Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: [75 2.0 TS] Inlaat brokkelt af??!! (was:Inlaatrubber

zo apr 15, 2007 00:32

Bedankt voor je uitgebreide reactie Pieter :D Ik zit nog een beetje in de leerfase; ik weet een hoop van m'n andere auto, maar ik ben er intussen achter dat er weinig overeenkomsten zijn afgezien van het aantal wielen en de aanwezigheid van een stuur! Bovendien ben ik tot op heden van de motor afgebleven van de 323. Het is uiteraard de bedoeling dat wat ik aan de Alfa doe verbeteringen oplevert, maar ik zie het ook een beetje als een leerproject. Beroepsmatig heb ik weinig met auto's te maken (administrateur, dus ik kom niet verder dan het inboeken van facturen van de leasemaatschappij en de brandstofleverancier (tankpasjes)) dus geen opleiding ofzo.
Maakt niet uit hoor, ik ben zelf ook volledig 'self-educated', en nog volop aan het leren. Het leren houdt als het goed is ook nooit op. Door goed vooraf na te denken, veel te vragen aan verschillende mensen, en het zelf te doen wordt je vanzelf handig.
Dat weet ik, mede daarom zit ik hier op het forum om vanalles te vragen :P
Oliepeil is goed, als ik het stokje moet geloven, zover was ik al :lol: Verder ben ik het halve land er al mee door gecrosst en als de oliedruk niet goed zou wezen zou-ie toch wel een keer plof hebben gezegd, zou ik denken. Nou is de bedrading best wel een zootje, het is een 2.0 TS motor in een 1.8 (Epocaatje ofzo) en ik heb tot dusver geen aanwijzingen gevonden dat dat heel profi is gebeurd. Maargoed, het werkt allemaal, alleen zie ik het liever op het dashbord als de oliedruk wegvalt ipv aan de rookwolk van onder de motorkap ;)
Als het lampje niet uit gaat als je toeren maakt bij warme motor, maar gewoon altijd aan is, en je lampje blijft maar branden nadat je al kilometers hebt gereden, is er idd iets electrisch mis. Je blok is dan prima. Vertrouw overigens nooit op olielampjes, gewoon regelmatig peilen met de stok!
Nog zoiets: de benzinemeter werkt ook niet. Moet maar ff een keer een jerrycannetje achterin gooien zodat ik hem kan leegrijden (kijken of het lampje wel werkt).
Zou het lampje niet moeten branden als je je contact op 'aan' zet, en je motor nog niet loopt, net als alle andere controlelampjes? Ik weet het niet zeker want ik heb nog nooit het genoegen gehad een transaxle te rijden waarin dit soort zaken nog zitten en ook echt werken :-)
Bij het aanzetten gaan alle lampjes even aan en na een paar seconden weer uit. Mijn ARC werkt volgens mij gewoon goed (of moet ik dat hier niet zeggen ivm zeldzaam dus jatgevoelig?? :P), het lampje van kapotte verlichting brandt namelijk als de verlichting aan staat (klopt, er is een kentekenlampje stuk en een stadslicht brandt zeer zwak). Ook het benzinelampje, koelvloeistoflampje en oliedruklampje gaan even aan en uit bij op contact zetten.

Nu komt het leuke: ik ben vanavond even naar de Wieringermeer gereden voor wat testrijden (zitten wat leuke bochten vlakbij Medemblik) en daarna ff doorgereden naar een paar vrienden die in Wieringerwerf wonen. Die hebben ook ff een rondje gereden en later op de avond ging ik weer es op huis aan. Bij Medemblik... was het oliedruklampje ineens uit :o Zou-ie dan toch alsnog gaan werken? Morgen maar eens kijken met koude motor of-ie dan ook uit blijft (ja bij op contact zetten gaat-ie wel aan dus het lampje zelf is niet overleden door al het geknipper).

Jerrycan met benzine is inmiddels ook geregeld, nu die tank nog leegrijden (zit al op 450 km, nee niet allemaal van vandaag).

Vwb bak en koppeling: ach voorlopig werkt het, kan ik m'n pijlen beter eerst nog even op andere dingen richten. Ik zal wel eens kijken in hoeverre de andere bak "compleet" is dus of er baksteunen en een hulpkoppelingscilinder bij zitten en hoe die zijn. Anders ga ik langzamerhand die bak gewoon opbouwen en dan in een keer eronder planten (m.b.v. jouw handleiding ;)).

