Heel simpel: 75 zoals zovelen al gezegd hebben
Rij dagelijks een 75 1.8IE. Rijdt zeer goed. Na een complete revisie van de motor en een tweedehands versnellingsbak werkelijk waar geen enkele uitval. Daarvoor overigens ook niet maar wel met wat rook achter me
Zeer betrouwbaar en voor mij een geweldig weggedrag. Zelfs de alfa control werkt 100%
Bijna 230 op de klok en 50 met gereviseerde motor) kat. is er onderuit... geen problemen bij keuring...als ik voorzorgmaatregelen neem
Hoop nog een jaar of 3 a 4 door te kunnen rijden...
Vaker in een 155 1.8TS (met ketting) gereden. Weggedrag is goed alleen bij stevig optrekken vanuit stilstand de hoek om erg nerveus. Stuur moet je dan goed vasthouden
De zit in de wagen vind ik ronduit belabberd als je lange afstanden moet rijden.... Ik krijg die stoel nooit lekker afgesteld. Als ik deze twee tegen elkaar zet qua weggedrag rijdt de 75 veel fijner en meer relaxed. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik van mening ben dat een auto spartaans moet zijn. Je mag van mij dus best wel wat werken in een auto, dus al die geweldige "overbodige" luxe hoeft voor mij niet zo... maar is soms toch wel prettig
Qua problemen met de 155.... startonderbreking vervangen na uitval..daar sta je dan in het donker
lichten achter vielen opeens uit...kabel in kofferklep was over, portiervergrendelingsmotor (of hoe heet dat ding) rechts vernieuwd.... Stuurslot eenmaal vervangen.... inspuitingslampje gaat bij het geringste vuiltje aan.....en even later weer uit. Dat was het zo'n beetje (totaal 90 op de klok..dacht ik)
Qua model is het ook duidelijk 75 is mooier in lijn en meer sportie dan de 75 zonder dat je extra toeters en bellen toevoegd.
Al met al ...ga voor een 75 en als het even kan een 2.0TS of de V6 voor optimaal genot met een lekkere roffel
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert...