vangeel

RE: TUNING 105

ma jul 02, 2007 21:09

En dat compromis is dus het lastige.
Nu dus de afweging wel of geen schetsplaten, als alles weer gemonteerd is dan komt het er niet meer zo gemakkelijk van.
Nu dus wel monteren en alles wat onder de voorschermen door te lassen is is doorlassen ? En zo ja, waar dan ?

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

ma jul 02, 2007 22:10

John,

vwb de draagarmbussen, monteer gewoon de montreal bussen , deze hebben een hardere rubbersamenstelling maar zijn verder gewoon rubber met een stalen insert. Ikzelf ben ook niet zo'n fan van PU powerflex bussen. Wil je die toch, alleen aan de achteraszijde. Aan de carosseriezijde toch nog steeds Montreal bussen. Voorts harde Diabolo's en je bent achter klaar.

Verder vwb de versterking aan de voorzijde: zie de opmerking van Bart Jan. Hij heeft gelijk!
Qua schetsplaten, overweeg het volgende: Maak een 2mm dikke driehoek, monteer deze op de drie bevestigingen van het stuurhuis, aan de buitenzijde van de balk. Na montage en zeker wetend dat het netjes opgelijnd zit, las je het steunbalkje (waar je stuuruitslagbegrenzers op zitten) vast aan je driehoek. Zorg ervoor dat je driehoek ruim uitgesneden is, maar NIET tegen de schokdempertoren aanzit . (plm 1 a 2 cm ruimte aanhouden) Vergeet niet daarna je stuuruitslagbegrenzers opnieuw af te regelen. Dan ben jij voorlopig helemaal prima klaar.

Sieger: Gebruik jij iets van Berlina veren, kort die in, halve slag voor halve slag tot je tevreden bent, eventueel ga je eerst rijden ZONDER de rubbers in de schotels als je toch iets strakker wilt. (zowel boven als onder). Hou de standaard stabi, verwijder de achterste.
Gebruik rode of gele Koni, voor helemaal dicht en dan een halve slag open (je oom weet wel hoe ze open of dicht te zetten) en achter idem, maar dan helemaal open en een hele slag dicht.
Dan heb je wat minder rol, hij stuurt strakker, ligt wat beter, maar je houdt wel een belangrijke mate van comfort.
Voor zowel John als Sieger: eventueel monteer je verstelbare bovenste draagarmen, die je exact 1 cm korter zet dan de standaard armen.
Wees wel heel wijs en monteer ipv de rubber bus bovenin een ONDERSTE draagrmbus van de voorzijde.
Het hoe en waarom is een te lang verhaal, maar DOE dat.
Zet je hem 1 cm korter, dan is je camber, afhankelijk van je wielen en nog wat dingen, pak m beet een anderhalve graad negatief. Dat is prima zo. Verder zet je je caster middels de reactiestangen zodanig, dat je bovenste draagarm nog net vrij loopt aan de ACHTERKANT van het tunneltje waar ie in loopt.
Dan zal ie in de bochten lekker liggen en strak sturen.
Dan heb je niet teveel geld uitgegeven, en toch een leuk onderstelletje gemaakt.
2000 schijfjes en TS tangen met Goodridge leidingen en een fatsoenlijk remblok van HAWK of SBS maken het af, in combinatie met een kwalitatief goede band in de maat 185/65/70.
Natuurlijk zijn je onderste draagarmbussen aan de voorzijde nieuw, en je onderste fuseekogels idem.
Eventueel kun je nog weer wel, icm je standaard stabi, wel Powerflex stabi rubbers monteren.
Alles lowbudget, zoals ik zelf ook ooit begonnen ben, met hele prima resultaten.
Bussen achter set compleet ongeveer 100,- diabolo rubbers ongeveer 10,- draagarmkogels voor ongeveer 20 ps x4.
bovenste arm, verstelbaar, 100 ps, waar je dan een onderste bus in zet, a 20,-
onderste fuseekogel ook ongeveer 20 ps, bij de diverse leveranciers een set Goodridge a rond de 60,-
Powerflex voor de stabi ?;???
2000 schijven ik dacht ronde de 100 een set van 2, en voor de tangen: check your local breaker yard....
Succes!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: TUNING 105

