Furrikain
Full Member
Full Member

Re: RE: GTV-6 ( 3.0 V6 ) uit 1981

vr feb 09, 2007 03:00

Het kaalschuren gaat het beste met een staalborstel op de haakse slijper. Je hebt van die borstel met in elkaar gedraaide staaldraden.

Afbeelding

Wat je erna overheen kan spuiten is zinkspray tegen het roesten. Er zijn hier volgens mij mensen die geen fan zijn van zinkspray, maar ik heb er geen problemen mee. Het werkt goed tegen roest (er moet geen roest onder zitten).
Hier kan je inderdaad mee gaan kaalschuren, maar er is iets dat nog een stuk beter werkt:

Afbeelding

Goedkoop zijn ze niet, maar wel super resultaat, overigens zijn die staalborstels nou ook niet echt goedkoop. Die ga je trouwens ook wel nodig hebben voor de kleine hoekjes en kantjes. Als je dat met zo'n 3M schijfje probeert, is er veel kans dat je blijft haken en is je schijfje voor de prullenbak. Google vertelt mij dat die schijfjes 3M Clean & Strip XT Purple heten, ik vraag echter gewoon om paarse 3M schuurschijfjes, een goeie materialenzaak zou daarmee genoeg moeten weten :P

Achteraf zou ik de blanke plaat (gegeven dat ze geheel roestvrij is) inderdaad behandelen met een goeie zinkspray, wat dat betreft is mij altijd spul van Trimetal aangeraden, en dat lijkt goed te werken. Als er wat vliegroest aanwezig is, kan je beter rode menie gebruiken.

Dit verhaal gaat overigens enkel op voor gelakte delen. Als je oude tectyl en dergelijke wil gaan verwijderen, kom je hier niet ver mee. Wat dunne lagen tectyl betreft, "gewoon" indeppen met thinner en na wat intrekken en een tenniselleboog heb je al mooi resultaat. Wat zachtere underbody coating betreft, zou ik voorstellen ze te lijf te gaan met een pneumatische beitel en naaldbikhamer, achteraf de restjes pas met een staalborstel.

Je KAN dit ook meteen gaan doen met een staalborstel, maar zo'n zachtere laag tectyl die lekker warm wordt van je haakse slijper levert wel een serieuze troep op. Er zijn ook allerhande heel erg chemische soorten verfafbijt te krijgen, doen op eigen risico zou ik zo zeggen, proceed with caution ;)

Verder heb ik niet meer veel te vertellen, behalve inderdaad zoals pe1ryx al zei een goeie epoxy primer te gebruiken eens je het stadium grondverf/spuitplamuur/schuurellende bereikt ;)

Uiteindelijk zijn er vast zat mensen hier die het anders doen en ook met goed resultaat, het kan kwestie van eigen voorkeur zijn. Zorg gewoon dat je naar een goeie materialenzaak gaat en duidelijk zegt wat je van plan bent, dan zou je al ver moeten komen :thumbs:

savali33
Full Member
Full Member

vr feb 09, 2007 17:48

Het kaalschuren gaat het beste met een staalborstel op de haakse slijper. Je hebt van die borstel met in elkaar gedraaide staaldraden.

Afbeelding

Wat je erna overheen kan spuiten is zinkspray tegen het roesten. Er zijn hier volgens mij mensen die geen fan zijn van zinkspray, maar ik heb er geen problemen mee. Het werkt goed tegen roest (er moet geen roest onder zitten).
:thumbs:
Zink spray werk idd perfect tegen roest,maar het kan zijn dat de zinkspray en grondverf/lak mekaar los gaan laten in loop der jaren.
Het is maar net welke soort verf de spuiter gebruikt.
Alfa 33 1.7 16v QV Savali
Alfa 164 3.0 V6 24v Aut.

Exit: Alfa: 164 FL, 164 Super, 145 IE, 146 Junior, Gtv TS, Spider TS, 166 Jtd, 147 Jtd, Gtv 3.0 V6 24v L

Stefan
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: GTV-6 ( 3.0 V6 ) uit 1981

za aug 18, 2007 22:45

Eindelijk weer eens tijd gevonden om weer eens met de GTV verder te gaan.
Iets te veel met andere dingen bezig geweest (o.a. opruimen ivm een andere medehuurder en de beruchte, witte 75 :wink: ).
De hele bodemplaat en kofferbak zitten nu in de Hammerite (moet hier nog even foto's van maken) en ik ben begonnen met schoonmaken en sorteren van allerlei onderdelen om te zien of ik tijdens alle verhuis- en opruimdagen niks ben kwijtgeraakt..
Ze moet nu eerst naar de spuiter (ik zoek er nog steeds eentje, want de spuiter die ik benaderd had, laat niks meer van zich horen :evil: ) en dan de hele onderkant en wielkasten goed tectyleren.
Alfa historie:
te veel om op te noemen.

Nu:
Op dit moment Alfaloos.

