vr aug 03, 2007 17:52
Ik ben eens aan het zoeken gegaan en wat wiskunde er tegenaan gegooid:
Alle maten standaard 2.0 Nord.
lengte klep: 106 mm
diameter klepsteel: 9 mm
lengte klepgeleider: 51 mm.
voor de inlaatklep geldt dat de maximale ruimte tussen geleider en klepsteel 0,043 mm is. (=mgk)
Meetmethode: bovenkant klepsteel gelijk met de klepgeleider, dus de klep helemaal in de geleider. blokje er strak tegenaan, daarna klep tot maximale uitslag vanaf beginpunt bewegen. de ruimte tussen klepschotel en meetblokje is msb.
Rekensom:
De klep en geleider vormen wanneer ze strak tegen elkaar zitten twee evenwijdige lijnen. Wanneer de klepschotel nu naar het uiterste punt wordt geduwd, dan krijg je een rechthoekige driehoek. Uit Pythagoras volgt dan:
lengte klepgeleider : mgk = lengte klep : msb, als je de bovenstaande getallen invult krijg je dan voor msb de waarde 0,089 mm.
Zonder meetklok zou het dan zo moeten zijn dat een voelermaat van 0,05 mm er makkelijk tussen past en een van 0,10 mm er net niet tussen past.
Aannames zijn er wel: de hoek tussen klep en geleider is heel klein waardoor lengte klep en lengte geleider nauwelijks afwijken en dikte klep is niet van invloed, wanneer je uitgaat van het centrum van de klep.
Misschien een tekening van de situatie maken kan helpen voor je beeldvorming.
Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive
http://www.soglia-it.nl