ma jul 02, 2007 23:20

Kijk Rik, hier kan ik wat mee!!!!! Bedankt, ik ga weer studeren :D

Wat ik trouwens inmiddels heb verzamelt en gemonteerd heb:

achter:
-9/43 achteras
-GEEN achterstabilisator
-Powerflex diabolorubbers
-langsdragerrubberbussen gecontroleerd en goed bevonden (achteras heeft GEEN speling)
-plaatjes tussen bij de T-bar
-gereviceerde 1600 tangen
-rode koni's, helemaal open, halve slag dicht
-verlagingsveren, merk geen idee

voor:
-nieuwe kogels (door vorige eigenaar gedaan, ik heb ze voorzien van splitpen en bijbehorende moer, zat er niet op :shock: :shock: )
-verstelbare bovenste draagarmen
-gereviceerde 1600 tangen
-rode koni's, helemaal dicht, halve slag open
-verlagingsveren, lijken net zo dik als standaard(zien er wel erg netjes gebogen uit... gebeunt of gekocht??) merk geen idee

Remmen ben ik zeer ontevreden over, zit een nieuwe rembekrachtiger in, dus de 2L remmerij ligt klaar voor revisie..... Remt wel, maar vol op het pedaal en je zit net zo in je stoel als zonder te remmen... (dus echt niet tegen je voorruit :evil: ) Verder dus een gebalanceerde 2L met gereviceerde versnellingsbak (lange 5) en een goed sturende Burmann.

Volgens mij ben ik al redelijk op weg voor een allessinds redelijke straatauto :D (en dat voor een jongeman van 18, en net zijn rijbewijs.... :lol: :lol: )

Ziehier:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar zijn die kortere veren nou WEL of NIET funest voor de koets????? :roll:

vangeel

RE: TUNING 105

di jul 03, 2007 23:03

Rik,

De driehoek dus als extra versteviging van het binnenscherm maar niet vast aan de schokbrekertoren.
Als ik het goed begrijp zo groot mogelijk, gaten er in voor de bouten van stuurhuis of hulpstuurhuis en vastlassen aan de steun met aanslag. Houden alleen de bouten en het gelaste gedeelte de plaat vast of moet hij wel rondom worden vastgelast aan het binnenscherm ?

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: TUNING 105

di sep 04, 2007 13:12

Bij mij zit er ook te veel flex in mijn stuurhuis van mijn bertone (afgekeurt op het spettacolo) hier moet dus iets aan gebeuren!

Ik begrijp dat een paar stalen driehoeken van een 2 mm dik al voldoende zijn? deze in de wielkast monteren (dus niet in de motorruimte) en dan vastlassen aan de stuuruitslagbegrenzer.
Maar die stuuruitslagbegrenzer is een los onderdeel. Hoe geeft dat dan die extra stijfheid aan het stuurhuis?

Ik wil trouwens alleen de benodigde speling weghalen en de boel niet nodeloos extra stijf maken, ivm extra belasting en scheuren e.d. op andere plekken.
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5611
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING 105

di sep 04, 2007 14:08

neeeee....niet vastlassen aan losse / verschroefde delen, maar aan de koets. en rondom aflassen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: TUNING 105

di sep 04, 2007 16:56

ok aan de koets dus,

maar hoe geeft een plaat in de wielkast steun aan een stuurhuis in de motorruimte?

