ik geen Spider 4 heb, maar een Barchetta !!
En zelfs met deze cabrio is het niet optimaal.

Op de site van Steutel staan ook dingetjes waar je op moet letten. (www.steutel.com)



Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Spider type IV

vr jul 27, 2007 11:54

Let op geluiden in de aandrijflijn, is er bv. een 'klonk' bij het wegrijden. Resonantie bij +/- 120 kmh kan slijtage sperdiff betekenen. Motoren zijn probleemloos (maar toch wel ff kleur olie checken ;) ). Let op het weggedrag, autootjes zijn nu minimaal 15 jaar oud en de rubbers kunnen uitgedroogd zijn (stilstand helpt in zo'n geval niet echt).
Check voor roest onder kofferbakrubber en in de ruimtes van de achterlichten (je kan ze makkelijk even loshalen).

En over de dorpels van een type IV: bij van Neerijnen vertelden zij mij dat ze nu de eerste auto's beginnen af te keuren op de dorpels. Het gaat dan om auto's die in het verleden niet antiroest behandeld zijn en veel buiten hebben gestaan.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Marvin
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 11:56

Re: RE: Spider type IV

vr jul 27, 2007 12:09

Neen
Maar als ik haar dan in de winter stal?
Nu: Alfa 916 GTV 3.0 V6 24v 1999
Nu: Alfa GT 1300 Junior 1972, met 2L techniek
Gehad (2013-2023): Alfa 916 GTV 2.0 16v 2001
Gehad (2006-2013): Alfa 155 1.7 8v wide body 1995

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: RE: Spider type IV

vr jul 27, 2007 12:16

Maar als ik haar dan in de winter stal?
Dan natuurlijk wel! Doe ik ook. De eerste winter heb ik hem/haar als enige auto met hardtop gebruikt (wel met binnenstalling), maar dat vond ik toch niet zo ok. Toen heb ik de hardtop ingeruild voor de 164. Nu komt de Spider er alleen met zonnig weer er uit.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Marvin
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 11:56

RE: Spider type IV

vr jul 27, 2007 12:31

Welke kosten heeft een Spider in gebruik normaal gesproken? En wat zijn de nachtmerries die kunnen voorkomen?
Nu: Alfa 916 GTV 3.0 V6 24v 1999
Nu: Alfa GT 1300 Junior 1972, met 2L techniek
Gehad (2013-2023): Alfa 916 GTV 2.0 16v 2001
Gehad (2006-2013): Alfa 155 1.7 8v wide body 1995

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”