McLaren heeft een tweede Ferrari gebouwd. Gebaseerd op de blauwdrukken van Ferrari. Een hoge pief van de Ferrari-stal loopt naar McLaren, met een dik boek onder zijn oksel. De bijbel van Ferrari. McLaren wordt daarvoor uit het WK gehaald. Rijders, die direct profiteren (ook Alonso heeft geprofiteerd, want hij was het die aan de bel trok, hetzij met gewetensbezwaren), ontspringen de dans. 100 miljoen als afkoopsom. Ferrari, die daarna niet meer protesteerd.
Dat waren de gedachten die door mijn hoofd spookten vanavond.....
Lewis Hamilton "schrikt" van Alonso die aandringt en verstuurd zich. Het hele seizoen 99% foutloos gereden en dan "schrikken" en je versturen in een o-zo makkelijke bocht. Een aantal ronden later, een onverklaarbaar mankement in de seizoensafsluiter, waar geschiedenis kan worden geschreven, van Rookie tot Champ, binnen 8 maanden. Iedereen denderdt hem voorbij. Geen McLaren management close up de hele wedstrijd. Hamilton hoort dat de tweede actie nodig is de Ferraris een echte "geloofwaardige" voorsprong te geven. Een natuurlijke inhaalactie volgt. De eerste stint is fantastisch. Hamilton ten top. De tweede stint, heel kort op zachte banden, terwijl ze heel behoorlijk presteerden. Veel tijdverlies en en passant ook nog eens 2 seconden langzamere pitstop dan vergelijkbaar met Alonso (5,8 vs 7,9, Alonso vs Hamilton). Hamilton dringt niet echt meer aan, rijdt niet meer alsof zijn kampioenschap ervan af hangt. Hij gaat er netjes en clean doorheen, oogt geen haast te hebben.... Na afloop loopt ie "opgelucht" door de pits, feliciteerd wat, maar kijkt vooral rondt, zo van: dit was de afspraak en nu, volgend seizoen voor het echie he. McLarens schuld is nu ingelost aan Ferrari.
Alonso rijdt een onzichtbare race. Heeft een aanvallende eerste ronde, maar valt daarna terug. Zelfs een BMW haalt hem in. Zonder verzet. Kubica zet hem terug. Hij, Alonso, doet zijn rondes, heeft geen excellente rondetijden, maar valt ook niet op door onder de maat te rijden. Het is te netjes wederom. Hetzelfde "laisez faire" scenario als de andere McLaren rijder. Na afloop, een Alonso die er geen zin in heeft. Alles moet eruit getrokken worden. Met zijn drieen op het podium voor de pers. Het interview na afloop. Wederom het idee: "ik heb mijn rol gespeeld, nu weg hier". Alonso zal maandag aanstaande zeggen dat hij naar Renault gaat. Is het niet maandag, uiterlijk in de loop van de week.
Massa. De snelst van vandaag. Pole werd hem gegund. Teamorders werden afgevaardigd. De hele wereld kijkt toe. De FIA kijkt toe. Waar moet ik Kimi ervoor laten? Zelfs Olav Mol masseert de luisteraar en kijker van RTL GP in: door 2 ronden door te rijden win je 3,5 seconden. Kimis achterstand voor de tweede pits was 1,5 seconden, dus kan hij voor Massa uitkomen. Zelfs een onwetende van de F1 zou niet verbaasd met de uitkomst na de tweede pits van Kimi. Voor Massa eruit. Massa houdt zelfs netjes in als Kimi op het rechte stuk, vlak na de pitsuitgang, oprijdt. Ook hier geen beelden tijdens de race van het management van Ferrari. Geen Montezemello, geen Norbert Haug. Geen Ron Dennis, geen Jean Todt, alleen na, voor het protocol. Even.
Kimi doet zijn ding. Moet winnen, maar krijgt maximale steun. Een vrij doorgang na de tweede stint, recht tot aan de finish. Zelfs de commentator van het interview vermeld dat ie erg rustig is voor een kersverse, en nogmaals, totaal voor de buitenwerld onverwachtte wereldkampioen.
Het Ferrariteam en Het McLarenteam dan. Geen echte verbaasde blijdschap. Kimi had 4% kans om WK te worden voor aanvang van de race. Dan ben je toch verbaasd als team en uitzinnig op zijn minst gezegd. Zeker Italianen, swerelds emotioneelste wezens. Niets. Geen traantje. Gewoon ingestudeerd. Ferrari krijgt een publieke oplossing voor het McLaren-Ferrari geschil: het krijgt ook, naast de constructeurs titel, haar rijders kampioen.
De gehele afloop van de McLaren diefstal van Ferrari gegevens is compleet in scene gezet. Rijders is gevraagd mee te spelen. Daarmee heeft de F1 haar gezicht behouden. Of dat gelukt is betwijfel ik. Het lijkt de laatste races meer op een soap dan professioneel racen.
Zo beleefde ik deze avond. De F1 is verkracht. Verkracht door de commersie, door de publiekscijfers, de macht en vooral, de kortzichtigheid.