Klopt Marco. Hij staat ook nog niet op de EG-site (die ongelofeloos traag is).
Over DeAgostini gesproken, hier is net een pakje binnengekomen, met o.a. een paar Carabinieri 90's, ze zien er goed uit. Later meer daarover, net als de 156 Carabinieri, ook nieuw en erg mooi van vorm en afwerking.
Vorm en afwerking? Nou, laten we eens zien hoe de DeA Polizia 75 zich verhoudt tot de veel oudere Progetto K:
En profil. De DeA is flink hoger al valt dat op bovenstaande foto niet eens zo op. Wel tonen de zijruiten aanzienlijk kleiner en minder voorbeeldgetrouw dan bij de PK.. Een belangrijk verschil in de afwerking is de belettering. Bij de PK is dat netjes gedaan met decals. Die hebben dan wel als nadeel dat ze soms wat rimpelen en 'zweven' boven de naden. En: verouderen, waardoor ze kunnen loslaten... De voorste nummerplaat bleek na afloop van de fotoshoot opeens verdwenen
De DeA is bedrukt en dat zit er gewoon heel goed op. Ook de kleine letters zijn goed leesbaar.
De DeA is hier duidelijk te hoog, maar de PK lijkt me weer iets te laag. De vraag is welk van de twee de juiste kleur bumpers heeft. Iemand van de 75-kenners die daar een antwoord op heeft?
PK heeft de achterlichten uit één transparant rood stukje plastic gemaakt, DeA koos ervoor de reflectieband te drukken. Die van PK tonen iets te grof, maar naar mijn idee zijn ze toch beter dan de te lage DeA achterlichten.
De zijhoeken van de DeA achterlichten hebben een vreemde oplopende lijn aan de onderzijde. En het is leuk dat tegenwoordig veel fabrikanten de modellen heuse wielkasten geven, maar dan moeten ze niet onder de spatbordranden uitsteken.
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik zie toch meer '75' in de PK (links). De DeA lijkt wel een SUV!
Het origineel heeft toch duidelijk een rankere neus.
Typisch Italiaanse afwerking? Probleem is dat het schroefje net een halve slag te weinig ingedraaid kan worden.
De 'interni'. In beide gevallen redelijk gedetailleerd, maar wel allemaal grijs plastic. PK heeft er iets meer werk van gemaakt met een dashboard-decal (waar DeA een simpel opdrukje heeft) en een donkerder gekleurd stuur en pookje. Typische Polizia voorzieningen zoals een radio/mobi ontbreken in het geheel.
Over de kleur is al vaak genoeg wat gezegd. De PK is een tint te donker naar mijn idee, oogt wel veel realistischer.
Voor mij is de veel oudere Progetto K de beste van de twee. Niet perfect, wel beter qua verhoudingen. Als je bedenkt dat het model al iets van 15 jaar oud is en de productiemethoden toen minder geavanceerd vind ik dat Progetto destijds een knap stukje werk heeft afgeleverd. Ik was toen erg enthousiast over de nette weergave van de kunststof strip over de flank. En nu nog steeds