Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: APK bekeuringen

ma feb 12, 2007 18:39

Je kunt op de RDW site helemaal niet zien of je een auto geschorst is of niet.

Rens
Wij niet, maar bij de RDW zelf wel. Het kenteken krijgt dan een code mee. :wink:
ja oke, maar ik bedoelde idd als website bezoeker. :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: APK bekeuringen

ma feb 12, 2007 20:44

Ik denk dat regels als deze niet bevordelijk zijn voor het milieu, je word gedwongen een auto naar de sloop te brengen.

Kortom het komt weer neer op een extra belasting betaling.

En dat terwijl ik keurig belasting en verzekeringsgeld betaalde.

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Re: RE: APK bekeuringen

ma feb 12, 2007 21:30

Je haalt precies dat gene aan dat ik dus bedoel, een snelheid overtreding wordt opnieuw vastgesteld. En daarvoor is een nieuwe constatering van dit strafbare feit voor benodigd. Dus als om de 2 km een snelheidovertreding wordt geconstateerd, dan krijg je voor al die contateringen een nieuwe boete, maar het niet hebben van een geldige APK op een auto kan bij wijze van elke seconde worden gecontateerd(Dus is deze bekeuring maar 1 malige uit te schrijven). Snappie?
Essentie? De RDW heeft de controle op voertuigen zonder keuring verscherpt sinds begin 2006. Vanaf dat moment worden er meer controles gehouden. Vanaf 2008 worden -als alles goed gaat ;)- boetes direct aangemaakt zodra het systeem ziet dat de auto wel geregistreerd is, maar niet gekeurd. Dit systeem wordt regelmatig doorgelopen en inderdaad kun je dan meerdere boetes krijgen. Niet onterecht, omdat je nog steeds in overtreding bent. Dit geldt ook voor andere situaties. Als je te hard rijdt en ze flitsen je ergens, dan kunnen ze dat twee kilometer verderop weer doen, twee kilometer verder weer, twee kilometer verder weer, twee kilometer verder weer, twee kilometer verder weer en je dan nog eens met een laser controle van de weg afhalen. En dan moet je echt 7 boetes betalen. Dat geldt overigens ook voor het niet dragen van de gordel, het niet in orde zijn van lichten en voor ... en ... en ... Kortom, niets aan gedaan? Nog steeds in overtreding.

Dat je het APK boete-verhaal niet leert op de rijschool is met een reden. De RIJschool is een plaats waar je leert RIJden, of je tenminste redelijk veilig door het verkeer te bewegen. ;) Daarbij komt wat basiskennis van de auto, zodat je met je auto veilig de weg op kunt. De punten die jij aanhaalt zijn zaken die in de wegenverkeerswet staan. Aan de wegenverkeerswet heb je je te houden. Ook als niemand je dat verteld heeft. Zo zijn de regels. En van regels (zeker wetten) dien je zelf op de hoogte te zijn, of je op de hoogte te stellen.

Als je je auto registreerd moet:
  • je belasting betalen
    je auto verzekeren
    je auto laten goedkeuren
Voldoe je niet aan dit lijstje, dan ben je in overtreding en mag je auto ook niet op de openbare weg komen. En ja, een parkeerplaats is ook openbare weg. Dus ook ergens neerzetten mag niet zomaar, want dan ben je er nog niet. De enige andere optie is schorsen en van de openbare weg houden. Dus als je een auto koopt zonder APK, dan moet je die direct schorsen en op een trailer meenemen, want anders ben je -wederom- in overtreding.

Dit had je allemaal kunnen vinden bij de RWD, de BVOM of bij Google met simpel zoeken. Dus het is vooral eigen schuld, prijzige bult.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: APK bekeuringen

ma feb 12, 2007 23:45

En daarvoor is juist de mogelijkheid ingesteld om bezwaar aan te tekenen. Wees niet bang dat je in 1 maand 5 bekeuringen moet betalen voor de apk. Zeker als je nu aan kunt tonen dat ie wel gekeurd is maak je een hele goede kans op een schikkingsvoorstel. Als er steeds een dikke maand tussen zit geef ik je veel minder kans. AMEN.

:wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3000
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: APK bekeuringen

di feb 13, 2007 00:50

Ik denk dat regels als deze niet bevordelijk zijn voor het milieu, je word gedwongen een auto naar de sloop te brengen.
Neehoor, je kan hem ook schorsen en ergens stallen. Als je bedoelt dat je hem niet op de openbare weg kunt laten slingeren: lijkt me niet meer dan terecht, de openbare weg is geen autokerkhof, bovendien is het in het grootste deel van Nederland al genoeg dringen met parkeerplaatsen zonder dat jan en alleman z'n slopers daar neerdumpt.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
arne
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: do sep 29, 2005 23:41
Locatie: Goes

Re: RE: APK bekeuringen

di feb 13, 2007 07:59

Ik denk dat regels als deze niet bevordelijk zijn voor het milieu, je word gedwongen een auto naar de sloop te brengen.
Mis ik hier iets? Autodemontagebedrijven moeten tegenwoordig aan strenge regels voldoen. Zie ARN Milieurapportage. Daarop wordt ook streng gecontroleerd. Zeker hier in de buurt door de waterschappen. Als ik dan zie dat iemand een auto lekkend voor de deur laat staan, dan denk ik dat de slopert dat beter regelt.

En je kunt inderdaad bezwaar aantekenen als je 36 bekeuringen krijgt in 2 weken. Dat zal dan ook wel ingewilligd worden. Bij snelheidsbekeuringen werkt het precies zo. Daar bij mijn weten ook geen afstandsinterval vast bij de controles. Maar, net als de controle op de APK zullen ze daar altijd een bepaalde ruimte tussen houden. Anders kun je zo 50 flitspalen zetten op 100 meter. Maar daar is niemand mee gediend.
33 16v QV - 1991
Volg de verjongingskuur.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: APK bekeuringen

di feb 13, 2007 08:11

Ik kan het niet bewijzen, maar ik heb het idee dat mensen die eenmaal beboet zijn voor het niet hebben van een APK automatisch bij volgende registercontrole's weer worden bekeken.
Nope :oops:

Btw heb ik ooit in een ver verleden in een week 2 apk boetes opgelopen. Een via register controle en eentje van een overijverige straatagent... In beroep gegaan maar helaas heeft tot niks geleid...

Of je zorgt dat alles ok is of je moet je auto schorsen...

Ander punt van aandacht..... Indien je auto niet voorzien is van een geldige apk heeft je verzekering het recht bij een ongeval alle schade op jou te verhalen....
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 641
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

RE: APK bekeuringen

di feb 13, 2007 23:39

Er zijn niet veel verzekeraars die dat expliciet zeggen.

Je verzekeraar moet in het geval van een ongekeurde auto wel aantonen dat de schade onstaan is doordat je auto aan een technische mankement lijdt/niet onderhouden werd. Bv als jij je auto aantoonbaar netjes onderhouden hebt en je rijd per ongeluk tegen iemand aan, hebben ze weinig kans van slagen. Echter als jouw remweg ineens 2x zo lang bleek omdat je blokjes op waren, heb je wel een probleem. Meestal bevatten polisvoorwaarden iets wat roept over 'normale voorzichtigheid in acht nemen ter voorkoming van schade' of woorden van gelijke strekking. Normaal onderhoud uitvoeren lijkt mij 'normale voorzichtigheid'.

In elk geval: gewoon laten keuren en niet zeuren als je een bekeuring krijgt als je het niet hebt laten doen.

Adios, JR

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: APK bekeuringen

di feb 13, 2007 23:44

Maar, net als de controle op de APK zullen ze daar altijd een bepaalde ruimte tussen houden. Anders kun je zo 50 flitspalen zetten op 100 meter. Maar daar is niemand mee gediend.
Gehehe.... Geeft wél mooie lichteffecten, 's nachts :mrgreen:

Maar idd: gewoon APK óf op eigen terrein stallen.
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
arne
Member
Member
Berichten: 228
Lid geworden op: do sep 29, 2005 23:41
Locatie: Goes

Re: RE: APK bekeuringen

wo feb 14, 2007 11:23

Er zijn niet veel verzekeraars die dat expliciet zeggen.
Volgens mij staat het wel bij de meeste verzekeraars in de polisvoorwaarden. Ze kunnen in het geval van een aanrijding niet direct alles op jou kunnen verhalen, maar zullen er zeker alles aan doen om dat wel te doen bij een afgekeurde auto. Want als verzekeraars ergens een hekel aan hebben, dan is het uitkeren... :roll: :wink:
33 16v QV - 1991
Volg de verjongingskuur.

