Hier kan je inderdaad mee gaan kaalschuren, maar er is iets dat nog een stuk beter werkt:Het kaalschuren gaat het beste met een staalborstel op de haakse slijper. Je hebt van die borstel met in elkaar gedraaide staaldraden.
Wat je erna overheen kan spuiten is zinkspray tegen het roesten. Er zijn hier volgens mij mensen die geen fan zijn van zinkspray, maar ik heb er geen problemen mee. Het werkt goed tegen roest (er moet geen roest onder zitten).

Goedkoop zijn ze niet, maar wel super resultaat, overigens zijn die staalborstels nou ook niet echt goedkoop. Die ga je trouwens ook wel nodig hebben voor de kleine hoekjes en kantjes. Als je dat met zo'n 3M schijfje probeert, is er veel kans dat je blijft haken en is je schijfje voor de prullenbak. Google vertelt mij dat die schijfjes 3M Clean & Strip XT Purple heten, ik vraag echter gewoon om paarse 3M schuurschijfjes, een goeie materialenzaak zou daarmee genoeg moeten weten

Achteraf zou ik de blanke plaat (gegeven dat ze geheel roestvrij is) inderdaad behandelen met een goeie zinkspray, wat dat betreft is mij altijd spul van Trimetal aangeraden, en dat lijkt goed te werken. Als er wat vliegroest aanwezig is, kan je beter rode menie gebruiken.
Dit verhaal gaat overigens enkel op voor gelakte delen. Als je oude tectyl en dergelijke wil gaan verwijderen, kom je hier niet ver mee. Wat dunne lagen tectyl betreft, "gewoon" indeppen met thinner en na wat intrekken en een tenniselleboog heb je al mooi resultaat. Wat zachtere underbody coating betreft, zou ik voorstellen ze te lijf te gaan met een pneumatische beitel en naaldbikhamer, achteraf de restjes pas met een staalborstel.
Je KAN dit ook meteen gaan doen met een staalborstel, maar zo'n zachtere laag tectyl die lekker warm wordt van je haakse slijper levert wel een serieuze troep op. Er zijn ook allerhande heel erg chemische soorten verfafbijt te krijgen, doen op eigen risico zou ik zo zeggen, proceed with caution

Verder heb ik niet meer veel te vertellen, behalve inderdaad zoals pe1ryx al zei een goeie epoxy primer te gebruiken eens je het stadium grondverf/spuitplamuur/schuurellende bereikt

Uiteindelijk zijn er vast zat mensen hier die het anders doen en ook met goed resultaat, het kan kwestie van eigen voorkeur zijn. Zorg gewoon dat je naar een goeie materialenzaak gaat en duidelijk zegt wat je van plan bent, dan zou je al ver moeten komen