Ik neem aan dat de beweging voortkomt uit het kunnen indrukken van de plaat aan de kant van het stuurhuis. Als de flexibiliteit ontstaat aan de kant van de wielkast. (doordat je de bouten a.h.w. door de balk heen trekt) dan zou een plaat zonder vast te lassen afdoende zijn.
GT 1300 Junior, 1969

vangeel

RE: TUNING 105

vr sep 07, 2007 20:40

Ik ga voor het compromis. Ik wil geen te stijve constructie waardoor het later elders scheurt.
Dus geen complete schetsplaten vastgelast aan toren schokbreker maar een stalen driehoekige plaat van 3mm waarin de 3 gaten vallen. Wel vastgelast aan het ijzer met aanslag maar niet aan het binnenscherm, de bouten houden hem dus op zijn plaats.
Ik wil met lassen nog niets verknoeien. Als ik al ga lassen dan alleen als er wel complete schetsplaten inzitten.
De driehoek die ik heb gemaakt is zo ruim mogelijk, hij dekt ook de instulping af die daar in het binnenscherm zit zodat die niet vol modder gaat zitten.
Mijn idee is doordat de kracht nu niet op drie bouten met sluitring en op het ijzer met aanslagrubber maar over de gehele plaat wordt verdeeld, het bewegen mogelijk minder zal zijn.
Alles onder het motto "baat het niet, dan schaad het niet".

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

RE: TUNING 105

zo sep 09, 2007 20:06

Kijk dat lijkt me een goed verhaal. :thumbs:

Maar, werkt het ook?
Je kan door met de wielen op de grond aan het stuur te draaien zien of het stuurhuis nog wel of geen speling meer heeft.
GT 1300 Junior, 1969

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

zo sep 09, 2007 21:17

peter!
uiteindelijk, ja, dat is de vraag....
Dus, john?
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

vangeel

RE: TUNING 105

za sep 15, 2007 06:08

Eerst de wielophanging weer terug opbouwen, maar eerst nog even een Giulia slopen die ik voor het 2.0 ltr blok heb gekocht dus druk druk druk.
Als het werkt laat ik het jullie weten. Probeer wel alvast foto's op de site te krijgen.

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

za sep 15, 2007 19:43

Misschien dat jullie inmiddels schoon genoeg hebben van het eewige 105 remmen upgrade verhaal,maar toch wil ik het nog even oprakelen.

Ik heb vandaag eindelijk weer eens kunnen rijden met de Bertone (GTV 2000). Met schaamrood op de kaken moet ik zeggen dat het dit jaar voor het eerst was dat ik tijd had om te rijden :oops: . Heerlijk om nog eens flink gas te geven als je op 4000toeren zit. De hogcompresiezuigers zijn toch wel leuk.

Maar goed, het remmen is nog steeds niet naar wens. Ik zou gewoon graag wat meer remkracht willen hebben. Even voor de duidelijkheid, ik heb een normal rijstijl, dus niet echt een racestijl en ook geen race-rem-stijl.

Ik heb het hele forum nagelopen voor info over de 105 remmenupgrade, maar kom er niet uit.

Wat moet ik doen, of beter gezegd, wat raden jullie mij aan?

Situatie nu:

Standaard remmen: 2.0 fusees met gereviseerde klauwen, verse blokken en schijven.

Wat te doen bij normaal gebruik waarbij de remmen niet super heet worden???????????

Ik heb 75 TS Brembo's liggen, ook een setje 1300/1600 fusees. Als ik hier voor kies heb ik andere schijven nodig (welke?) en blokken(welke) en natuurlijk spacers (ik heb ze alleen nog maar bij ARparts gevonden, zijn ze elders ook te krijgen)

of:

de 2.0 liter klauwen behouden met Ferodo blokken en standaard schijven of daar ook nog eens andere schijven bij?


Ik ben benieuwd.

Groet Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

za sep 15, 2007 19:51

Remvloeistof vervangen ( min dot 4) en SBS endurance erin. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

Re: RE: TUNING 105

za sep 15, 2007 20:20

Remvloeistof vervangen ( min dot 4) en SBS endurance erin. :wink:
en dat alleen zal een betere remwerking geven? Ik was inderdaad al van plan om het hele systeem te verversen en te vullen met goede remvloeistof! En dan nog de blokken natuurlijk.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

za sep 15, 2007 22:34

ik ben het 100% met @@ eens, thats all!
(natuurlijk wel met Goodridge slangen, dat dan weer wel)
Je zal verbaasd staan.
En serieus, als het goed genoeg is voor de kampioenssquadra's van de laatste jaren, dan zal het heus goed genoeg zijn voor je Bert.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Tuning onderwerpen”