figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: [75 2.0 TS] APK gehad, nu weer zinvol sleutelen

di sep 04, 2007 01:24

Dichtlassen van de deuren sloeg btw op de ACHTERdeuren. Dat mag wel van de APK ;)
'Deuren van de personenauto moeten goed sluiten en op normale wijze vanaf de binnen- of buitenzijde te openen zijn'

Uit de brochure 'Voertuigtechnische eisen'

Adios, JR

_Pieter_
Guru
Guru

di sep 04, 2007 08:26

Dichtlassen van de deuren sloeg btw op de ACHTERdeuren. Dat mag wel van de APK ;)
'Deuren van de personenauto moeten goed sluiten en op normale wijze vanaf de binnen- of buitenzijde te openen zijn'

Uit de brochure 'Voertuigtechnische eisen'

Adios, JR
Klopt. Zo lang je auto origineel 4 portieren had, geldt dit voor alle 4 portieren.
Daarom zie je bijvoorbeeld op de Dreeser (copyright) ook touwtjes hangen aan de binnenkant om de achterdeuren open te kunnen maken.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: [75 2.0 TS] APK gehad, nu weer zinvol sleutelen

wo sep 05, 2007 00:20

Het idee was *rondom* dichtlassen, zodat het geen deur meer is. Deurtjes tellen doen ze bij de APK niet meer (schijnt zelfs niet meer op nieuwe kentekenbewijzen te staan (heb zelf even geen voorbeeld bij de hand dat nieuwer is dan 2001, waar het nog wel op staat)).

De achterdeuren gaan bij mijn 75 alleen van buitenaf open, hetgeen voldoende is (zie ook FDC's tekst). Al zal van binnenuit ook wel lukken als je genoeg kracht weet te zetten op het juiste palletje. Maar of dat nog onder "op normale wijze te openen" valt? Hoe dan ook zijn die touwtjes niet nodig (tenzij de deuren van buitenaf niet te openen zijn).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

_Pieter_
Guru
Guru

wo sep 05, 2007 09:30

Het idee was *rondom* dichtlassen, zodat het geen deur meer is. Deurtjes tellen doen ze bij de APK niet meer (schijnt zelfs niet meer op nieuwe kentekenbewijzen te staan (heb zelf even geen voorbeeld bij de hand dat nieuwer is dan 2001, waar het nog wel op staat)).

De achterdeuren gaan bij mijn 75 alleen van buitenaf open, hetgeen voldoende is (zie ook FDC's tekst). Al zal van binnenuit ook wel lukken als je genoeg kracht weet te zetten op het juiste palletje. Maar of dat nog onder "op normale wijze te openen" valt? Hoe dan ook zijn die touwtjes niet nodig (tenzij de deuren van buitenaf niet te openen zijn).
Als ik het zo lees, zou ik maar niet van keurmeester veranderen nadat jij je deuren hebt dichtgelasd. :shock:
Die van jou moet toch echt nog even goed in het boekje gaan lezen. :lol:

Deuren moeten van binnenuit en van buitenaf open kunnen, oftewel een tie-wrapje door het ontgrendelklinkje van het slot (aan de binnenkant) en klaar. Deuren die niet geopend kunnen worden = APK afkeur.
Of je een keurmeester kan overtuigen dat een deur geen deur meer is weet ik niet, maar het lijkt mij dat de bonk lasdraad en plamuur die daar voor nodig is alle voordelen ruim te boven gaat. Waarom zou het toch zijn dat geen enkele Alfa 75 racer dit heeft? :roll:
Conclusie: Doe iedereen (en vooral jezelf) een lol en richt je op nuttige klussen. Nog genoeg te doen zo te lezen.
Als je toch meer stijfheid wil, las je kooi goed vast aan je koets en las je koets door op de belangrijke plekken.

Heel veel succes.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Stef33
Guru
Guru

wo sep 05, 2007 14:16

Deuren moeten van binnenuit en van buitenaf open kunnen, oftewel een tie-wrapje door het ontgrendelklinkje van het slot (aan de binnenkant) en klaar. Deuren die niet geopend kunnen worden = APK afkeur
In een eerder bericht werd gesproken over binnen of buiten, niet en. En hoe zit dat met achterdeuren met kinderslot, die willen ook niet van binnen open?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

do sep 06, 2007 00:01

Het is idd binnen of buiten. 6 jaar geleden tenminste, nieuwere APK-regelgeving heb ik ff niet bij de hand.

Deuren dichtlassen was ik toch al niet van plan dus dat scheelt.
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

Andretti Molletti

do sep 06, 2007 00:26

Logica (geen garantie voor de toekomst ;) ) zegt mij dat een deur alleen van binnen uit te openen moet zijn als er een zitplek aan grenst... bij een racer vereenvoudigd dat de zaak :lol:
Bij mijn Dreeser is het uit praktische overwegingen gedaan.

michaelbaken
Member
Member

do sep 06, 2007 00:51

deuren moeten open en dicht kunnen gecontroleerd vanaf de buitenzijde hetzelfde geld voor je kofferklep en tankklepje

Andretti Molletti

do sep 06, 2007 00:58

Ik zal het morgen eens navragen, maar een bestuurdersdeur moet zeker vanaf de bestuurdersplek te openen zijn... zal wel weer een domme regel staan dat hand door het raam ook mag, maar goed, het blijft APK... dat maakt je auto niet sneller maar trager ;)

On topic: je deuren dichtlassen geeft niet zoveel extra stijfheid als een goede kooi, dus investeren in je kooi is een betere optie ;)

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

do sep 06, 2007 01:10

Wat dacht je van leren rijden :mrgreen: Die kooi zit voorlopig wel goed zoals-ie zit.
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

Andretti Molletti

do sep 06, 2007 01:23

Neem van mij aan dat leren rijden met een goede auto makkelijker is dan met een "mindere" auto.
Het loont weldegelijk je 75 zo stijf mogelijk te maken zodat je beter kunt "communiceren" met je auto.
Stijf maken van de koest is wel een van de eerste dingen om lekker te kunnen rijden.
Rijden en ondertussen je auto telkens ietsjes beter maken om mee te groeien is in mijn optiek de beste manier, en de veiligste!

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

do sep 06, 2007 01:32

Zit ook weer wat in.

Er zit nu een 6-punts kooi in met een kruis tussen de achterste poten en enkele balken (dus geen kruis) voor de voordeuren. Volgens mij zit-ie alleen onderaan vast en niet aan het dak ofzo; voegt dat (voor nu) iets toe of kan ik me eerst eens met het lijstje van de vorige pagina gaan vermaken?
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

Andretti Molletti

do sep 06, 2007 01:35

een deurbalk uit veiligheid voegt wat toe, voor de rest eerst je lijstje maar eens afwerken.

Terug naar “Racen - Technisch”