Op vakantie met je klassieke Alfa, en dan nog met een behoorlijke zeldzame ook en toch nog volop ruimte. Dat kan allemaal in een wereld die 1:66 meet...:
Deze combinatie tikte ik onlangs op eBay op de kop. Het merk is Penny, waarmee Polistil een eind terug in de vorige eeuw Matchbox van repliek probeerde te dienen. Met leuke keuzes wat de modellen betreft, alleen was de kwaliteit vaak wat minder. Heel veel modellen hebben de neiging met de bodemplaat zo'n beetje op de grond te liggen, wat ze minder geschikt maakt voor een partijtje rausen op een tapijt. En naar mijn idee vielen de te openen deurtjes er makkelijk uit. Wel een leuke 'feature' voor zulk klein speelgoed. Hoeveel Italiaanse kindervingertjes zullen niet trots de deurtjes geopend en dichtgeklikt hebben...
Penny's zijn niet echt makkelijk te vinden en de prijzen kunnen soms hoog oplopen. 20 euro voor een niet eens gave 2600 Sprint of Giulietta SS is geen uitzondering. De Romeo busjes zijn nog lastiger te vinden en pas kort gelden ontdekte ik dat ook de opvolger van de Romeo, de F12 door Penny gemaakt was. Ik had er nog nooit één van dichtbij gezien.
En dan zie je deze vakantiecombinatie op eBay. Weliswaar bespeeld, maar mèt de caravan. Die erg simpel is (je moet door het raam naar binnen en naar buiten
) en ook een tikkie buiten verhouding. De F12 is 1:66, laten we aannemen dat de caravan dat dan ook is, dan meet die in werkelijkheid 66 x 40mm = 2,64 meter breed... een dwarsslaper heet dat geloof ik... of 'convoi exceptionel'
Gelukkig viel de prijs in dit geval erg mee, had niet gedacht dat andere bieders het zo snel zouden laten afweten.
De caravan heeft zo te zien z'n voorjaarsschoonmaakbeurt niet gehad. Zo kunnen we natuurlijk niet op pad
De Romeo er maar even naast geparkeerd. Dit is een oude ambulance, als iemand nog een Penny-zwaailichtje heeft liggen...
Hee, een ander deurtje. Nee het raamlijstje is niet afgebroken, maar bij de F12 gewoon weggelaten. Misschien hebben te veel bambini beteuterd om gehavende Romeo achterdeurtjes zitten treuren en is dat daarom aangepast. En wat er niet is kan immers niet stukgaan...
Bodemonderzoek. Het productienummer op de bodem werd wel aangepast, de naam (ten onrechte) niet. Waar de eerste busjes als Romeo door het leven gingen, de officiële kentekenbenaming dus, was de F12 wel een 'echte' Alfa Romeo. Ook de trekha... heu, het trekoog is verstevigd.
Nog een klein verschilletje: de portiergreep is netjes van voor naar achter geplaatst omdat de 'zelfmoorddeurtjes' in werkelijkheid ook vervielen.