Was een gedenkwaardig evenement in velerlei opzicht.
Eerst de kennismaking op weg naar Luik met de enige echte Bugalfa
, daarna op zaterdagmorgen de heuvels op racen met de Q4 die ook
zijn vierwielaandrijving kon aanwenden op de parkeerterreinen en op weg terug nog leuk sprintje met een Aston Martin Vanquish die kennelijk niet zo snel zijn.
Vrijdagmiddag dus tussenstop in Geel gemaakt om de plaatselijke Alfa dealer te ontmoeten. Leuk om de vitrine kasten te zien en de verhalen die erbij horen. Aldus opgepept voor het racegebeuren naar Luik vertrokken voor avondmaal en overnachting.
Zaterdagmorgen vroeg naar circuit. Even heuveltje opklimmen die met de 33 altijd een aanloopje nodig had. Met de turbo dus geen probleem.
Mooi op tijd op het circuit dus en auto geparkeerd. Helaas wel regen dus regenpakken aan.
Niet veel later in de paddock. Warm-up van de GT's was net aan de gang met Paolo Ruberti aan het stuur.
De morgen doorgebracht met kijken langs de baan en bezoek aan Edil Cris racebox.
Ze hadden een prima kwalificatie gehad met een derde positie dus dat beloofde.
Nog leuke GT parade gezien met leuke auto's als Audi Quattro , Morgans, Wiesmann, Facel Vega , Alfa 1300 GT naast de merken als Ferrari, Porsche, Lamborghini en Ferrari etc. Auto's kon je daarna in de paddock bekijjken.
Daar stond ook de WRC Citroen van Francois Duval die in Duitsland de WK rallye gaat rijden in de Belgische kleuren van de Autosportbond.
Gelukkig werd het tegen de middag droog en zelfs best mooi weer.
Het voorstellen van de rijders op de drivers parade was leuk om te zien. Kon met mijn pas overall tussen door lopen en foto's maken.
Voor de drivers parade gaf het Saab stunt team nog een leuke show op het rechte stuk met super gecontroleerd slippende auto's. Prachtig om deze wagenbeheersing te zien.
Klokslag 1600 uur ging de 24h van Spa-Franchorchamps van start. Paolo Ruberti reed direct een dubbele stint.
Stond toevallig onderaan Eau Rouge of Radillion te kijken op het beeldsscherm met schuin oog naar de befaamde bocht toen ineens een Porsche met nummer 97 , de favoriet in GT2 , langskwam met aan de buitenkant een zwarte Ferrari nummer 52.
De Porsche werd dus buitenom gepasseerd door Ruberti! Dat heb ik hem een keer eerder zien doen tijdens de ETCC toen hij Larini in de andere Alfa 156 daar inhaalde.
Tegen de avond vertrokken voor diner in Spa samen met Jorik en Serge die ook naar de 24h waren gekomen.
Toen lag de Edil Cris Ferrari op een 3e / 4e plek. Wisselde afhankelijk van de rijders van de verschillende teams.
Na diner echtgenote afgeleverd in hotel te Luik en weer terug naar het circuit met drie man in de Q4 en een 33 als escorte met Niels.
Auto kon makkelijk geparkeerd worden.
Helaas waren we te laat voor de afspraak bij de Uniroyal toren oa omdat we te laat uit Spa vertrokken naar Luik maar ook de verkeerde route namen. Soort binnendoor weg met mooie zwiepende bochten die wel rijplezier gaven maar ook tijdverlies.
Nog geprobeerd te bellen maar lukte niet boven het geluid van de GT's uit bij de busstop. Toen maar nieuwe afspraak voor de zondag gemaakt.
Verder nog op diverse plaatsen gekeken en de jongens het pitgebeuren bij een 24h laten zien tijdens bezoek aan de Edil Cris box.
Half slapende monteurs die wakker gemaakt werden door geintjes uit te halen of keiharde muziek op te zetten.
Bijzondere sfeer zo in de nacht.
Tegen een uur of drie vertrokken we terug naar het hotel te Luik. De nummer 52 lag toen op een 3e plaats.
Zondagmorgen wakker geworden met regen en regen.
Na ontbijtje en tankstop naar het circuit waar het door de regen niet zo druk was.
Weer regenpak aan en naar de paddock.
Daar eigenlijk de hele dag geweest omdat je daar droog stond en tv en timing had en leuke sfeer.
Blijft leuk een team aan de gang te zien. 's Morgens iedereen duf maar naar mate de tijd verstrijkt komt de finish in zicht en wordt iedereen
wat vrolijker en meer wakker en worden steeds meer geintjes uitgehaald oa een slapende monteur met tyraps vastzetten aan zijn stoel en hem
dan oproepen voor de pitstop.
Edil Cris lag op zondagmorgen 6e in zijn klasse en 15e overall door een probleem met de ruitenwissermotor en later een lekke band die de diffusor aan gort hielp. Op zondag nog een lekke band bij een aanrijding met een Maserati die voor schade aan bodywork zorgde.
Op 1 uur van het einde kwam een concurrent Ferrari de pit in en bleef daar lang genoeg om de vijfde plek te veroveren.
Niet slecht maar ook geen super resultaat.
Als je je zo focust op 1 team krijg je minder van de echte race mee. Was ook moeilijk op zondag met dat vele safety car rijden.
Afijn was een leuk weekend met leuke mensen.