Ik heb vandaag een Squadra-chippie ingebouwd in ons Spidertje!
Zelf ingebouwd ja, want in tegenstelling tot de 156 die via de laptop gechipt wordt krijg je voor de Spider gewoon een fysieke chip thuisgestuurd die je zelf in de ECU moet inbouwen.
De hele ECU moet uit de auto en ook nog uit elkaar worden gehaald, oude chip er uit en de nieuwe er in en de ECU weer terug in de Spin. Ik vond het best wel even spannend of ze wel weer zou starten... Het is toch best al een oud beestje. Maar dat deed ze gelukkig! En ik merkte meteen al verschil...
De motor loop iets hoger in de toeren stationair. Het wegrijden en manoevreren bij lagere snelheid gaat daardoor veel makkelijker. Ook filerijden dus, dat was best rottig voorheen. Horten en stoten deed ze dan...
Het extra vermogen is goed merkbaar! De wagen is een stukje vlotter en komt over of de boel eens goed gesmeerd is. Of wakkerder... Ze leek eerst af en toe wel wat vermoeid, nu klimt ze moeiteloos en zonder morren in de toeren! Echt super dus. De wagen lijkt wel wat lichter nu....
Ook mooi is dat de dip die de trekkracht kende tussen de 2000 en 3000 Rpm vrijwel helemaal weg is. Daar stoorde ik me wel wat aan, nu loopt het mooi egaal door!
Even wat specs:
Vermogen steeg bij 5500rpm van 119pk naar 129pk. 10 pk verschil dus.
Koppel ging van 112Nm naar 130Nm bij 2000Rpm. 18Nm verschil dus.
Toerenbegrenzer werd verlegd van 6500 naar 6800 Rpm.
Op naar het volgende project dan maar!