Sinds vanochtend heb ik een 75 TS die rijdt zonder oliedruk. Ik ontdekte zonet op de snelweg dat de oliedrukmeter op 0 stond. Toen schrok ik me natuurlijk kapot en ben meteen gestopt. Oliepijl was echter OK, verder liep die ook prima dus ben gewoon weer verder gereden (zo'n 30 km).
Normaliter staat de meter bij een koude start op 4, en zakt als-ie warm is terug naar ongeveer 0,5 stationair en 3 bij 120 km/h. Dit gedrag vertoont-ie al zo lang als ik 'm heb. Olie verbruikt ie ook, ongeveer 1 a 1500. Als ik het contact aanzet brandt het rode lampje bij de oliedrukmeter niet, er brandt dan eigenlijk geen enkel lampje op het dasboard. Wel schieten de benzinemeter en de temp meter naar hun peil. Ik kanme herinneren dat er voorheen alle lampjes bij de meters aan gingen als ik het contact aan zette, nu dus niet meer.
Ik heb net nog even gecheckt met een schone oliepijlstok, en na een minuutje draaien zat die onder de olie. Dit was even een primitieve test om te kijken of de oliepomp nog zou werken. Na een tijdje sitlstand van ongeveer een uurtje heb ik er nog even mee gereden en zag de oliedrukmeter toch nog een heel klein beetje beweegt bij veranderend toerental. Ik dacht eerst dat-ie echt helemaal niks meer deed, maar een klein beetje beweging zit er dus nog in.
Dit verontrust me enigszins, want stel dat de drukmeter nog correct functioneert zit ik dus wel met een te lage oliedruk sinds vanochtend. Motor loopt echt als vanouds, lekt ook niet meer dan normaal (enkele druppels bij stilstand) dus vermoed dat het oliecircuit gewoon dicht is.
Zal ik het dan toch eerst in de electronica van de meter moeten zoeken? Is dat ding gezekerd? Is er een manier om te checken of er toch voldoende oliedruk is?