Gebruikersavatar
Boyd
Full Member
Full Member
Berichten: 410
Lid geworden op: di sep 20, 2005 15:13
Locatie: Nieuwegein

Re: RE: Het *was,poets, polijst en glim* topic

vr aug 31, 2007 11:01

Zelfs het leer van het stuur voelde zacht aan. Bijna zonde om vast te pakken, daarom heb ik de hele treugweg het stuur maar met twee vingers vast gehouden :wink:
Karin reed achter mij met haar GTV, zei vertelde mij: "In het schemerdonker leek het wel een glimmende rode toverbal, net uit de fabriek".
Hij staat nu weer in mijn garage stof te happen. Ik kan er wat dekens overheen leggen. Heb je nog wat tips om het een beetje netjes te houden?
Het mooiste zou een hoes over de auto zijn, en anders onder schoonlaken. Zolang de lak etc maar stof en zandvrij is. :wink: En was techniek etc leg ik a.s woensdag wel uit. :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Het *was,poets, polijst en glim* topic

vr aug 31, 2007 14:40

En als je een garage hebt, koop een stoffen hoes en geen polyester, stof ademt beter :idea:
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

lex thissen

RE: Het *was,poets, polijst en glim* topic

vr aug 31, 2007 14:57

Damn zeg,... :shock:
Ik wist niet dat er zoveel van die poets atributen, goedjes en middeltjes te koop waren om een auto " echt " te poetsen. Ik heb eens op dat " Meguiar " forum zitten kijken, maar dat is werkelijk "AMAZING",...
Ik ben behoorlijk onder de indruk van de resultaten die ik daar gezien heb, ik dacht dat ik al redelijk grondig te werk ging,......hmmmm :?

Ik vraag me alleen wel af hoe vaak je een auto kan polijsten met zulke machines totdat je door de lak heen gaat, of werkt het toch anders als dat ik het me voorstel.

Mooi werk Boyd , vooral de Bert en SZ waren zeer indrukwekkend.


Lex.

harold
Full Member
Full Member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:20
Locatie: Naarden
Contacteer: Website

Re: RE: Het *was,poets, polijst en glim* topic

vr aug 31, 2007 22:33

Damn zeg,... :shock:
Ik wist niet dat er zoveel van die poets atributen, goedjes en middeltjes te koop waren om een auto " echt " te poetsen. Ik heb eens op dat " Meguiar " forum zitten kijken, maar dat is werkelijk "AMAZING",...
Ik ben behoorlijk onder de indruk van de resultaten die ik daar gezien heb, ik dacht dat ik al redelijk grondig te werk ging,......hmmmm :?

Ik vraag me alleen wel af hoe vaak je een auto kan polijsten met zulke machines totdat je door de lak heen gaat, of werkt het toch anders als dat ik het me voorstel.

Mooi werk Boyd , vooral de Bert en SZ waren zeer indrukwekkend.


Lex.

even een reactie van een mede-meguiars-prof-gebruiker:

polijsten kun je iig niet oneindig door mee gaan , dat is zeker.
wat je dan krijgt is een look als een DeLorean......;)

1x goed polijsten en in de wax zetten,
daarna de juiste wastechniek toepassen voor zo min mogelijk vorming van waskrassen e.d.,
EN regelmatig opnieuw in de wax zetten.
dan zal hooguit 't 1-2 keer per jaar met de lichte polijstmiddelen behandelen voldoende moeten zijn om je auto in perfecte staat te houden.
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

harold
Full Member
Full Member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:20
Locatie: Naarden
Contacteer: Website

RE: Het *was,poets, polijst en glim* topic

zo sep 16, 2007 19:52

vandaag de auto van alessandro aka Sander onderhanden genomen

gedeeltelijk voorzien van nieuwe laklaag (dak,kofferdeksel en achterzijschermen (half).
Afbeelding
dat was het minste werk uiteraard
helaas geen beste fotocamere (gsm), de echte camera lag nog thuis op de eettafel :x

Eerst gewassen uiteraard en de banden ontvet.

