Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1839
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Totale motorrevisie Giulietta TS (VA pag.7)

di jun 26, 2007 08:08

Ik ga op korte termijn mijn TS blok uit de giulietta voorzien van carbs. Heb een paar jaar geleden een mooi setje 45 mm webers gekocht. Deze heb ik schoongemaakt, vlotters afgesteld en van een nieuw pakkingsetje voorzien. Nu is het een setje voor stangbediening, iets wat ik niet wil gebruiken in de giulietta. Even wezen kijken naar zo'n mooi conversiekitje van weber... Zo'n kitje kost gewoon 130 euro :schrik:.

Voor 130 euro wil ik best wel een paar avondjes "engineeren"...

Uiteindelijke benodigdheden: origineel hoekstuk voor stang bediening, gasklepbediening alfa 155 8v, stukje hoeklijn, handje boutjes en ringen, lasapparaat, haakse slijper en een powervijl...

Zie hier het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door bralfa op zo jan 06, 2008 14:27, 8 keer totaal gewijzigd.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: gaskabelbediening race carbs

di jun 26, 2007 09:38

Ziet er goed uit Bas! Mooi "geengineerd"......
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1839
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: gaskabelbediening race carbs

di jun 26, 2007 10:33

Thnx Dennis,

Hoest met jouw torretje dan???
Hangt ie er al in?
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: gaskabelbediening race carbs

di jun 26, 2007 10:36

Mooi gedaan! :thumbs: Ik zie nog wel een stangetje....

Ik heb de hevel gewoon op de carb laten zitten en dus daarboven de kabelhouder gemaakt. Dan een gaskabel met een metalen haakse bocht er aan van een Honda CB 500 (van vroeger...) en klaar.

Enkele kabel zeker? Werkt prima. Als ik het goed zie heb je een veerconstructie toegepast op het draaipunt?



Hoe heb je die bussen over het spruitstuk vast gemaakt? Is dat gelast of gelijmd ofzo?
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1839
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: gaskabelbediening race carbs

di jun 26, 2007 10:57

Mooi gedaan! :thumbs: :)

Ik zie nog wel een stangetje.... Klopt, ik wil de bediening aan de bovenzijde hebben. Zie iig gelijk wat er mis is (bij evt. storingen) en aangezien een kabel uit zichzelf niet duwt... moest er toch nog ff stangetje tussen

Ik heb de hevel gewoon op de carb laten zitten en dus daarboven de kabelhouder gemaakt. Dan een gaskabel met een metalen haakse bocht er aan van een Honda CB 500 (van vroeger...) en klaar.

Heb gewoon spullen bij elkaar gezocht uit mijn inmense voorraad zooi :roll:

Enkele kabel zeker? Werkt prima. Klopt ook, de " Kabelstopper" is een verbouwde van een 75. Kan dus ook gewoon de kabel toepassen die nu al in de giulietta hangt :wink:

Als ik het goed zie heb je een veerconstructie toegepast op het draaipunt? Yep, bij de "155 gasklepbediening" sluit de klep onder lichte dwang van 2 veren. De binnenste veer heb ik iets verbouwd en hier toegepast. Die weberveren willen nog wel eens knappen dus een beetje hulp is nooit weg


Hoe heb je die bussen over het spruitstuk vast gemaakt? Is dat gelast of gelijmd ofzo?
Dit spruitstuk kwam met de kop die op de achtergrond ligt. DIt is een vroege "JS" construktie. De bussen zijn verlijmd en geborgd.
Laatst gewijzigd door bralfa op di jun 26, 2007 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: gaskabelbediening race carbs

di jun 26, 2007 11:44

Mooi werk :thumbs: Ik had die hulpveertjes van weber er ook opzitten. Ook snel er weer afgehaald. Op een of andere manier was de sluiting daardoor te zwaar. Te sterke veren. Maar als zeer onhandig bijeffect zat het veertje soms in de weg bij de sluitende beweging. Oftewel, bij 3/4 gas bleef de boel hangen. Niet "handig" en na 2x wel gezien...
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: gaskabelbediening race carbs

di jun 26, 2007 11:51

Mijn torretje kan er bijna in. Kan niet wachten tot we gaan rollen, ik ben zoooooooo benieuwd!
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1839
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: gaskabelbediening race carbs

di jun 26, 2007 13:24

Mooi werk :thumbs: Ik had die hulpveertjes van weber er ook opzitten. Ook snel er weer afgehaald. Op een of andere manier was de sluiting daardoor te zwaar. Te sterke veren. Maar als zeer onhandig bijeffect zat het veertje soms in de weg bij de sluitende beweging. Oftewel, bij 3/4 gas bleef de boel hangen. Niet "handig" en na 2x wel gezien...
Ik kan de veer nastellen. Zowel meer als mindervoorspanning. gewoon schroef lossen en borgplaat verdraaien 8)
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1839
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: gaskabelbediening race carbs

di jun 26, 2007 13:25

Mijn torretje kan er bijna in. Kan niet wachten tot we gaan rollen, ik ben zoooooooo benieuwd!
Keep us posted :!:
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8048
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: gaskabelbediening race carbs

di jun 26, 2007 14:14

U is handig....! :thumbs:
Grtz,fRank

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1839
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: gaskabelbediening race carbs *** en in de auto***

wo jul 25, 2007 11:30

Zo.... ff update...

Heb dus een paar maanden terug een bewerkt kopje gekocht met de bedoeling deze in mijn giulietta te plaatsen icm C&B stokjes en brandstofmenselvoeding middels een 2-tal 45 mm Webers.

De perikelen rond de bediening van de carbs hebben jullie eerder in dit topic al kunnen lezen.

De kop heb ik eerst ontdaan van spruitstuk en kleppen. Kopje ff weggebracht om ter controle te laten afpersen en gelijk ff lichtjes te vlakken om de pasvlakken weer fris te krijgen.

Wat er allemaal aan t kopje gedaan is (zoals ik m aangeschaft heb)???
- in en uitlaat kanalen bewerkt incl. klepgeleiders;
- klepzittingen inlaatzijde iets hoger in de kop geplaatst;
- grotere klepbekers gemonteerd;
- stuggere klepveren.

Wat heb ik gedaan...
- kleppen ingeslepen;
- nieuwe klepbekers geplaatst
- kleppen gesteld op de C&B stokjes

De carbs zijn ook gebruikt aangeschaft... Dus ook gelijk maar ff aan een grondige inspectie onderworpen.
- Carbs gedemonteerd en gereinigd.
- Gietranden uit de venturies geschuurd
- Carbs voorzien van nieuwe pakkingset
- Voetpakkingen vergroot om mooie flow te waarborgen
- Aansluiting op inlaat geoptimaliseerd

Inmiddels de originele TS kop vervangen door 't bewerkte kopje. Eerst gemonteerd met de oude koppakking om de klep-zuiger speling te controleren. De minimale speling dient 2 mm te bedragen (dank Dré). Na meting bleek de uitlaatzijde slechts 1.2 mm speling te hebben. Ff de mogelijkheden op rij gezet om het probleem te verhelpen:
- Hapjes uit de zuigers halen;
- Originele uitlaatnokkenas plaatsen ( niet echt een optie :lol: )
- Klepzittingen laten inslijpen (of .8 mm wel kan???)
- Klepzittingen hoger in de kop laten plaatsen

Aanpassingen aan de kop zouden uitbesteed moeten worden en dus weer extra tijd en geld .... :P
Uiteindelijk er dus voor gekozen om de zuigers met een dremel te bewerken...
Na het dremelen weer gemeten tot er overal voldoende materiaal weggehaald was.

De oude koppakking vervangen door een nieuwe koperen koppakking en de kop gemonteerd. De aandrijving van de nokkenassen ook maar gelijk meegenomen en een nieuwe ketting geplaatst. Dat dit geen overbodige luxe was blijkt uit t feit dat de oorspronkelijke ketting met zelfde aantal schakels ruim een halve schakel langer is...

Hieronder een paar (telefoon) fotos met de situatie tot nu toe...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Shut up and ride!


Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: gaskabelbediening race carbs *** en in de auto***

wo jul 25, 2007 11:50

erg gaaf!
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1308
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: gaskabelbediening race carbs *** en in de auto***

wo jul 25, 2007 11:53

8)
Low budgetoplossing mbt de zuiger vind ik wel een mooie, is wel iets waar je een zeer vaste hand voor moet hebben :lol:

Wat vragen die meteen komen bovenborrelen:
- Wat voor een compressie verhouding zit je nu op?
- Grotere klepbekers (in diameter neem ik aan) wat is daar het nut van?
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: gaskabelbediening race carbs *** en in de auto***

wo jul 25, 2007 12:10

Fraai werk Bas, :thumbs:

Leuk opgelost zo met die zuigers.

Maar is ombouw zo moeilijk dan?? Ik heb een set carbs"andersom" omgebouwd. dus de kabelschijf eraf en kogelbediening erop. Als je het kabelschijfje van een 75 of een Alfetta GTV hebt ben je in 1 klap klaar. Een M 6 moertje erop en eraf draaien zal wel lukken toch?? :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Projecten”