Aangezien de SCARB toch wel de grootste alfa romeo club in nederland is en er vanuit de scarb al een aantal registers voor nederland geregeld zijn, zou het wel de juiste club zijn om een register voor de 145/146 te regelen. Ik denk dan ook dat het SCARB bestuur het zou moeten ondersteunen als er leden zijn die zo'n register willen oprichten en beheren en deze leden een kans moet geven. Tot zover de politiek, nu de werkelijkheid.
Helaas is er binnen de clubs van de "jonge" alfamodellen veel verloop en is het bijhouden van een lijstje welke auto's er in nederland nog op de weg zijn, welke eigenaars, de geschiedenis van deze auto's etc. niet echt goed te doen. Ik zie zelf bij de 155 club (artc155) een boel verloop en zeker de laatste tijd veel jonge jongens die een 155 kopen, de eerste de beste keer bij de APK geen geld hebben of de auto voor die tijd al kort rijden en het ding weer wegdoen. Dat zal bij de andere clubs niet anders zijn.
Veel van de mensen die juist wel van zo'n clubje lid zijn, hebben net 1 autootje (hun eerste) en doen weinig tot niets met de historie van Alfa Romeo, voor dat soort mensen is een lidmaadschap van de SCARB niet zo interessant op dit moment. De interesses van veel van de huidige SCARB leden ligt bij hun oldtimer(s) en niet zozeer bij hun dagelijks vervoer, zelfs als dat dagelijks vervoer ook een alfa is. Er zijn best een boel youngtimer-bezitters die wel SCARB lid worden maar in verhouding tot het aantal auto's op de weg zijn het er maar weinig. Ik vind het hardstikke leuk om op de evenementen ook veel jongere auto's en bestuurders te zien en ik hoop dat dat ook in de toekomst nog steeds zo blijft hoor, maar ik verwacht van een grote groep bestuurders van de 155, 156, 145, 146 en 166 gewoon niet dat ze iets met een register of de SCARB willen.
De vraag is, is het (nu al) de moeite om dit register op te zetten, aan de ene kant heb je kans dat je meer mensen de SCARB in krijgt, aan de andere kant moet je er veel moeite voor doen, zou je voor die mensen ook activiteiten moeten organiseren die meer op de doelgroep "jonge alfarijders" zijn gericht en uiteindelijk het doel van speciefiek een register, heeft het (nu al) zin om de 10.000 auto's of zo die rond rijden te proberen te registreren?
Ik denk dat de laatste vraag, heeft het nu al zin om die boekhouding te gaan voeren, in alle eerlijkheid, nog met nee beantwoord moet worden. Ik zie het bijvoorbeeld voor de 75 duidelijk wel nuttig zijn, de 164 misschien ook al, de 33 ook wel, maar de jongere auto's met hoge produktieaantallen zijn gewoon nog niet bij te houden en de interesse onder *alle* bestuurders is te klein om ook maar 1/3 van de auto's op de weg in het register te krijgen.