De motorkap was erg/zeer bekrast, en icm vrij harde lak was het even testen voor het beste resultaat

let even op het ONTBREKEN van enige reflectie
Afbeelding
.
Afbeelding

en dan nu het eindresultaat:
idd. met reflectie ;)
Afbeelding
.
Afbeelding

begin:
zonder reflectie in de motorkap
Afbeelding

eind:
MET reflectie
Afbeelding

Afbeelding

de gehele auto is op de motorkap na geheel met M80 icm polishingpad/rotary gedaan
daarna rondgegaan met M66 icm polishingpad/excentrisch
tot slot nxt techwax handmatig opgebracht en uitgepoetst

de eigenaar heeft alle licht verweerde chromensierlijsten (en dat zijn er wat) weer perfect glanzend gekregen met nxt all metal polysh; bumpers/spiegels/raamlijsten noem maar op.
banden met tire gel (al direct na het wassen gedaan; na afloop van alle stappen even uitgewreven; werkt beter vind ik zo)
alle producten zijn van Meguiars
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

RE: Het *was,poets, polijst en glim* topic

zo sep 16, 2007 20:14

Ik denk dat dit het beste topic is om te vragen..

Ik heb sinds een week of wat een leder interieur, hoe onderhoud ik het? (produkten?) en aangezien er wat kleine kreukjes e.d. in zit, kan ik dit weer mooier krijgen?

Verdere tips e.d. zijn natuurlijk welkom!

Thx in advance 8)

Gebruikersavatar
Boyd
Full Member
Full Member
Berichten: 410
Lid geworden op: di sep 20, 2005 15:13
Locatie: Nieuwegein

Re: RE: Het *was,poets, polijst en glim* topic

zo sep 16, 2007 20:47

Harold! Lekker bezig geweest! 5 zag er behoorlijk uit zeg :shock: Had maar gezegd was ik even langs gekomen :cry: :cry:

Ik denk dat dit het beste topic is om te vragen..

Ik heb sinds een week of wat een leder interieur, hoe onderhoud ik het? (produkten?) en aangezien er wat kleine kreukjes e.d. in zit, kan ik dit weer mooier krijgen?

Verdere tips e.d. zijn natuurlijk welkom!

Thx in advance 8)
Beetje Meguiars All Purpose cleaner om leer te ontvetten en te reinigen. Belangrijk is dan om het leer weer te voeden. Meguiars heeft ook een stappen plan met aloe vera reinigende en voedende creme. (2 flessen), er is ook een all in one versie daarvan. Zijn ook andere merken die hun leathercleaner aanbieden maar ik vind Meguiars het mooiste resultaat bieden. Niet glanzend en voelt weer lekker als nieuw aan!

Aankomende week 164 en 911, ik zal paar how to pics maken :wink:
Afbeelding

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: Het *was,poets, polijst en glim* topic

zo sep 16, 2007 22:18

Na hoeveel tijd kan een pas gespoten( mettallic) gepoetst/gewaxt oid worden?
CMVA

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Het *was,poets, polijst en glim* topic

zo sep 16, 2007 22:31

@ harold: nog bedankt hè! :thumbs:

Jammer, dat er geen beter foto's zijn, het eindresultaat komt niet echt to z'n recht zo. Wel goed te zien, is het resultaat op de motorkap.
Het is me wel een werk zeg en phoe hé, wat zit er een hoop glimmers op, bijna bling bling. :oops:
Ik weet niet of ik het mag zeggen hier, maar ik vind 'm erg mooi geworden! 8) Wat een verschil. :!:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

harold
Full Member
Full Member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:20
Locatie: Naarden
Contacteer: Website

Re: RE: Het *was,poets, polijst en glim* topic

ma sep 17, 2007 00:08

Na hoeveel tijd kan een pas gespoten( mettallic) gepoetst/gewaxt oid worden?
CMVA
weekje of 6
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8232
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Het *was,poets, polijst en glim* topic

ma sep 17, 2007 19:38

Ben ben ik wel benieuwd naar de WASMETHODE zoals eerder aan gehaald.
Want met waterslang alleen krijg je nooit alle vuil eraf gespoten :roll:

Ik ben een frevent poetser maar hoe meer ik was hoe meer krassen :cry:

Gebruikersavatar
Boyd
Full Member
Full Member
Berichten: 410
Lid geworden op: di sep 20, 2005 15:13
Locatie: Nieuwegein

Re: RE: Het *was,poets, polijst en glim* topic

ma sep 17, 2007 20:26

Ben ben ik wel benieuwd naar de WASMETHODE zoals eerder aan gehaald.
Want met waterslang alleen krijg je nooit alle vuil eraf gespoten :roll:

Ik ben een frevent poetser maar hoe meer ik was hoe meer krassen :cry:
Wasmethode zoals ik hem altijd hanteer zonder hogedruk reiniger

Voorbereiden

Pak 2 emmers
Vul 1 emmer met een goede shampoo
Vul 1 emmer met normaal water zonder shampoo

Wassen
Vervolgens spuit je de auto nat af

Dan met een washmit (washandschoen van microvezel) in de emmer met water + shampoo sop oppakken en beginnen met het dak, hoe vuiler de wagen, hoe kleiner stukje je doet. Vervolgens de washmit uitspoelen in de andere emmer zodat daar het vuil in terrecht komt. Vervolgens weer sop oppakken uit de andere emmer en de wagen van boven naar beneden grondig wassen.

