Gebruikersavatar
CJ
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 14:56
Locatie: Den Helder

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

zo feb 27, 2005 13:15

Ja ik denk dat dat het wordt.............
Bedacht zelf ongeveer dezelfde bezwaren.

Voor wat betreft doorsparen voor een V6: Ik ben ontzettend aan het rondkijken.
Ik moet alleen een dealer vinden die bereid is om een 'wisseltruc' toe te staan.
Er zit namelijk al een hele hoop moois op mijn bolide.
Madeno velgen, madeno interieur, madeno uitlaat, madeno veerpootbrug,

Dus een V6 zal zwart moeten zijn, en dit moet kunnen. Een hoop dealers willen dit niet.

Ik ben nu het volgende van plan:
Powerboostvalve van Biesheuvel (www.biesheuvel.nl)
Chiptuning van Squadra
Open uitlaat Ragazzon
Openluchtfilter (heb ik al)

Daarbij vind ik het leuk om zelf te knutselen, en dit soort dingen een beetje uit te zoeken :wink:

Voor wat betreft de kennis van Alfa's: hier is zo'n forum toch voor?
Ik vind het fantastische wagens, maar weet er nog niet veel van, dat hoop ik zo te veranderen.

jan bert

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

zo feb 27, 2005 15:14

dan zet je je auto te koop!
koop je particulier een v6. 12v of 24v maakt dan denk ik niet zo uit, beiden errug mooie motoren, erg snel.

164 Q4

Re: Meer vermogen voor een 2.0 ts

zo feb 27, 2005 15:53

Hoi,

Ik heb een GTV 2.0 ts('96). Ik ben absoluut niet tevreden met het vermogen van deze auto, en dan met name het koppel in lage toeren. Hier wil ik dus wat aan gaan doen.


Ik wilde geen turbo want dat is me te gevoelig, en de 3.0 6cil was simpelweg nog veels te duur.

Met een normale turbo heb je ook geen winst bij lage toeren maar vooral bij hogere toeren. Uitzondering is een lagedrukturbo zoals bij Saab.

Ik was voornemens dit te gaan doen
- open luchtfilter (cold-air intake)
- hele open uitlaat lijn
- power boost valve
- chippen (bij dmtuning: www.dmtuning.com )

Misschien dat het ietsje helpt maar dan ook maar ietsje.

Er zijn toch ook nog andere manieren om meer vermogen te creeren, bv je kop laten flowen?
Weten jullie hier meer van of laat eens wat horen omtrend dit onderwerp ?

CJ

Oh, ideeën genoeg hoor.
Ten eerste gaat het erom of het blok en bijbehorende onderdelen wel 100% zijn. Een verkeerde nokkenastiming of defect onderdeel vreet ook een hoop vermogen. Dus wie zegt dat je nu het vermogen als dat je zou moeten hebben?
Maar stel dat je motor 100% presteerd maar dat je gewoon meer wilt. Als het je vooral om het gedeelte onderin gaat dan moet je zaken als een grote turbo, radiale compressor, nokkenassen met grote overlap en lichthoogte, hele grote carbs ed. vermijden. Nadeel daarvan is dat het dan meestal weer negatief werkt op het topvermogen.
Oplossing is oa. meer inhoud zoals een ander motor of het opboren. Als je een beetje handig bent kun je er (met wat kleine aanpassingen) ook een compressor van het rootstype inzetten uit een Mercedes 230. Dat geeft het effect van een veel grotere motorinhoud. Geen radiale nemen want die leveren ook pas laat hun druk of je moet er al een variabele overbrenging voor maken. In de praktijk zal je zo'n 35% meer vermogen hebben met een enorm hoog koppel al vanaf zo'n 2000 toeren. Het koppel onderin zal een 3.0 V6 overtreffen. Het brandstof verbruik zal bij constante snelheid nauwelijk meer zijn als anders.
Het is wel even klussen maar dan heb je wel iets bijzonders.

Gebruikersavatar
CJ
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 14:56
Locatie: Den Helder

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

zo feb 27, 2005 17:47

Het blijft voorlopig denk wel even dit (een 2.0 ts)

Jullie horen nog wel hoe het afloopt..................

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

zo feb 27, 2005 22:55

Je zou verbaasd staan te kijken. Kijk eens op www.mobile.de voor een GTV. kosten geen drol daar bij onze oosterburen.
Koop een zespitter in de kleur, schroef alles over, laat hem keuren, en verkoop de andere. Klaar, kun je toch fijn knutselen, fijn hobbyen, en je hebt het precies zoals je het wilt. Kost op korte termijn even wat meer omdat je er dan twee hebt staan, maar daarna verkoop je er weer een van. BPM is voor een wagen van 6, 97 bodemtarief, btw of betaal je niet in Dl of krijg je terug. Kenteken keuring is gelijk aan APK eisen dus ook een makkie. En echt, ze staan er zat! Heb je ook een fris kenteken dus hij ziet er ook nog eens nieuwer uit! Pak voor de V6 de mooiste onderdelen van beide wagens en wat wil je dan nog meer? Bedenk wat je in het andere geval gaat uitgeven voor weet ik veel, 10 pk meer en nog steeds een 'poor four'...Succes
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

vr apr 08, 2005 19:33

Kijk hier eens en dan nog even langs gaan bij stephan Squadraom de boel met een goed chipje te laten afregelen.
http://shophost.net/shop_n/catalog/prod ... ucts_id=94

Gebruikersavatar
Super72
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:00

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

vr apr 08, 2005 22:40

Wat een in-theorie-erg-leuk-maar-in-de-praktijk-niet-reeële-hobby-oplossingen hier, zeg. Respect voor alle technische kennis, maar laten we eerlijk zijn: op dit soort antwoorden (turbo, compressor, V6-blokken en - godbetert - carbs) zit onze topicstarter natuurlijk helemaal niet te wachten. Hij wil gewoon voor een relatief bescheiden bedrag wat meer vermogen en draagt daar zelf al de nodige opties voor aan. Dus laat ik mijn visie maar eens geven.
Aangezien het blok in standaard-trim 150-155 pk levert, denk ik dat 170-180 tamelijk simpel te halen moet zijn. Maar niet door lukraak wat semi-sportieve dingen op een hoop te gooien en met een soort 'de dood of de gladiolen'-instelling beginnen te sleutelen. Zorg er dus voor dat alles op elkaar afgestemd is en het ene onderdeel het andere 'versterkt'.
Powerboostvalve? Hou alsjeblieft je centen in je zak; zo'n ding levert absoluut niks op. Bij Madeno Racing hebben ze hier uitgebreid mee getest en zij zijn (op de rollenbank) tot de conclusie gekomen dat een PBV op een TS-blok een 100% zinloze ingreep is.
Sportfilter is altijd goed, maar levert op zichzelf nauwelijks extra vermogen. Wel is het zo dat zo'n filter erg prettig is bij verdere tuning.
'Open uitlaat' (wat is open)? Kan, maar je loopt het risico dat je alleen meer geluid produceert.
Chip? Tuurlijk. Geen twijfel over mogelijk.
Compressie verhogen? Kan, maar is tamelijk duur. Bovendien nog veel te vroeg in het hele 'traject'.

Mijn advies: sportfilter (gewoon filter-element of open filter, wat jij wilt) + goede koude lucht-toevoer (kun je zelf maken) + sporteinddemper (Madeno of Supersprint) + katvervanger (Madeno of Supersprint) + chip (geen kant-en-klare-zooi, maar op maat geschreven door een echte Alfa-specialist). Dit pakket brengt je al aardig richting de 165-170 pk. Stapje verder: sportspruitstukken (Madeno of Supersprint) + nokkenassen. Daarmee ga je richting 180-185 pk. Madeno Racing-eigenaar Leo van der Maden heeft dit complete pakket onder zijn eigen 156 2.0 TS, die op de rollenbank op 198 pk uitkwam. Ik heb het zelf op mijn 156 2.0 TS gehad, met uitzondering van de nokkenassen. Gemeten vermogen 175 pk en 225 Nm.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

vr apr 08, 2005 22:53

Tsja en wat waren de kosten van deze ' bescheiden' aanpassing?

