Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

2.8 v6 tb...

za jun 30, 2007 00:05

Zoals al op de site van squadra tuning te zien is is ons land een snelle Alfa rijker, namelijk een Alfa Spider 2.8 Tb.

De 2.8 is ontstaan door een 3.0 v6 te voorzien van de krukas van een 2.5. Hierdoor ontstaat niet alleen minder inhoud maar oook een aanzienlijk lagere compressie. Op dat blok werd vervolgens een turbo geschroefd, een setje grotere injectoren geplaatst en een aangepast chipje geschreven.(eventjes... :oops: ).

Enigszins balen doe ik nu wel want zelf was ik dat trucje met de krukas ook al enige tijd van plan en nu is iemand me voor. Gelukkig kan ik hier natuurlijk wel weer veel van leren, oa dat het werkt! 8)

Met de Spider werden er iets van 312 pk en 440Nm koppel gehaald, erg mooie waarden natuurlijk maar voor mij eigenlijk nog iets te weinig. :oops:

Omdat de doorstroming van een 24v vele malen beter is als die van een 12v heb ik al een hele tijd zo'n blok staan om voor dit doel te gaan gebruiken. Hiermee moet het vermogen toch wel rond de 350 pk en 500Nm koppel komen te liggen. :twisted:

Omdat ik deze motor in een Giulietta ga inbouwen ben ik al bezig met de aandrijflijn. ik heb de adapterplaat waarmee ik een Getrag 265bak (van een bmw) aan de motor kan bevestigen al grotendeels af. Het Alfa Sei diff ligt ook al te wachten en de cardanas heb ik ook al een adresje voor. Nu moet ik alleen iets op de koppeling verzinnen. Op het moment heb ik een bmw plaat onder een 164 12v drukgroep geplaatst en dat werkt. echter met een dergelijk vermogen gaat dat niet lukken ben ik bang. Mijn dilemma nu is dus welke koppeling zou ik het beste kunnen gaan gebruiken om dit vermogen de baas te kunnen??

Ik moet sowieso een plaat van bmw gebruiken ivm de prise as. Zou ik bv een drukgroep van een bmw m3 op het alfa vliegwiel kunnen maken? Goed centreren, gaatjes boren en draad tappen zal wel te makkelijk zijn natuurlijk :roll:
Of zou ik perse een ander vliegwiel moeten laten maken die bij een speciale drukgroep past.

Als er iemand is die hier een idee over heeft hoor ik het graag. :D

Bij "Projecten" zal ik binnenkort een verslagje doen over het maken van de adapterplaat en de versnellingsbak e.d.

groeten Remco
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8047
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 2.8 v6 tb...

za jun 30, 2007 00:29

Zohooo, serieuze plannen Remco! Klinkt veelbelovend allemaal!
Tja koppeling: kun je niks uit de reeselarij te pakken krijgen >competitie plaat van een M3, en een verstrekte drukgroep van bv een 155 of challenge 156/147 (of is dit héél anders onderhuids?)
Mooi project iig, suc6! :thumbs:
Grtz,fRank

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 2.8 v6 tb...

za jun 30, 2007 00:42

het is de bedoeling om de auto op straat te rijden. een race koppeling zie ik dus niet zo zitten, die werken vaak als een aan/uit schakelaar. Ook zijn er niet zo veel race alfa's met een dergelijk koppel... Volgens mij is de koppeling van een bmw m3 of m5 wel redelijk goed, ben een beetje aan het google'en om te kijken of ik ergens kan vinden wat zo'n koppeling kan hebben... Zal ook wel geen goedkoop setje zijn ben ik bang. :(

Foto's van de drukgroep van een bmw m3 of m5 zijn ook zeer welkom trouwens!!! ( weet dat het veel gevraagd is op een Alfa forum..) :wink:

Groeten Remco.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: 2.8 v6 tb...

za jun 30, 2007 00:44

Zohee, dat is serieus werk! :shock: :thumbs:

Piepklein minpuntje: het is geen transaxle meer. :( :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

Re: 2.8 v6 tb...

za jun 30, 2007 09:58

Enigszins balen doe ik nu wel want zelf was ik dat trucje met de krukas ook al enige tijd van plan en nu is iemand me voor. :roll:

Hoelang is "enige tijd"? Stephan heeft een motor voor dat project bij mij gehaald, denk dat dat toch een jaar of 3 a 4 geleden is.
CMVA

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 2.8 v6 tb...

za jun 30, 2007 12:17

Was dat zelf ook al ongeveer zo lang van plan... Heb er zelf wel eens met Stephan over gemaild als ik het me goed herinner. Kwam toendertijd op het idee door een topic op www.gtv6.org ( inmiddels www.alfagtv6.com) heb toen enkele malen gemaild met Barry in zuid afrika en ook met Jeroen Boer hier in Nl. Door omstandigheden is het echter steeds maar weer uitgesteld.

Pas sinds een paar weken heb ik eigenlijk de ruimte en de tijd om er weer mee verder te gaan.

