Het gaat over een 1750 uit 1969, hangend filter. Amerikaans boekje is iig een start, dus heel graag.
Wat ik zelf op dit moment gevonden heb op het forum en op andere sites:
Motor olie:
15W50 of 20W50
inhoud? (totaal, ververs)
Versnellingsbak:
75W90
inhoud?
peilen/vullen: 14mm inbus plug, schuin naar onderen wijzend aan zijkant bak
(vullen evt. via pook opening)
Differentieel:
75W90, geschikt voor hypoid overbrengingen (EP)
inhoud?
peilen/vullen: 14mm inbus plug, achterop diff
Stuurhuis:
75W90
inhoud?
peilen/vullen: ?
Dus in principe kun je voor bak, diff en stuurhuis dezelfde olie gebruiken. Wat ik ook tegenkom is dat het voor lekkende stuurhuizen (heb ik volgens mij niet) handig kan zijn ze te vullen met vet i.p.v. olie. Nadeel zou zijn dat het vet niet overal lekker in loopt. Zou
dit half vloeibare vet van Kroon Oil een geschikt alternatief zijn?
Ik heb ook een verhaal gevonden dat bepaalde (fiat) versnellingsbakken niet geschikt zouden zijn voor EP olie. Deze zou zich te goed aan de synchro's hechten waardoor ze minder werken en je gekraak bij schakelen krijgt en extra slijtage. Dit geldt niet voor de alfa 105 bakken?
Bij bijvoorbeeld Castrol Syntrax Universal 75W-90 wordt weer vermeld dat deze een "uitstekende synchromesh verdraagzaamheid" heeft en EP80 en EP90 olie kan vervangen, maar deze olie wordt niet een EP olie genoemd.??
Gaarne aanvullingen en verbeteringen.