Wel is er een nieuwe vraag opgeborreld: tijdens normaal rijden komt de temperatuurmeter niet boven de 70 graden, bij flink beesten klimt-ie richting 80 en bij stilstand haalt-ie wel de 90 (dan springt de fan aan). Hoe zit dat, thermostaat die open blijft staan? 70 lijkt me een beetje laag, of niet?

Ook komt er wat gerommeld onder de auto vandaan zo tussen de 90 en de 110 (en mss daarboven ook wel, maar dan maakt de rest van de auto teveel kabaal). Ik gok op de uitlaat (hangt op half elf); cardanas kan het niet wezen volgens mij ivm niet toerenafhankelijk en bij stilstaande motor blijft het gerommel (ff contact uitgezet onder het rijden met koppeling ingetrapt).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: [75 2.0 TS] Inlaat brokkelt af??!! (was:Inlaatrubber

ma apr 16, 2007 09:38

Wel is er een nieuwe vraag opgeborreld: tijdens normaal rijden komt de temperatuurmeter niet boven de 70 graden, bij flink beesten klimt-ie richting 80 en bij stilstand haalt-ie wel de 90 (dan springt de fan aan). Hoe zit dat, thermostaat die open blijft staan? 70 lijkt me een beetje laag, of niet?

Ook komt er wat gerommeld onder de auto vandaan zo tussen de 90 en de 110 (en mss daarboven ook wel, maar dan maakt de rest van de auto teveel kabaal). Ik gok op de uitlaat (hangt op half elf); cardanas kan het niet wezen volgens mij ivm niet toerenafhankelijk en bij stilstaande motor blijft het gerommel (ff contact uitgezet onder het rijden met koppeling ingetrapt).
Met de temperatuur heb ik ook ruzie op mijn TS. Een nieuwe thermostaat gemonteerd en nog steeds maar 70 graden. Wellicht dat er (net als bij de 33) 2 versies zijn, 70 en 80 graden ivm emissie eisen? Ik zou het niet weten.

Die rammel kan heel goed de uitlaat zijn. Bij mijn TS rammelt de voorste demper bij starten, gas los en verschillende toerentallen. Klinkt als een schrapend geluid, maar is dus niks ernstigs.

Veel succes er mee, met de aandacht die je er aan geeft heb je in no-time alle kwaaltjes verholpen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: [75 2.0 TS] Rijdt weer!

ma apr 16, 2007 23:51

Hm ok, de oplossing voor het temperatuurprobleem is dus eigenlijk heel simpel: gewoon doorplanken zodat-ie warm blijft :mrgreen:

Enne, die aandacht is bij vlagen hoor, als er weer es te lang niks gebeurd is naar mijn zin maak ik weer eens iets af :oops:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Andretti Molletti

RE: [75 2.0 TS] Rijdt weer!

di apr 17, 2007 00:48

Bekend probleem bij 75 thermostaten is dat ze na verloop van tijd niet meer goed in het midden van het huis zitten en dus niet goed afsluiten. Ze staan dan altijd ietsjes open wat de temp drukt.
Een nieuwe zou dat moeten oplossen, maar een nieuwe gebruikte dus niet. Goede tweede handse exemplaren zijn zeldzaam. je kan dit trouwens zelf makkelijk controleren door de thermostaat tegen het licht te houden en te kijken, of er kod water in te gieten en te kijken of hij dicht is.

Rammel vd uitlaat: mogelijk raakt de achterste demper tegen de remklauw (is te zien aan de afdruk/beschadigingen) of als het een kat versie betreft is de voorste kat defect.

even de dialoog verbreken :wink:

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: [75 2.0 TS] Rijdt weer!

wo apr 18, 2007 01:03

Dat van die uitlaat tegen de klauw wist ik al ja, die heeft al een tijdje tegen de remklauw gehangen (heb dus anderhalve ontluchtingsnippel op de rechter remklauw i.p.v. 2). Een kat heeft de auto wel ooit gehad (U9 op kenteken) maar die is al weggelopen.

De thermostaat is zeker die homp metaal waar o.a. de bovenste radiateurslang aan vast zit?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Andretti Molletti

Re: RE: [75 2.0 TS] Rijdt weer!

wo apr 18, 2007 01:11

Een kat heeft de auto wel ooit gehad (U9 op kenteken) maar die is al weggelopen.

