Dat weet ik, mede daarom zit ik hier op het forum om vanalles te vragenMaakt niet uit hoor, ik ben zelf ook volledig 'self-educated', en nog volop aan het leren. Het leren houdt als het goed is ook nooit op. Door goed vooraf na te denken, veel te vragen aan verschillende mensen, en het zelf te doen wordt je vanzelf handig.Bedankt voor je uitgebreide reactie Pieter Ik zit nog een beetje in de leerfase; ik weet een hoop van m'n andere auto, maar ik ben er intussen achter dat er weinig overeenkomsten zijn afgezien van het aantal wielen en de aanwezigheid van een stuur! Bovendien ben ik tot op heden van de motor afgebleven van de 323. Het is uiteraard de bedoeling dat wat ik aan de Alfa doe verbeteringen oplevert, maar ik zie het ook een beetje als een leerproject. Beroepsmatig heb ik weinig met auto's te maken (administrateur, dus ik kom niet verder dan het inboeken van facturen van de leasemaatschappij en de brandstofleverancier (tankpasjes)) dus geen opleiding ofzo.
Bij het aanzetten gaan alle lampjes even aan en na een paar seconden weer uit. Mijn ARC werkt volgens mij gewoon goed (of moet ik dat hier niet zeggen ivm zeldzaam dus jatgevoelig?? ), het lampje van kapotte verlichting brandt namelijk als de verlichting aan staat (klopt, er is een kentekenlampje stuk en een stadslicht brandt zeer zwak). Ook het benzinelampje, koelvloeistoflampje en oliedruklampje gaan even aan en uit bij op contact zetten.Als het lampje niet uit gaat als je toeren maakt bij warme motor, maar gewoon altijd aan is, en je lampje blijft maar branden nadat je al kilometers hebt gereden, is er idd iets electrisch mis. Je blok is dan prima. Vertrouw overigens nooit op olielampjes, gewoon regelmatig peilen met de stok!Oliepeil is goed, als ik het stokje moet geloven, zover was ik al Verder ben ik het halve land er al mee door gecrosst en als de oliedruk niet goed zou wezen zou-ie toch wel een keer plof hebben gezegd, zou ik denken. Nou is de bedrading best wel een zootje, het is een 2.0 TS motor in een 1.8 (Epocaatje ofzo) en ik heb tot dusver geen aanwijzingen gevonden dat dat heel profi is gebeurd. Maargoed, het werkt allemaal, alleen zie ik het liever op het dashbord als de oliedruk wegvalt ipv aan de rookwolk van onder de motorkapZou het lampje niet moeten branden als je je contact op 'aan' zet, en je motor nog niet loopt, net als alle andere controlelampjes? Ik weet het niet zeker want ik heb nog nooit het genoegen gehad een transaxle te rijden waarin dit soort zaken nog zitten en ook echt werkenNog zoiets: de benzinemeter werkt ook niet. Moet maar ff een keer een jerrycannetje achterin gooien zodat ik hem kan leegrijden (kijken of het lampje wel werkt).
Nu komt het leuke: ik ben vanavond even naar de Wieringermeer gereden voor wat testrijden (zitten wat leuke bochten vlakbij Medemblik) en daarna ff doorgereden naar een paar vrienden die in Wieringerwerf wonen. Die hebben ook ff een rondje gereden en later op de avond ging ik weer es op huis aan. Bij Medemblik... was het oliedruklampje ineens uit Zou-ie dan toch alsnog gaan werken? Morgen maar eens kijken met koude motor of-ie dan ook uit blijft (ja bij op contact zetten gaat-ie wel aan dus het lampje zelf is niet overleden door al het geknipper).
Jerrycan met benzine is inmiddels ook geregeld, nu die tank nog leegrijden (zit al op 450 km, nee niet allemaal van vandaag).
Vwb bak en koppeling: ach voorlopig werkt het, kan ik m'n pijlen beter eerst nog even op andere dingen richten. Ik zal wel eens kijken in hoeverre de andere bak "compleet" is dus of er baksteunen en een hulpkoppelingscilinder bij zitten en hoe die zijn. Anders ga ik langzamerhand die bak gewoon opbouwen en dan in een keer eronder planten (m.b.v. jouw handleiding ).
Wel is er een nieuwe vraag opgeborreld: tijdens normaal rijden komt de temperatuurmeter niet boven de 70 graden, bij flink beesten klimt-ie richting 80 en bij stilstand haalt-ie wel de 90 (dan springt de fan aan). Hoe zit dat, thermostaat die open blijft staan? 70 lijkt me een beetje laag, of niet?
Ook komt er wat gerommeld onder de auto vandaan zo tussen de 90 en de 110 (en mss daarboven ook wel, maar dan maakt de rest van de auto teveel kabaal). Ik gok op de uitlaat (hangt op half elf); cardanas kan het niet wezen volgens mij ivm niet toerenafhankelijk en bij stilstaande motor blijft het gerommel (ff contact uitgezet onder het rijden met koppeling ingetrapt).