Stephan's chips doen wat hij belooft. Zie de grafieken op z'n website. Bij sommige modellen zijn de verschillen niet zo groot, en daar doet ie niet geheimzinnig over; dat zie je aan de grafieken enals je die niet kan lezen staat er een tabel naast. Bij JTD's zijn de verschillen uiteraard het grootst (turbomotoren in het algemeen). Bij de atmosferische benzinemotoren is het vaak het afstellen op de benzinekwaliteit in het westen. Gewone Alfa's rijden ook op RON 91 als het moet, of op oude 95, zelfs in de bergen met ijle lucht. Die marge kan je er met een chip uithalen, want bergen hebben we hier niet en er staat uitdrukkelijk op zijn site dat je in het vervolg RON 98 moet tanken. Daar is iets te halen.
En dat het een liefhebber is: bij de ECU's die de mogelijkheid daar voor hebben (en Alfa het zelf niet gebruikt!) regelt hij het zo dat het extra vermogen pas geleverd wordt als de motor op bedrijfstemperatuur is! Kijk, dan weet je waar je het over hebt
Het lijkt er op dat er twee kampen zijn bij Alfa rijders: de Madeno-groep en de Squadra-groep. Het zijn allebei specialisten, alleen hebben ze blijkbaar een andere doelgroep.
Oh, ik heb zelf een 75 TS, sinds een half jaar met Squadrachip en ben erg tevreden.
Mario