Maakt mij ook niet echt uit hoor dat ik niet de eerste ben, was alleen wel leuker geweest...

Vind hun auto echt prachtig, een echte sleeper zo'n spider met 300+ pk verwacht je gewoon niet. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

RE: 2.8 v6 tb...

za jun 30, 2007 20:03

ik denk dat er veel meer mensen zijn die de truuk met de krukassen wissel kennen.... :wink: ik wou zo'n 10 jaar geleden als eens iets dergelijks proberen met gleich als inspiratie.....
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 2.8 v6 tb...

za jun 30, 2007 20:09

Niemand toevallig een plaatje van de koppeling van een BMW M3 oid?
:(
Groeten Remco.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: 2.8 v6 tb...

zo jul 01, 2007 01:35

hoi remco,
al die dingen zijn al jaren geleden gemaakt door barry en dawie in zuid afrika
die had 550 pk op zijn gtv6 biturbo.
en een versnellingsbakje voor gemonteerd....de originele bak kon dit vermogen niet aan

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: 2.8 v6 tb...

zo jul 01, 2007 01:40

Hoeveel vermogen kan een originele trans-axle bak wel aan ongeveer?Stel je voor een 75 met die 2.8 v6 turbo van 312pk en 440nm koppel,zou dat lang goed gaan?En misschien is dan 50% sper ook wel lekker?Moet je waarschijnlijk ook wel andere hardy-schijven op de cardanas steken of kunnen die zulks vermogen ook de baas?

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: 2.8 v6 tb...

zo jul 01, 2007 01:47

ik heb gehoord dat de bak een 400 pk aan kan,maar!!met een turbo verhoog je het koppel zo veel dat de bak al met 300 pk kapot kan gaan.
hangt dus allemaal van het koppel af én van je rijstijl :roll:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 2.8 v6 tb...

zo jul 01, 2007 16:54

Hoi RZ,

Barry heeft mij toendertijd al veel info gegebven over de verschillende blokken die hij gebouwd heeft. Had al iets van 14 2.8 blokken gebouwd, waarvan een aantal turbo's! ook 24v biturbo een aantal keer gebouwd. 8)

Over de transaxle bakken vertelde hij dat ze tot een 300 pk wel gebruikt kunnen worden, als je eroverheen gaat (zeker met veel koppel zoals bij turbo) drukt het vermogen eerst de bakhelften uit elkaar en als je daty dan weer verstevigt heb breekt de uitgaande as achter het pignonwiel gewoon af!! :shock: Dit hadden ze gehad op een Alfetta GTV TS Turbo racer met 400 pk, hier zit nu een of andere raceversnellingsbak tegenaan...

Hij gebruikt ook een bmw bak, met een koppelingshuis van een Alfa Sei. heb hem ook gemaild over welke koppeling te gebruiken maar nog geen reactie ontvangen, mailen gaat vaker verkeerd naar hem. :?

Een 75 bak gebruiken is voor mij dus not done. Wil bovendien ook graag van dat waardeloze schakelen af... Dat het dan geen transaxle meer is lig ik niet echt wakker van. gewichtsverdeling is met de v6 voorin toch al niet echt optimaal meer. :roll:

Heb dan wel het beste van 2 werelden, v6 en turbo :wink: .
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 2.8 v6 tb...

zo jul 01, 2007 17:02

Rijstijl is idd bepalend voor de levensduur van een 75 bak. dragracen moet je er iig niet mee doen, helemaal niet met slicks. Als je eenmaal rolt valt het wel mee.

Driften maakt de bak ook niet blij, bij mij kwam de olie er via de ontluchting uitgelopen.

bakken zonder sper zijn helemaal kwetsbaar, heb al 3x de sattelietwieltjes van het diff gebroken gehad.
Ts bakken zijn al beter maar de turbo bak was tot nu toe het beste vind ik. niet door de bak zelf maar door de dikkere aandrijfassen met de spacers. verziek je tenminste niet je homokineten met de hitte van de remmen.

Vliegwiel van een 3.0 12v gebruikt een koppeling van 228 mm, is die van een 24v toevallig groter dat iemand zo weet?
BMW e36 m3 gebruikt een koppeling van 240 mm namelijk. Heb al wel een koppeling van een e 30 m3 gezien, die was wel 228mm maar die kan denk ik niet genoeg hebben.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

AcidStyle

RE: 2.8 v6 tb...

zo jul 01, 2007 19:23

Heel mooi project en die koppeling ve e30 m3 kan dat vermogen makkelijk hebben, bmw van ticco had met zijn turbo setup zo'n 500+ pk en dat met de orginele koppeling en drukgroep dus als dat pas te maken is dan zit je goed. ff verder googlen naar Ticco volgens mij had hij een 325 i blok opgepept

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5611
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 2.8 v6 tb...

zo jul 01, 2007 20:09

het is de bedoeling om de auto op straat te rijden. een race koppeling zie ik dus niet zo zitten, die werken vaak als een aan/uit schakelaar
Tilton bv heeft ook rally systemen, waar toch minder dat aan-uit aan de orde is.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Tuning onderwerpen”