Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

Achterwiel ophanging 75

ma jul 23, 2007 21:31

Vandaag dan toch maar begonnen aan het vervangen van de TS versnellingsbak door een 1.6 bak met sper. M'n gecamberde achteras is nog niet beschikbaar maar ik wil toch van de gelegenheid gebruik maken om alvast de achter stabilisator stang te vervangen door een GTV6 stabi, deze is een hele milimeter dikker maar ik zie vooral voordeel in de constructie waarop de stabi aan de achteras wordt bevestigd.
Tevens draai ik de RS achterveren op de onderste stand. De rubbers in de Watt stangen en het middenlager zijn al vervangen door powerflex bussen, ik heb Wattstangen liggen met "rod ends"maar dat lijkt me vooralsnog te geen verbetering te geven ten opzichte van de powerflex bussen.

Nog iemand tips of tricks om de achterwiel ophanging van de 75 te verbeteren??

Afbeelding

Afbeelding
Theo Romeo
Afbeelding

Andretti Molletti

RE: Achterwiel ophanging 75

ma jul 23, 2007 22:25

De SZ bus in de triangle schijnt ook meer "gevoel" te geven en dat geld dus ook voor de Uniballs, dus wel monteren zou ik zeggen.
Wat ik nog niet geprobeerd heb maar theoretisch moet werken is het verlagen van het draaipunt van de "DeWatt" stangen van bovenop de buis naar onderop.
Betreffende de stabi denk ik dat dat marginaal is, de JS mannen rijden zelfs zonder!
Zie ik in je nwe stabi nu rubberbussen in de draadeinden naar de achterasbevestiging? Ook hier geldt dat unibalss directere werking geven.
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op ma jul 23, 2007 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Achterwiel ophanging 75

ma jul 23, 2007 22:25

Voilgens mij hebben de JS racing 75's geen achterstabi meer.

Alle 105 racers hebben m ook niet. Je wilt de wieltjes graag op de grond houden, vandaar.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Andretti Molletti

RE: Achterwiel ophanging 75

ma jul 23, 2007 22:29

Dat de JS mannen hem niet meer hebben heeft ook te maken met de enorm stijve neus die zij rijden.
ik denk dat proberen en zelf voelen hier de beste optie is.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Achterwiel ophanging 75

ma jul 23, 2007 22:40

Voilgens mij hebben de JS racing 75's geen achterstabi meer. Alle 105 racers hebben m ook niet. Je wilt de wieltjes graag op de grond houden, vandaar.
Geen appels (162) met peren (105) vergelijken :lol:

Stabi weglaten kan je snel proberen gewoon een kant de bout niet monteren. Het hangt van de stijfheid van je achterveren af, meeste mensen krijgen alleen maar extra onderstuur zonder a-stabi op een 75.
SZ lager is maar een marginale vooruitgang, je watt krijgt de meeste krachten te verduren dus daar zit de winst, mocht je echt de laatste % eruit willen halen dan pas sz lager.

Als ik echt door de regen moet wil ik wel eens de a-stabi losgooien, daar ik gewoon een te klein hart heb :oops:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Andretti Molletti

RE: Achterwiel ophanging 75

ma jul 23, 2007 22:46

Gaan we weer Maurizio 8)
De achterstabi gaat onderstuur toch juist tegen??

Van die kogel, fijn!! Racers zeggen dat het meer gevoel in de as geeft.. maar als jij een Powerflex adresje hebt graag!!!
BTW is een M10 Uniball in de DeWatt stangen voldoende?
Statische belasting 31,4 kN dynamisch 23,4 KN (kwaliteit vd Uniball)

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Achterwiel ophanging 75

ma jul 23, 2007 22:50

De achterstabi gaat onderstuur toch juist tegen??
Zeg ik toch ....Lezen: :lol:
meeste mensen krijgen alleen maar extra onderstuur zonder a-stabi op een 75.
Statische belasting 31,4 kN dynamisch 23,4 KN (kwaliteit vd Uniball)
Zit op het randje denk ik. Ikzelf heb meer marge genomen en M12 gebruikt.
Laatst gewijzigd door Maurizio op ma jul 23, 2007 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Andretti Molletti

RE: Achterwiel ophanging 75

ma jul 23, 2007 22:52

zucht..... ;)
ik zat te staren naar appels en peren, dat moet omgekeerd zijn, de meeste 105jes zijn rotte appels :lol:

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Achterwiel ophanging 75

ma jul 23, 2007 22:55

zucht..... ;)
ik zat te staren naar appels en peren, dat moet omgekeerd zijn, de meeste 105jes zijn rotte appels :lol:
Nou trans-axles kunnen er ook wat van :?
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Andretti Molletti

RE: Achterwiel ophanging 75

ma jul 23, 2007 22:57

Ja, die peren hem!!

:lol:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4420
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Achterwiel ophanging 75

di jul 24, 2007 08:22

Theo,

Vergeet voorlopig die SZ kogel!! En monteer de rod end wattstangen en niet de PU bussen. Zoals Maurizio ook aangaf worden de dwarskrachten opgenomen door de je wattstangen en veel minder door de SZ kogel. En die SZ kogel is nog eens duur ook.
Achterstabi is gewoon kwestie van proberen wat jij fijn vind/ wat snellere ronde tijden opleverd met jouw auto.
Gtv 6 stabi laat zich heel simpel met uniballs aan de achteras monteren. Levert ook weer wat op.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

RE: Achterwiel ophanging 75

do jul 26, 2007 19:36

De TS bak gaat er vanavond vanonder, de originele De Dion gaat er terug onder, de watt stangen met powerflex bussen en de GTV6 stabi. Deze winter gaat er een gecamberde achteras onder met de remmen aan de buitenkant, in deze achteras zet ik dan een SZ kogel en de Wattstangen met rodends. Ik hoop dat ik dan wat vergelijking heb wat wel en niet werkt.

De laatste circuitdag die ik heb gereden was iig het verschil in wegligging duidelijk merbaar tov de vorige keer en dit alleen door de voorzijde met 3 graden camber te zetten, rodends aan de voorstabi en powerflex bussen aan de achterzijde.

Als je op het circuit kijkt zie je inderdaad veel verschillende constructies voor de wielophanginmgen van een Transaxle, het mooie is zelf te proberen een goede balans in de auto te vinden.
Theo Romeo
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: Achterwiel ophanging 75

vr jul 27, 2007 08:56

dat van die gtv achter stabi is interessant, wist ik niet.
keep up the good work!
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
adjesalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 667
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: Achterwiel ophanging 75

wo aug 22, 2007 10:28

hoe staat het met je klauwen heb je de zuiger nog los gekregen?

martijn

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

Re: RE: Achterwiel ophanging 75

wo aug 22, 2007 12:20

hoe staat het met je klauwen heb je de zuiger nog los gekregen?

martijn
De remklauwen zijn gereviseerd en zijn gemonteerd, vanavond de boel nog ontluchten en dan is in principe de auto gereed, op Assen zal het blijken!!

De GTV6 stabi heb ik er overigens onderuit moeten halen, want die past niet op een normale montagewijze......... :?
Theo Romeo
Afbeelding

Terug naar “Racen - Technisch”