Gebruikersavatar
GTVeloce_nl
Newbie
Newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: do jan 06, 2005 00:16
Locatie: Beegden

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

do apr 19, 2007 22:52

Hallo Fur,

Goed dat je vooraf de bumpers en gril-delen hebt gepast. Blijft heel belangrijk bij een handgemaakte auto!
Ook leuk om te zien voor welke kleur rood je hebt gekozen. Ik denk dat ik voor AR 501 ga. Je bent nu even ver als ik ... maar mocht die van jou eerder zijn gespoten dan die van mij dan kom ik graag naar het (kleur)resultaat kijken.
AR 1750 GTV 1e serie '68 ,AR Giulia 1600 Spider 101 serie '63, Giulia Sprint GTV '67, Giulia Super '65, GTV6 '83
Had ooit: AR 33 1.7 ie, AR 155 2.0 8V, AR spider type 4, Lancia Thema 8.32 en veel Kappa's

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

do apr 19, 2007 23:20

Hallo Fur,

Goed dat je vooraf de bumpers en gril-delen hebt gepast. Blijft heel belangrijk bij een handgemaakte auto!
Ook leuk om te zien voor welke kleur rood je hebt gekozen. Ik denk dat ik voor AR 501 ga. Je bent nu even ver als ik ... maar mocht die van jou eerder zijn gespoten dan die van mij dan kom ik graag naar het (kleur)resultaat kijken.
Hey,

Ik heb de kleurstaaltjes deze week nog gespoten en het Spies-Hecker AR514 sluit in ieder geval vrij goed aan op de originele lak die nog op het dash zit. In theorie zou die tint AR514 slechts sinds '69 in gebruik zijn, maar het is de enige in de Spies-Hecker cataloog en goed genoeg op het eerste zicht (de vaste leverancier levert nu éénmaal enkel Spies-Hecker).

Wat betreft het spuiten, ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar de bedoeling is in ieder geval dat hij tegen eind juni redelijk afgebouwd is, dus zo op de gok zou hij begin à half juni moeten gespoten zijn. Je bent altijd welkom om dan eens te komen kijken, ofwel staat de auto in regio Brussel en kan je elke maandag-, dinsdag- of woensdagavond zonder probleem langskomen (doorgaans vanaf de vroege namiddag tot 22u). Andere mogelijkheid is dat de auto tegen dan al verhuisd is naar de loods van de eigenaar in het Leuvense waar tijdens de week normaal wel iemand is tot laat in de avond.

Als je er de rit voor over hebt, moet je me maar eens een PB sturen en dan laat ik je wel tijdig weten hoe de vork in de steel zit :)

Welk merk lak was jij trouwens van plan om te gebruiken? Altijd interessant om de verschillen tussen merken te horen. Het AR501 van Spies-Hecker ('65-'89 als ik me niet vergis), viel in ieder geval echt wel donker uit, ik zou het geen rood meer noemen maar bordeaux (nog iets donkerder dan de Glasso kleurkaart op pg. 3).

PS: je hebt toevallig geen Borrani velg op overschot of een idee waar er nog ergens eentje rondslingert?

Gebruikersavatar
GTVeloce_nl
Newbie
Newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: do jan 06, 2005 00:16
Locatie: Beegden

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

vr apr 20, 2007 22:51

Hallo Fur,

Ik heb nog een originele kleurkaart van Alfa uit '68 en de rosso 514 staat daarin aangeduid als AR 211 :?:

Ik zal van de week wel even bij de spuiter vragen welk merk verf hij gebruikt. Ik zag dat zijn kleurenkaarten begonnen bij 1965.
...en helaas ik heb geen Borrani velg voor je. ik heb zelf Fergats.