De thermostaat is zeker die homp metaal waar o.a. de bovenste radiateurslang aan vast zit?
is de kat leeggehaald of echt weg? Leeg willen ze nogwel eens een vreemd geluid maken nl.
En je thermostaat is idd die homp alu tussen de slangen :lol:

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: [75 2.0 TS] Rijdt weer!

wo apr 18, 2007 01:40

Kat is helemaal weg, schijnt een CSC-uitlaat te wezen van blok tot eindstuk.

Hier foto's waar het spruitstuk en het eindstuk te bewonderen zijn, mss herken je er wat aan. En anders kruip ik er weleens onder om de rest te kieken.

En ja ik ga zo :P
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: [75 2.0 TS] Rijdt weer!

do apr 19, 2007 22:36

Net nog even gestart, oliedruklampje blijft weer branden. Erg gezellig natuurlijk, zo'n rood lichtje tussen al het groen, maar toch niet de bedoeling.

Ander puntje is overigens misschien de brandstofpomp: hoort die zoveel kabaal te maken of is-ie bezig met overlijden?

Over de loshangende uitlaat: ik heb even onder de auto geloerd en hij hangt denk ik 8 cm van de grond. Bovendien sist het aardig tussen de midden- en eindpijp door. Daarbij komt ook dat 1 uitlaatrubber ontbreekt van het middendeel en het andere is gescheurd. Dus al met al hangt-ie er niet echt lekker onder ;) Tot slot de aansluiting van het spruitstuk op het blok: ik heb wat goede wil getoond en er twee moertjes nog op gekregen. Nu mist er nog een, maar da's zo te zien te verhelpen door een stukje van het draadeind af te zagen (daar ontbreekt het schroefdraad nagenoeg volledig op de laatste paar mm, waardoor het moertje niet wil pakken).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: [75 2.0 TS] Rijdt weer!

ma mei 21, 2007 23:58

Vandaag even vermaakt in de toerklasse van vrijrijden.nl. Voor het eerst op slicks. Resultaat: hoop lol :D en ik vrees een kapotte uitlaat. In de rondte gegaan in de Tarzan (mental note: op koude slicks heb je dus géén grip) en achterwaarts tegen/over de kerbstone met als resultaat een lik rode verf onderop de einddemper en een bos extra herrie. Maargoed ik moest toch nog met de uitlaat in de weer, dus binnenkort maar eens kijken wat er nou weer niet deugt.

Rondetijden komen zo rond de 2:23 dus ik kan al meedoen met de Volvo's :lol: Moet nog de nodige seconden zien te vinden, zowel bij mezelf als bij de auto. Maar dat komt allemaal wel. Toch ook wel eens interessant om te weten waar je nou eigenlijk staat.

Maatje van me was er ook met z'n 323F. Die raakte in de eerste heat een geleidepen kwijt van de linker voorrem. De andere pen zat er nog, maar het borgveertje was weg. Dus wat doe je dan: een borgveertje maken van een paperclip die je toevallig bij je hebt en een geleidepen van een tentharing die daar toevallig rondslingerde :lol:

Wel een hoop Alfa's gezien, maar geen mensen die ik zogauw van hier herkende. Een hoop 155s, een aantal 145/6/7 en twee 33s.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: [75 2.0 TS] Rijdt weer!

di mei 22, 2007 16:15

Wilde ook nog gaan, maar kon uiteindelijk de tijd niet vinden.
Hoe was de drukte?
Ben nu een paar keer geweest en de wachttijden bij de Mickey's voor kaartjes en de volheid van de baan was me alle keren een beetje te..
Ook werd er over het algemeen best roekeloos en onoplettend gereden.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: [75 2.0 TS] Rijdt weer!

wo mei 23, 2007 00:25

Mja, rustiger dan clubspecials. Maarja daar laten ze tot 130 auto's tegelijk de baan op :schrik: Zat idd wel regelmatig in verkeer, maar ook een tijdje lekker door kunnen rijden. Er reed ook een BMW rond met "Ziengsveld" op de nummerplaten en met z'n waarschuwingslichten aan, misschien bekend? Daar heb ik in een van de sessies een tijd lang achteraan gereden (kon hem precies bijhouden), enkele ronden lang. Daarna kwamen we weer wat verkeer tegen waar hij sneller doorheen ging en vervolgens ging ik in de rondte in Renault dus toen was ik hem definitief kwijt.

