R11i

RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

za feb 03, 2007 09:33

Lambdasonde kan dan idd je verbruik beinvloeden...

maar om even terug te komen op mijn vraag;

- Wat doet de lambdasonde (meten/spanningsvariatie)?
- Wat doet HET emissieblokje (wat deze precies doet is me nog niet duidelijk)?
- Wat doet de ECU in combinatie met deze twee componenten (brandstof/luchtmengsel aanpassen)?

Wie o wie heeft het verlossende antwoord op deze vragen??

bvd...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

zo jun 03, 2007 23:03

Lambdasonde kan dan idd je verbruik beinvloeden...

maar om even terug te komen op mijn vraag;

- Wat doet de lambdasonde (meten/spanningsvariatie)?
Meet de hoeveelheid CO in je uitlaatgas, wordt doorgegeven aan je ECU. Die kijkt daar in closed loop (half gas, deellast) naar om het mengsel netjes af te stellen. Omdat je dan toch niet volgas rijdt, kost je dit niets aan vermogen en is wel zuiniger. Vooral er in laten zitten en werkzaam houden dus.
- Wat doet HET emissieblokje (wat deze precies doet is me nog niet duidelijk)?
Het is een dom schakelaartje waarmee je ECU kan kiezen tussen programma's. De 75 ECU is kennelijk erg luxe en is van te voren te voorzien van wel 4 verschillende programma's. Een tuner zou deze bijvoorbeeld alle 4 kunnen aanpassen aan verschillende tunings-settings voor bijvoorbeeld regen, dragracen, normaal en "hoog in de bergen waar geen zuurstof in de lucht zit".
- Wat doet de ECU in combinatie met deze twee componenten (brandstof/luchtmengsel aanpassen)?
Het blokje wordt alleen gebruikt om een programma te kiezen, de lambda wordt in deellast gebruikt om de motor schoon en zuinig te houden.
Voor "maximaal" vermogen zou je dus wel je lambda willen houden, maar je kat er tussenuit willen halen. Verder wil je het blokje instellen op 98 octaan en dat dan ook tanken. De squadra chip staat (Als ik Stephan een beetje ken) op de 98 octaan map vast nog lekkerder afgesteld dan op de 95 octaan waar de 75 standaard in nederland mee afgeleverd is.
Ik heb een 155 2.0 TS 8V, voor mij maakte een squadra chip veel uit voor m'n gevoel. Veel beter oppakken bij gaspedaal intrappen, merkbaar meer koppel onderin en bovenin veel "vrijer" doortrekken in de toeren. Brandstofverbruik heb ik niets van gemerkt, lol in rijden wel :)

guidowien
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: zo sep 24, 2006 16:45

RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

ma jun 18, 2007 21:56

Hi

het verwijderen van het emissieblokje schilde bij mij 5km/h topsnelheid op het circuit dus het scheelt wel degelijk redelijk wat. Orgineel is mijn alfa 75 TS een met kat. Sinds ik hiermee op het circuit rij rij ik zonder kat en lambda. Wellicht als de lambda nog gemonteerd was had het verwijderen van het emissieblokje niet zoveel topsnelheid geschilt?

groet
guido

Andretti Molletti

Re: RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

ma jun 18, 2007 23:22

Lambdasonde kan dan idd je verbruik beinvloeden...

maar om even terug te komen op mijn vraag;

- Wat doet de lambdasonde (meten/spanningsvariatie)?
Meet de hoeveelheid CO in je uitlaatgas, wordt doorgegeven aan je ECU. Die kijkt daar in closed loop (half gas, deellast) naar om het mengsel netjes af te stellen. Omdat je dan toch niet volgas rijdt, kost je dit niets aan vermogen en is wel zuiniger. Vooral er in laten zitten en werkzaam houden dus.
- Wat doet HET emissieblokje (wat deze precies doet is me nog niet duidelijk)?
Het is een dom schakelaartje waarmee je ECU kan kiezen tussen programma's. De 75 ECU is kennelijk erg luxe en is van te voren te voorzien van wel 4 verschillende programma's. Een tuner zou deze bijvoorbeeld alle 4 kunnen aanpassen aan verschillende tunings-settings voor bijvoorbeeld regen, dragracen, normaal en "hoog in de bergen waar geen zuurstof in de lucht zit".
- Wat doet de ECU in combinatie met deze twee componenten (brandstof/luchtmengsel aanpassen)?
Het blokje wordt alleen gebruikt om een programma te kiezen, de lambda wordt in deellast gebruikt om de motor schoon en zuinig te houden.
Voor "maximaal" vermogen zou je dus wel je lambda willen houden, maar je kat er tussenuit willen halen. Verder wil je het blokje instellen op 98 octaan en dat dan ook tanken. De squadra chip staat (Als ik Stephan een beetje ken) op de 98 octaan map vast nog lekkerder afgesteld dan op de 95 octaan waar de 75 standaard in nederland mee afgeleverd is.
Ik heb een 155 2.0 TS 8V, voor mij maakte een squadra chip veel uit voor m'n gevoel. Veel beter oppakken bij gaspedaal intrappen, merkbaar meer koppel onderin en bovenin veel "vrijer" doortrekken in de toeren. Brandstofverbruik heb ik niets van gemerkt, lol in rijden wel :)
Effe de search gebruiken voordat je dingen schrijft die niet kloppen... :?
Sorry maar ik heb het al 100 keer geschreven en CO meten dat kun je niet met een in het engels genoemde OXIGEN sensor...
zucht...

OXIGEN is zuurstof en dat is wat de sensor meet...
Er zijn 2 programma's vwb de ontsteking: 95 en 98 octaan met en zonder blokje en logisch dat hij op 98 beter loopt omdat er meer voorontsteking is.

Schoon en zuinig gaat ook nergens over, de lambdasensor meet zuurstof en stelt de motor op een stoichoimetrische mengsel verhouding af...
In de scheikunde beter bekend als ideale verbranding waarbij alle stoffen optimaal worden omgezet...Lambda=1 is leuk voor de kat, maar voor zuinig ga je lambda = 1,een beetje rijden en voor vermogen lambda=0,82-0,9

er staat werkelijk heel veel over op internet en ook op de site van Stephan Lenior (en in het KB)
"hoog in de bergen waar geen zuurstof in de lucht zit".
stik zeg ;)

Terug naar “Tuning onderwerpen”