Ik heb begin dit jaar een 8V TS gebouwd voor mijn racer en die komt nu op 206 pk (koppel weet ik niet meer precies) en loopt nog niet optimaal. Jenvey 45mm TB's, compleet aangepast inlaat traject, custom zuigers (11:1), geshotpeende en verlichte drijfstangen, arp bouten (€ 100,- voor een set), een emerald M3D, wilde nokkenstokken en giga injectoren. Er zit nog wat winst in de ontsteking, volgens Paul Welther (Beek) moet 220 wel haalbaar zijn. Dat is met een standaard 75 TS kop, want een 155 8V heeft standaard een beter inlaat traject, maar er valt minder materiaal weg te halen uit de bovenkant van de poort omdat daar een oliekanaal zit.
250 pk uit een 8V TS? Het moet wel mogelijk zijn, maar ik heb het nog nergens gezien. Wel claims natuurlijk
Jaco zit er wel dichtbij met zijn gele TS. Ik heb wel gigantische flow-bench nummers gezien toen ik in Australie was, maar helaas is dat project nooit van de grond gekomen door een beroerte. Een 16V TS uit een 155 Supertourismo haalt betrouwbaar 280 pk en met regelmatige rebuilds 308-310 (zeer betrouwbare info).
Er zijn ZOVEEL theorien, degene met de hoogste uitdraai van de bank heeft gelijk totdat iemand anders het tegendeel bewijst. Jim K. is heel realistisch en boekt hele goede resultaten, maar is ook nog wat meer van "grote poorten laten meer lucht binnen" terwijl juist de huidige tendens is dat je meer op de luchtsnelheid moet letten. Hij is wel bezig met drijfstangen uit China die de helft kosten maar bijna net zo sterk als Carillo's zijn. Dat is interessant, want Carillo's moeten nog bewerkt worden om de toleranties goed te krijgen voor een race-motor.