De drukte zorgt idd voor roekeloosheid en soms idd ook onoplettendheid, al moet je ook wel bijna de beschikking hebben over een radar om alles om je heen in de gaten te houden. Zelf wou ik in de laatste bocht (Arie Luyendijk/voorheen Bosuit toch?) op een bepaald moment een langzamere auto rechts voorbij, maar toen zag ik nog net een snellere uit m'n binnenspiegel naar rechts verdwijnen. Was tamelijk krap. Later ook eentje die het nodig vond om op het rechte stuk vlak voor de Tarzan ineens weer links te gaan rijden (was eigenlijk van plan om hem uit te remmen en buitenom voorbij te gaan). Blijkbaar maakte de Donkervoort of weet ik wat het was die naast me reed meer indruk in z'n spiegels dan die ouwe 75 die er op snelheid toch niet voorbij kwam.

Voor zover ik weet een schade, een groene RX7 uit '79 die tegen het einde van de laatste sessie achterstevoren in de grindbak stond van Tarzan met een flinke deuk in deur+dorpel. Het verhaal erachter ken ik niet, maar mss ging-ie in de rondte en dook iemand anders in de zijkant. Of iemand anders ging in de rondte en dook in zijn zijkant, zoiets. Heb de "tegenpartij" niet gezien, mogelijk kon die doorrijden.

Actiefotootje.

Beetje dringen op het rechte stuk.

Overigens heb ik het idee dat een 1.8-bak i.c.m. 2.0 TS-motor niet echt handig is op Zandvoort. Het gemis van de sper is al vaker besproken, maar daarnaast kom ik regelmatig halverwege een bocht bovenin z'n 3 en zou ik eigenlijk naar 4 moeten schakelen, wat je dan niet wil omdat je in een bocht zit...

En wat is de aangeraden bandendruk? Ik heb meegekregen dat Canucce het op 1.8 rondom houdt; zelf heb ik 2.0 rondom aangehouden ivm verwachte lagere snelheid (gebrek aan ervaring, drukte op de baan).

Wachttijden bij Mickey's, ik kon zo doorlopen om 5 voor 5, toen ik m'n kaartje eenmaal had stond er echter ineens een rij van 10 man :o
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: [75 2.0 TS] Lekke brandstofslang

di jul 10, 2007 23:46

Vandaag de uitlaat er weer onder gezet en ik dacht de motor even te starten om te kijken of het allemaal een beetje dicht zit.

Zover kwam ik dus niet want de benzine zeek uit een van de slangen. Uitgedroogd en daardoor gebarsten. Op de tweede foto (die een beetje mislukt is i.v.m. slecht gemikt, maar uiteraard waren de batterijen leeg van de camera zodat een herkansing er niet in zat :evil:) heb ik de route van die slang ingetekend. Is er een speciale reden dat-ie zo'n toeristische route volgt of kan ik gewoon een kort stukje slang gebruiken en de dunnere slang die richting motor gaat ook inkorten totdat-ie weer op de dikkere slang aansluit? En zou iemand die dingen waar de slang op aangesloten is eens willen benoemen?

Nu ik toch bezig ben kan ik natuurlijk de slangen die nu nog door het interieur lopen, verplaatsen naar de onderkant van de auto of ze vervangen door staal-omvlochten gevallen. Maar hoeveel werk is dat? Er moet tussen nu en 3 weken apk op, anders stalling zoeken en schorsen, dus da's wel even iets om rekening mee te houden.

Afbeelding

Afbeelding
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: [75 2.0 TS] Lekke brandstofslang

di jul 10, 2007 23:49

je hebt een silentblok waar je brandstofpomp opzit en brandstoffilter.

brandstofleidingen zou ik niet aan de onderkant hangen wegens hitte of beschadiging.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: [75 2.0 TS] Lekke brandstofslang

vr jul 27, 2007 11:13

APK-tje gehad, adviespunten beide achterbanden (en dat met 1,8 hele mm's) en een fuseekogel rechtsboven. Afkeur: spatbordrand rechtsachter :?

En wat gemompel over speling op het stuurhuis en een moertje dat ontbreekt van het uitlaatspruitstuk (kan kloppen, die moet ik nog ff zoeken), maar da's kennelijk geen afkeur/advies.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: [75 2.0 TS] spatbordrand verrot

vr jul 27, 2007 15:23

afkeuren op de spartbordrand :?:
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Terug naar “Racen - Technisch”