Ben ben ik wel benieuwd naar de WASMETHODE zoals eerder aan gehaald.
Want met waterslang alleen krijg je nooit alle vuil eraf gespoten
Ik ben een frevent poetser maar hoe meer ik was hoe meer krassen
Wasmethode zoals ik hem altijd hanteer zonder hogedruk reiniger
Voorbereiden
Pak 2 emmers
Vul 1 emmer met een goede shampoo
Vul 1 emmer met normaal water zonder shampoo
Wassen
Vervolgens spuit je de auto nat af
Dan met een washmit (washandschoen van microvezel) in de emmer met water + shampoo sop oppakken en beginnen met het dak, hoe vuiler de wagen, hoe kleiner stukje je doet. Vervolgens de washmit uitspoelen in de andere emmer zodat daar het vuil in terrecht komt. Vervolgens weer sop oppakken uit de andere emmer en de wagen van boven naar beneden grondig wassen.
Hier het verschil in water, en dit van een redelijk schone 155. Deze is zelfs van te voren ingefoamd met de HD reiniger. Dus moet je nagaan als je 1 emmer hebt, hoeveel vuil je weer meeneemt het lakwerk op!
Ik raad echt iedereen aan om die vieze oude
spons weg te gooien. Dat is het aller verschrikelijkste schoonmaakmiddel voor de lak!, voor velgen, onder motorkap en dorpels voldoet het, maar echt, niet doen!!!! Dat is 1 van de grootste veroorzakers van de zogenaamde swirls. Een spons houdt zandkorrels en andere contaminatie vast en krast daardoor over de lak. Een goede washmit absorbeert deze vuile delen en zorgt ervoor dat de kans op swirls.
Met hogedruk reiniger heb ik een speciaal opzet stuk waarin ik shampoo toevoeg. Eerst spuit ik de auto hd af, dan foam ik hem in, en dan spuit ik hem weer af. En dan de stappen zoals hierboven en hieronder beschreven.
Drogen
Een tip om een auto snel droog te krijgen is, koppel de spuitkop van de slang zodat er een massive/volle straal ontstaat waardoor het water in 1 "sheet" van de wagen af glijdt alsware (mits een goede wax laag bezit). (Of pak paar flessen mineraal water en giet deze over je lak. Heb je ook geen last van watervlekken) Hierdoor onstaan grote drogen stukken, waardoor het daarna minder werk vergt om te drogen.Drogen doe je met een speciale droogdoek (watermagnet zoals meguiars) of een paar hele schone MF doeken. Een zeem, nep of echt, is drama voor de lak als je de lak niet goed schoon hebt gemaakt in stap 2. 1 zandkorrel, en jij trekt even met die zeem hard over de lak om droog te krijgen, en je kan zelf wel voorstellen wat zon korrel tussen het leer en jou lak doet. Een wm of mf doek absorbeert deze eventuele zandkorrels. Dit geld ook voor de bekende waterblade, een siliconen trekker die maakt wel is waar in 1 keer droog, maar ook hier geldt. 1 zandkorrel en je bent weer de pineut.
Ik zie wel eens mensen in wasbox ff met borstel erover, of eerst velgen doen en dan met zwarte spons ff over de lak en als ze dan in de zon staan zeggen ze he, allemaal kringen.... Of als ze uit de wasstraat komen, ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dit het ergste is wat er bestaat voor een lak...
Laatste tips, neem de tijd, werk met goede materialen en zorg dat je met schone materialen werkt.