Groet en succes met de restauratie,
Roger
AR 1750 GTV 1e serie '68 ,AR Giulia 1600 Spider 101 serie '63, Giulia Sprint GTV '67, Giulia Super '65, GTV6 '83
Had ooit: AR 33 1.7 ie, AR 155 2.0 8V, AR spider type 4, Lancia Thema 8.32 en veel Kappa's

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

zo apr 22, 2007 10:33

Hallo Fur,

Ik heb nog een originele kleurkaart van Alfa uit '68 en de rosso 514 staat daarin aangeduid als AR 211 :?:
Even gepaste uit één van m'n vorige posts:
er bestond ook een vijfde tint rood, gebruikt bij Pininfarina zelf: rosso Pininfarina KF18550, later AR211 geworden en uiteindelijk AR514
Die info komt uit een link die je eerder in dit topic had geplaatst. :)

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

vr mei 18, 2007 00:49

Hop, tijd voor noges een serieuze schop. :)

Spuitplamuur, in vijf foto's van kaal naar verschillende uitgeschuurde lagen, ging het in het echt maar zo vlot...:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De keerzijde, spuitplamuur schuren :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Intussen heb ik het interieur uit elkaar gehaald en meteen ontdekt dat er nog wat laswerk zit aan de ijzeren kuipen, het blijft maar komen :P

Afbeelding

Afbeelding

En om de schuur-ellende te vergeten, een fris ogend laagje grondverf na het primeren van het post-schuren bloot metaal [-o< :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens mochten de deuren geschuurd worden, al was het maar om er riddertje mee te spelen, met dank aan Philips voor het TL-zwaard :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Het dashboard heb ik gepolijst omdat besloten is de originele lak te behouden daar, kwestie van op een "authentiek" dash te kunnen staren, de rest van de binnenkanten zijn toen gespoten, AR514 Rosso Pininfarina is het geworden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder is de onderkant van een vers laagje tectyl voorzien. Helaas geen foto's wegens in het rond spetterend plakkerig zwart spul :mrgreen:

Gisteren zijn het stuurhuis en de voorwielophanging gemonteerd, hopelijk volgende week de motor erin. Dus er komen weldra nog meer updates :D

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

vr mei 18, 2007 00:51

die furman doet het :thumbs:

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

vr mei 18, 2007 01:01

die furman doet het :thumbs:
Nouja, furman kijkt ook heel veel toe met lerende oogjes en houdt zich graag met details zoals dashboards, bekleding en fortuinen aan onderdelen bezig.

Voor de rest levert de ronman (eigenaar ;)) heel veel mooi werk, met als niet te missen backup een heel team cursisten met tenniselleboog van het schuren ;)
Laatst gewijzigd door Furrikain op vr mei 18, 2007 01:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2147
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

vr mei 18, 2007 01:04

hahahaha, fijn werk he dat schuren :wink:

maar respect hoor, ziet er zeer professioneel uit
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ijsselstijn

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

zo mei 27, 2007 19:22

:P zat net een beetje te bladeren. is die al klaar? zat ook in Asse op school en heb em vaak genoeg bekeken. Trouwens, kwam daar ook de nieuwe eigenaar van mijn Giulia Spider (project) tegen die ik een aantal jaren geleden verkocht heb. Is toen via een bedrijf verkocht. Hoezo kleine (alfa) wereld!!

groeten,

john

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

zo mei 27, 2007 19:34

=D> :thumbs:

(er zou eigenlijk een petje-af emoticon moeten staan)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

ma mei 28, 2007 01:32

He furrie, is je hangend filtertje al binnen??
Ik ben benieuwd naar de fotosessie van het blok 8)

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

vr jun 01, 2007 19:54

@ dre: zoals je intussen weet is het hangend filtertje al binnen ja ;) Nogmaals bedankt!

