Nee, die rode BAT 7 en 9 zijn zeerzeker geen fictieve auto's.
Jos Hugense schreef er uitgebreid over in het hoofdverhaal van het Klaverblaadje nr. 84, vierde kwartaal 1998.
Met de BAT 7 (1954) werd in 1955 al in de VS geracet (Glenndale). De stroomlijn zorgde wel voor een hoge topsnelheid maar de conceptcar was natuurlijk helemaal niet als racer gebouwd. Successen bleven dan ook uit. In die tijd was de 7 rood met een geel masker.
Toen de 16 jarige scholier Gary Kaberle in Michigan naar een schoolfeest reed zag hij bij een garagebedrijf een opmerkelijk vormgegegeven rode coupé staan. Dat was de BAT 9 die na de show in 1955 in Turijn was verkocht en over de wereld was gaan zwerven. Gary spaarde hard en kocht de auto in 1964. Hij reed er een paar jaar mee naar school op en neer. Stel je toch eens voor zeg...
De rode kleur kreeg de BAT 9 pas in 1960 omdat de toenmalige eigenaar de oorspronkelijke kleur niet beviel. Op de show in Turijn was hij overigens tweekleurig, kort daarna zilverkleurig. Bij de restauratie in 1989 heeft de BAT 9 zijn huidige zilvergrijze kleur gekregen.