Ik weet wat is voor mijn csc uitlaatspruitstukken betaald heb en demper. Dus zonder de nokkenassen. Ben je al 1500 euri's kwijt. Heb je misschien 20 pk.
Dus het alternatief van je auto verkopen en een sneller terug kopen is niet zo dom
Bijv een 3.0 of fiat coupe turbo 20V of Volvo t5r (heb je gelijk 250 pk)

Gebruikersavatar
Super72
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:00

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

za apr 09, 2005 00:12

Niemand beweert dat tuning goedkoop is. En ja, een V6 is inderdaad een stuk lekkerder dan een tweeliter. Maar als inruil nou geen optie is? Bovendien, je hoeft toch niet alles in één keer te doen? Stap voor stap is wellicht net zo leuk en van kleine slokjes word je ook dronken.

@ CJ: wat is een Madeno-interieur?
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

lex thissen

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

zo apr 10, 2005 02:44

Ik heb dit ff zitten lezen [-o< ow ow ow.

Is een 2.0 ts standaard dan zo lui of is gewoon niet helemaal lekker :?:

Ga nu niet al je geld uit geven aan die paar PK tjes meer, voor echt meer vermogen moet toch echt richting de "dikke potten" of fohn's .

Neem bv een v6 turbo kost misschien 2 mille meer ( verschil ) , maar ben je wel klaar en hou je waarschijnkijk geld over,.......................voor een chippie :wink:
Dan weet je echt niet meer hoe je Koradoo schrijft 8)

AlfaGatto

Re: RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

di apr 12, 2005 21:57

Is een 2.0 ts standaard dan zo lui of is gewoon niet helemaal lekker :?:
ja ik snap het ook niet helemaal, ik had laatst nog met zo'n GTV gesprint nou prima vlot bakkie hoor we gingen even hard trouwens heheh. Ik zou zelf niet opteren voor al die verbouwingen aan een standaard al prima motor. Gewoon goed doorsparen voor een zwaardere GTV of wie weet wat er allemaal op de markt komt.

Of koop een Corrado met een G-lader (oei vloek vloek) als het alleen maar om de power gaat. Maar bij onze karrekes is het niet alleen om de power te doen, het oog wil ook wat en joh zo'n mooie GTV dan hoef je je niet eens te bewijzen !!

jwst
Member
Member
Berichten: 151
Lid geworden op: wo mar 09, 2005 23:25
Locatie: almelo

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

ma apr 18, 2005 19:46

Tja G60 tunen is wel heel goedkoop bij ROMA-TUNING..
Ik zat te denken aan golf1 met G60 chippie/poellie en hoppa 200pk
Maarja idd het oog wil ook wat!!!!!!!!!
AR GIULIA 2.1

lex thissen

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

di apr 19, 2005 00:55

tja turbo's en G's........ daar kun je gekke dingen mee uit halen, heb je zo 25-35% meer vermogen. Maar volgens mij moet het voor straat gebruik ook een beetje heel blijven :roll:

Hoeft zelfs niets te kosten 8) , trek bv het slangetje los op de wastegate van een 75 turbo en je weet echt niet wat je mee maakt. Dit is dan natuurlijk wel ongekontroleerd vermogen waar de motor echt wel kapot van gaat :!:

Kunki_156TS

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

di jun 26, 2007 17:05

heb ik trouwens nog een bijkomend vraagje ik heb gekeken naar uitlaten en mijn oog was gevallen op een demper en kat van CSC is er nou nog veel verschil met bijvoorbeeld een supersprint of madeno?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Meer vermogen voor een 2.0 ts

di jul 03, 2007 15:15

je vraagt meer koppel toch?
koop dan een spaghetti spruitstuk die voor meer koppel zorgt, maak dan een afspraak met squadra tuning voor een chip en je bent klaar (einddemper brengt geen koppel en vermogen is te verwaarlozen, kat heb je nodig voor je apk op een 96-er, open luchtfilter kan altijd nog als je geld over hebt, maar maak dan wel koude luchttoevoer. Rest van de aanpassingen die hier genoem worden zijn allemaal leuk, maar dan zou ik zoals al eerder gezegt ene duitse 3ltr halen en alles overbouwen).
G60-lader
is dat zo'n ding wat je bij elke tankbeurt moet vervangen :lol: :lol: :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Tuning onderwerpen”