En dan nu tijd voor een Grote Update:

De gespoten binnenkanten:
Afbeelding

Het kleurverschil tussen de originele lak op het dash en de nieuwe AR514 valt zoals te zien is best mee na wat polijsten:
Afbeelding

Ophanging:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Motor + bak klaar voor montage:
Afbeelding

Afbeelding

Hop, in de auto ermee:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de grootste mededeling, de spuiter is langsgeweest ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto's van het uiteindelijke resultaat hou ik nog even achter de hand voor de Grand Finale :mrgreen:

Na een klein fortuin aan telefoontjes naar de US en Duitsland en wat douaneperikelen ziet het er naar uit dat we onze leveringsdeadline gaan halen, alle overige onderdelen op een claxon, een Borrani velg (we hebben intussen een Fergat die wel kan dienen) en een slot voor het handschoenenkastje na, zijn dus officieel geregeld.

We gaan er dus voor, eind juni zo goed als af! [-o<

Zo dan, we zijn er bijna, de volgende update wordt allicht één van de laatste :)
Laatst gewijzigd door Furrikain op ma jun 04, 2007 04:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

vr jun 01, 2007 22:00

Machtig om te zien hoe vakkundig dit allemaal wordt aangepakt. :thumbs: Heel goed :!: : Afspuiten als de techniek erin zit.
Man wat zul jij straks een mooi stak karretje hebben. Helemaal te wauwww

(En ik maar denken dat je alleen maar in de Sjetbox lag te slapen... :mrgreen: )

:wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

vr jun 01, 2007 22:10

Super-project!! 8) Ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat!! :)

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

di jul 10, 2007 19:27

Ik ben dit topic een beetje uit het oog verloren wachtend op de laatste foto's, maar die blijven nog wel even weg helaas, dus laat ik nog maares updaten met wat ik al heb. De auto was eind juni zo goed als af, enkel de koplampen en het interieur moesten er nog in.

Helaas heeft de eigenaar het momenteel heel druk, dus de échte eind-foto's moet ik jullie nog even schuldig blijven, maar degene die ik nu heb komen aardig in de buurt. :)

Na het spuiten met al een zooi chroom opgeschroefd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kabelboom-gepruts; was aardig doorgebrand op sommige plaatsen, een oude 190SL kabelboom was zo vriendelijk om de juiste kleurtjes authentieke draad te leveren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van zodra de dozen onderdelen uit de US, Italië en Duitsland voor de deur verschenen, ging het gewoon lekker snel zoals op de foto's te zien is. :)

De motor sloeg na een paar keer proberen meteen aan, na 25 jaar stilstand! Na vijf minuutjes draaien was de compressie ook gewoon netjes 8 op alle cilinders. Wél apart was een énorm wit rookgordijn dat na een kwartiertje nagenoeg helemaal verdwenen was, maar de vrees voor een lekke koppakking lijkt ons niet ongegrond.

Vastgesteld intussen:

- dynamo stuk
- de koelvloeistof zeikt echt keihard tussen het inlaatspruitstuk en het blok door wegens ruw geoxideerd oppervlak van het spruitstuk
- oliefilter lekt aan de grote bevestigingsschroef
- bak wil niet in achteruit (dát is dan weer wel een onaangename verrassing, hopelijk verdwijnt het probleem magisch na een flink ritje, maar ik betwijfel het)

Al de rest doet het gewoon, maw op die bak na is het probleem-oplossen peanuts.

Nu nog de koplampen erin, de tapijten en zetels erin, een slotje voor het handschoenenkastje zoeken, een claxonmechanisme regelen en hij is AF.
De extra Borrani-velg is al gevonden alsmede het luchtfilterhuis, dus binnenkort worden de velgjes opnieuw gespoten, verse bandjes erop, enz..

Uiteraard plaats ik dan nog wel iets geslaagdere foto's van de afgewerkte auto. :thumbs:

Eventuele bedenkingen: als je ooit de keuze krijgt tussen het plaatsen van de voorruit in een 101 cabrio en een verfrissend potje russische roulette, haal de wapenolie, een doekje en de .44 al maar boven zou ik zo zeggen ](*,)

Terug naar “Projecten”