Hier het verschil in water, en dit van een redelijk schone 155. Deze is zelfs van te voren ingefoamd met de HD reiniger. Dus moet je nagaan als je 1 emmer hebt, hoeveel vuil je weer meeneemt het lakwerk op!
Afbeelding

Ik raad echt iedereen aan om die vieze oude spons weg te gooien. Dat is het aller verschrikelijkste schoonmaakmiddel voor de lak!, voor velgen, onder motorkap en dorpels voldoet het, maar echt, niet doen!!!! Dat is 1 van de grootste veroorzakers van de zogenaamde swirls. Een spons houdt zandkorrels en andere contaminatie vast en krast daardoor over de lak. Een goede washmit absorbeert deze vuile delen en zorgt ervoor dat de kans op swirls.

Met hogedruk reiniger heb ik een speciaal opzet stuk waarin ik shampoo toevoeg. Eerst spuit ik de auto hd af, dan foam ik hem in, en dan spuit ik hem weer af. En dan de stappen zoals hierboven en hieronder beschreven.
Afbeelding

Drogen
Een tip om een auto snel droog te krijgen is, koppel de spuitkop van de slang zodat er een massive/volle straal ontstaat waardoor het water in 1 "sheet" van de wagen af glijdt alsware (mits een goede wax laag bezit). (Of pak paar flessen mineraal water en giet deze over je lak. Heb je ook geen last van watervlekken) Hierdoor onstaan grote drogen stukken, waardoor het daarna minder werk vergt om te drogen.Drogen doe je met een speciale droogdoek (watermagnet zoals meguiars) of een paar hele schone MF doeken. Een zeem, nep of echt, is drama voor de lak als je de lak niet goed schoon hebt gemaakt in stap 2. 1 zandkorrel, en jij trekt even met die zeem hard over de lak om droog te krijgen, en je kan zelf wel voorstellen wat zon korrel tussen het leer en jou lak doet. Een wm of mf doek absorbeert deze eventuele zandkorrels. Dit geld ook voor de bekende waterblade, een siliconen trekker die maakt wel is waar in 1 keer droog, maar ook hier geldt. 1 zandkorrel en je bent weer de pineut.

Ik zie wel eens mensen in wasbox ff met borstel erover, of eerst velgen doen en dan met zwarte spons ff over de lak en als ze dan in de zon staan zeggen ze he, allemaal kringen.... Of als ze uit de wasstraat komen, ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dit het ergste is wat er bestaat voor een lak...


Laatste tips, neem de tijd, werk met goede materialen en zorg dat je met schone materialen werkt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Boyd
Full Member
Full Member
Berichten: 410
Lid geworden op: di sep 20, 2005 15:13
Locatie: Nieuwegein

RE: Het *was,poets, polijst en glim* topic

ma sep 17, 2007 20:34

En voor de mensen die niet weten wat swirls zijn;

Even Seat Leon als voorbeeld die ik tijdje terug heb gedaan;
Afbeelding
Afbeelding[
Afbeelding

Hier heb ik de helft gepolijst en de andere niet
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8232
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Het *was,poets, polijst en glim* topic

ma sep 17, 2007 21:17

Mooi bedankt voor de uitleg :thumbs:
Geeft toch weer ff een hele andere kijk op poetsen :wink:

Heb je nog een aanbeveling voor een merk washmit?

Gebruikersavatar
Boyd
Full Member
Full Member
Berichten: 410
Lid geworden op: di sep 20, 2005 15:13
Locatie: Nieuwegein

Re: RE: Het *was,poets, polijst en glim* topic

ma sep 17, 2007 21:20

Mooi bedankt voor de uitleg :thumbs:
Geeft toch weer ff een hele andere kijk op poetsen :wink:

Heb je nog een aanbeveling voor een merk washmit?
Ik heb 2 soorten, 1 van cartech voor 3 euro bij autoshop en 1 microfiber washmit van Meguiars die is 17,99. Die van Meguiars heb ik nu al echt zeker 200 keer gebruikt, in wasmachine, schoon en klaar voor de volgende keer. Die van cartech is het elastiek na 3 keer al kapot gegaan en gebruik deze nu voor de velgen.

Kortom de Meguiars Washmit! 8)
Afbeelding

Terug naar “Het Forum Café”