Matje 4

Re: RE: APK bekeuringen

za jul 07, 2007 10:26

[quote="Alfa33_1.7"]Je haalt precies dat gene aan dat ik dus bedoel, een snelheid overtreding wordt opnieuw vastgesteld. En daarvoor is een nieuwe constatering van dit strafbare feit voor benodigd. Dus als om de 2 km een snelheidovertreding wordt geconstateerd, dan krijg je voor al die contateringen een nieuwe boete, maar het niet hebben van een geldige APK op een auto kan bij wijze van elke seconde worden gecontateerd(Dus is deze bekeuring maar 1 malige uit te schrijven). Snappie?

Je spreekt jezelf tegen. Net zo min als dat ze de flitspalen tegen elkaar aan zetten, zullen ze om de seconde een boete uitschrijven voor je APK, maar beide gevallen zouden in theorie kunnen. Ze hoeven geen nieuwe overtreding te constateren, het is voldoende om een overtreding te constateren. Als je over een afstand van 1 km te hard rijdt en ze flitsen je 6 keer, betaal je 6 boetes, ook al heb je je voet niet van het gas gehaald. Hetzelfde zit het met de apk.

Daarbij, waarom proberen sommige mensen toch altijd maar weer onder bepaalde afspraken uit te komen. Blijkbaar weet je nu wel wat de regels zijn. Hou je daar dan aan en zeur niet. Ik rij ook veel liever links, maar aangezien 'we' in een ver verleden hebben afgesproken dat we dat in de meeste europese landen niet doen, houden we ons er aan. Je kunt wel tegen alle regels iets inbrengen waarom ze voor jou op dat moment niet zouden moeten gelden, maar dat doen ze wel.

Conclusie: schorsen, keuren of dokken.

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: APK bekeuringen

wo jul 11, 2007 13:04

Je haalt precies dat gene aan dat ik dus bedoel, een snelheid overtreding wordt opnieuw vastgesteld. En daarvoor is een nieuwe constatering van dit strafbare feit voor benodigd. Dus als om de 2 km een snelheidovertreding wordt geconstateerd, dan krijg je voor al die contateringen een nieuwe boete, maar het niet hebben van een geldige APK op een auto kan bij wijze van elke seconde worden gecontateerd(Dus is deze bekeuring maar 1 malige uit te schrijven). Snappie?

Je spreekt jezelf tegen. Net zo min als dat ze de flitspalen tegen elkaar aan zetten, zullen ze om de seconde een boete uitschrijven voor je APK, maar beide gevallen zouden in theorie kunnen. Ze hoeven geen nieuwe overtreding te constateren, het is voldoende om een overtreding te constateren. Als je over een afstand van 1 km te hard rijdt en ze flitsen je 6 keer, betaal je 6 boetes, ook al heb je je voet niet van het gas gehaald. Hetzelfde zit het met de apk.
Dit is ook maar een vaag verhaal en snappen doe ik het in ieder geval niet.

Wat er in theorie allemaal zou kunnen gebeuren is niet zo van belang. Laat de zaak gewoon voorkomen en de rechter zal een beslissing nemen. Als jij kan aantonen dat jij binnen 2 weken na de 1e bekeuring wel een geldige APK keuring hebt, zal 9 van de 10 rechters je echt niet meer dan 1 bekeuring laten betalen. Tenzij de auto al lange tijd geen APK meer heeft en al lang op jouw naam staat. Je Zal het dan wel voor moeten laten komen bij de rechter, een beroep bij de officier alleen zal je wel niet zoveel helpen. Dat is immers ook de partij die je bekeurd heeft. Je moet uiteraard wel een aannemelijk verhaal hebben en binnen redelijke termijn na de 1e bekeuring wel APK hebben. De officier doet veel minder aan redelijkheid en billijkheid dan de rechter.
Had jij na 1 maand na de 1e bekeuring nog geen APK, dan heb je dus ook geen aannemlijk verhaal meer en zal je gewoon alle boetes moeten betalen.

Heb zelf wel is meegemaakt dat de kantonrechter de officier op zn flikker gaf omdat hij zich volledig achter de wet verschuilde en totaal geen oog had voor het betreffende praktijkgeval. Met andere woorden, als iedereen zich stipt aan alle wetten en regels zou houden, zou het, zeker in Nederland, een gigantische chaos worden. Wetten en regels dienen de mens en niet andersom. :wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”