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

za aug 18, 2007 23:09

Zie PB Stefan

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Stefan
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 20, 2007 22:49

Dank je Rogier,

Er komt van de week al iemand kijken voor het spuitwerk, maar ik zal dat telefoonnummer van jou bewaren voor het geval dit van de week niks wordt.
Dan zal ik hem in ieder geval eens gaan benaderen.
Alfa historie:
te veel om op te noemen.

Nu:
Op dit moment Alfaloos.

Stefan
Advanced Member
Advanced Member

za okt 20, 2007 22:07

Zoals al vermeldt, is de binnenkant van de bodem en de kofferbak al helemaal in de Hammerite gezet.
Inmiddels begonnen met het behandelen van de wielkasten en de onderzijde van de auto.
Eerst helemaal met een ontvetter aan de gang geweest en daarna behandelen met Caprotech. De eerste laag zit er inmiddels op.

Reservewielbak
[img][img]http://i21.tinypic.com/246na88.jpg[/img][/img]

Wielkast rechtsachter
[img][img]http://i22.tinypic.com/2sb33np.jpg[/img][/img]

De foto's zijn helaas niet zo heel goed gelukt. Volgende week de tweede laag erop en dan gelijk even proberen om een paar plaatjes van de bodem te maken.
Alfa historie:
te veel om op te noemen.

Nu:
Op dit moment Alfaloos.

GT GTV GTV6

za okt 20, 2007 22:34

Dus je bent weer bezig :thumbs:
Even een vraag,Waarom heb je het gelaste stuk bij de reservewielbak
niet mooi vlak geslepen?
Je kend mij onder de naam GTV42.0.Dit is mijn tijdelijke naam.
Ik hou de database bij :wink:

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

za okt 20, 2007 22:45

ik zou, als ik jou was, voor de 2e laag iig even de lasnaden afwerken met strijkkit, als je dit niet doet, staat er binnen een maand de rost weer op

verder, mooi dat je er weer mee bezig bent
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

cmva
Advanced Member
Advanced Member

za okt 20, 2007 23:06

Goede grondverf is (als laswerk goed/ netjes is) voldoende , Vind strijkkit in een wielbak ook geen schoonheidsprijs verdienen,
CMVA

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

za okt 20, 2007 23:15

Goede grondverf is (als laswerk goed/ netjes is) voldoende , Vind strijkkit in een wielbak ook geen schoonheidsprijs verdienen,
CMVA
idd, maar hoe vaak is een lasnaad helemaal 100% dicht? kan er heel netjes dicht uitzien, maar toch weat minigaatjes bevatten doordat het niet helemaal schoon was een poreuse las
vandaar afstrijken met kit, binnenschermen zie je toch niks meer van als de auto op zijn wielen staat
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

midi
Member
Member

zo okt 21, 2007 11:32

Ik vroeg me af of je inplaats van een primer of grondlaag een tectyl laag als grond basis kan gebruiken met daarover een anti steen slag laag.
Dus puur zo'n licht doorzichtige tectyllaag met daarover een zwarte body safe laag.

Zo staat op de flessen valvoline amber tectil 846 dat het zich goed leent als grond laag en bij mij heeft het zijn nut al bewezen als roest stopper.

(uiteraard voor de bodem en andere niet zichtbare plaatsen)

p.s. welke primer gebruiken jullie?? (2K/ 1K, merk) en is het met een kwast of roller te doen??

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 21, 2007 11:39

2K Epoxyprimer voor op blank staal etc....

Ik zou ik geen geval tectyl gebruiken als ondergrond.
Tectyl is bedoel voor holle ruimten en dergelijke en niet als ondergrond om ver af te lakken of wat dan ook!

Wtb het ingelast stuk, netjes wegslijpen en afwerken!

reijnaje
Guru
Guru

zo okt 21, 2007 17:11

Over laswerk in kofferbak en wielkasten enzo smeer ik in eerste instantie 2 lagen roestwerende menie. 1 Sterk verdunde zoadat die overal tussenkruipt en 1 in normale dikte. Vervolgens strijkkit op de lasnaden, daarna afwerken met antisteenslag laag. Werkt tot nu toe prima.

Laswerk aan de buitenkant zoals Afettaowener zegt met 2K Epoxyprimer.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Stefan
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 22, 2007 22:28

Wat betreft de reservewielbak hebben jullie allemaal gelijk.
Ik was al ijverig met grondverf en Hammerite begonnen, toen ik mij dit realiseerde :oops: .
Ik heb dat in ieder maar afgemaakt, maar wil de reservewielbak sowieso nog een keer doen en zal dan eerst die lasnaad gladslijpen.
Alfa historie:
te veel om op te noemen.

Nu:
Op dit moment Alfaloos.

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

ma okt 22, 2007 23:11

Ik denk dat ik maar eens een keer kom buurten

lijkt me wel wat :roll:

grt rogeralfa :driving: