Vince
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Vandaag Spider gechipt!

wo jun 13, 2007 22:07

en is de vraag of je dat wil .... het is wel gaaf maar eerlijk gezegd vindt ik de charme van de spider ook wel dat ie lekker cruised .
Daar heb je een goed punt Maurice... De paar pktjes en Nm'etjes die de chip er bij doen maken de wagen wat vlotter en bij lagere snelheid beter hanteerbaar. De rijdbaarheid gaat enorm vooruit zeg maar. Sprintvermogen neemt ook een beetje toe, de wagen lijkt wat lichter nu.

Maar ik vraag me af wat je aan nog meer vermogen hebt in deze wagen, het onderstel is hartstikke week, en de remmen zijn niet toereikend en de carosserie tordeert als een natte krant. We hebben wat rondjes op Spa gereden laatst en aangezien ik een klein beetje circuitervaring heb (training gehad, geen Schumi hoor... :roll: ) ging ik meteen op het gas en flink aan het boenderen daar. Dat was ik met de 156 met Intrax gewend...

Dat was dus de goden verzoeken! Binnen drie bochten heb ik de rijstijl van coureur naar tourist moeten bijstellen, want het knorretje trok het allemaal niet... :lol:

Sprintjes en lekker ver doortrekken zijn wel leuk trouwens, en een enkele keer met overstuur de bocht om... :roll:
Maserati Ghibli 306Pk Grigio Vulcano '94
Alfa Spider Typo Quattro Bianco '93
Mijn ex - 156 SW 1.9 jtd 147pk Intrax HDA en 18" Novitec N8

Bartolo
Member
Member

RE: Vandaag Spider gechipt!

wo okt 31, 2007 22:05

Door collega (getuned 145) en de enthousiaste verhalen op het forum ook chip besteld bij Squadra. De chip is gisteren door de bus gevallen.

Lijkt me mooi ervaring om de chip zelf in te bouwen :D . Vince, liep het van een leien dakje het inbouwen of?? De handleiding bij Squadra ziet er uitgebreid uit.

Voor het inbouwen eerst nog ander probleem oplossen samen met Jaco van JS Racing. Gisterochtend was de druk achter de koppeling weg toen ik probeerde te starten :cry: Vandaag remvloeistof toegevoegd maar dat mocht niet helpen. Dan vermoed ik een lekke hoofd of hulpcilinder. Iemand zelfde ervaring gehad ??

Vince
Advanced Member
Advanced Member

do nov 01, 2007 19:16

De inbouw is eigenlijk heel gemakkelijk als je de handleiding rustig volgt.

Neem de tijd en het juiste gereedschap. Succes!

Ik ben benieuwd wat jouw beleving is, laat het even weten okee?

Bartolo
Member
Member

za nov 03, 2007 20:59

Ik laat het zeker weten maar het kan nog wel enkele weken duren. Maandag wordt de koppeling gerepareerd bij JS Racing en daarna moet ik een slim moment zoeken om de chip te plaatsen.

Ik gebruik de Spider een paar keer per week voor woon/werk en het is niet handig dit op een avond te doen als ik de volgende dag echt met de Spider weg moet. Als het dan die avond tegenzit, ben ik verder van huis.

Wordt vervolgd!!

Vince
Advanced Member
Advanced Member

za nov 03, 2007 23:23

Okee, succes!

Bartolo
Member
Member

di nov 06, 2007 22:58

Het kriebelde toch zo'n chip in huis en er nog niets mee gedaan......oftewel eerder vervolgd dan verwacht :D

Gisteravond Spider weer opgehaald bij JS Racing waar hulp en hoofdcilinder van koppeling waren vervangen. Spider doet het weer als vanouds.
Vanavond lagen de kids vroeg op bed dus ik had wel 2 uur de tijd. Met wat gereedschap naar de Spider getogen en aan de slag gegaan. De ECU was verrassend makkelijk te demonteren en toen aan de eettafel plaats genomen.
ECU opgemaakt zoals Stephan had aangegeven. Goed kijken wat de volgende stap is volgens de beschrijving en dat is vrij makkelijk de chip te vervangen.

Met lichtelijk kloppend hart van opwinding terug naar de Spider en de boel weer teruggezet. Zou de chip het doen :?:

Het lampje van de startonderbreker knipperde dus dat was goed teken, contact aan en lampje ging uit....ook goed teken. Vroem, de motor kwam tot leven :D En hoe, je merkt het verschil direct :!: Met uitparkeren uit de garage hoef je niet zoveel gas te geven. De motor draait lekker stationair. Snel even thuis geroepen dat alles het deed en dat een klein rondje ging maken :D

Wat loopt de motor lekker :!: :!: :!: Onderin was de motor altijd was traag en nu gaat 'ie als een speer. Lekker op 2500 toeren gas intrappen en hij trekt er goed vandoor :D :D
Het was maar een klein rondje maar het was genieten :!: :!: . Gauw morgen er mee naar het werk (en hopen op niet teveel file :D )

Nu op naar nieuwe remmen en nieuwe velgen en dan is mijn Spider weer voorlopig klaar :P

Vince
Advanced Member
Advanced Member

di nov 06, 2007 23:00

Gefeliciteerd!

En filerijden doet ze nu ook beter, dus dat verzacht de pijn misschien wat...

Michel vd Grinten
Guru
Guru

Re: Vandaag Spider gechipt!

vr nov 09, 2007 22:21

Ik heb vandaag een Squadra-chippie ingebouwd in ons Spidertje!

Zelf ingebouwd ja, want in tegenstelling tot de 156 die via de laptop gechipt wordt krijg je voor de Spider gewoon een fysieke chip thuisgestuurd die je zelf in de ECU moet inbouwen.

De hele ECU moet uit de auto en ook nog uit elkaar worden gehaald, oude chip er uit en de nieuwe er in en de ECU weer terug in de Spin. Ik vond het best wel even spannend of ze wel weer zou starten... Het is toch best al een oud beestje. Maar dat deed ze gelukkig! En ik merkte meteen al verschil...

De motor loop iets hoger in de toeren stationair. Het wegrijden en manoevreren bij lagere snelheid gaat daardoor veel makkelijker. Ook filerijden dus, dat was best rottig voorheen. Horten en stoten deed ze dan...

Het extra vermogen is goed merkbaar! De wagen is een stukje vlotter en komt over of de boel eens goed gesmeerd is. Of wakkerder... Ze leek eerst af en toe wel wat vermoeid, nu klimt ze moeiteloos en zonder morren in de toeren! Echt super dus. De wagen lijkt wel wat lichter nu....
Ook mooi is dat de dip die de trekkracht kende tussen de 2000 en 3000 Rpm vrijwel helemaal weg is. Daar stoorde ik me wel wat aan, nu loopt het mooi egaal door!

Even wat specs:
Vermogen steeg bij 5500rpm van 119pk naar 129pk. 10 pk verschil dus.
Koppel ging van 112Nm naar 130Nm bij 2000Rpm. 18Nm verschil dus.
Toerenbegrenzer werd verlegd van 6500 naar 6800 Rpm.

Op naar het volgende project dan maar!
@ Vince en @ Bartolo:
Ik ben een beetje geinspireerd door je verhaal. Ik heb dus ook de stoute gang gemaakt naar Squadra.
Ook ik heb mijn kleine zoon naar bed gebracht, ook ik kwam net van JS af. Ook ik heb de Motronic gemakkelijker dan verwacht op de keukentafel geopereerd :) (grappig hoe dingen lopen he)

Ze leeft weer iets meer. Onze Spider was niet zo traag, noch moe. Ik denk dat ze nu meer zin heeft om weer te rennen :)
Ben het helemaal met je eens Vince. Het loopt allemaal egaal door, met zelfs een vleugje temperament aan de 5000 - 6000 toeren.

M.

Vince
Advanced Member
Advanced Member

vr nov 09, 2007 22:31

Hulde!

Stephan heeft er maar mooie handel aan zo... Maar dat is hem gegund, het is gewoon een mooi product wat ie levert. Jammer dat hij geen Maserati behandeld, anders zou ik dat zeker overwegen.

Gaaf dat mensen door mijn verhaaltje geinspireerd raken en ook de stap nemen. Het blijft een wonder op wielen, zo'n Spider...

Ik kan niet wachte tot het seizoen weer begint. Heerlijk!

Bartolo
Member
Member

vr nov 09, 2007 22:45

We kunnen hier zo wel ons Spider tuning forum beginnen :D

Het is dan wel geen seizoen maar ik ben vandaag en gisteren met de Spider op stap geweest. Het rijdt echt een stuk beter, zeker in de lage toeren maar ook bovenin heb je wat meer. Een paar keer met invoegen op snelweg ging het als een speer in zijn 3. Voor het chipje was daar net effe wat meer tijd voor nodig c.q. moest je hem meer plat trappen.

Ik had het er met JS ook nog over gehad, hij adviseerde echter andere nokkenassen daar dit meer effect zou hebben. Dat heeft ook meer effect in de portomonaie......wellicht iets om later nog een keer te doen. Hoewel ik meer op extra koppel zit te wachten bij lagere toeren dan meer vermogen bij de hoge toeren.

@Michel, zag in oudere berichten op forum dat je nog race 75 te koop had staan, staat die bij JS ? Moet ik volgende week nog naar toe voor remmen upgrade

Vince
Advanced Member
Advanced Member

vr nov 09, 2007 22:58

Tja, hoeveel vermogen wil je in een Spider hebben?

De koets is zo stijf als een natte krant en de remmen niet toereikend. Die 126 Pk is echt genoeg. Het wordt namelijk nooit echt een sportwagen, lekker cruisen daarnetegen is haar op het lijf geschreven.

Als het hard moet gaan pak ik de Ghibli... 8)

Bartolo
Member
Member

vr nov 09, 2007 23:25

Nou nog zo'n powershot erbij als met de chip lijkt me mooi, zo'n 10% Dat kan de auto volgens mij goed aan en heb je lol met tussensprintjes in het moderne autoverkeer.

Na zo'n sprintje weer lekker toeren en genieten van de zon en het open dak...........oh ja, dat duurt nog even :)

Michel vd Grinten
Guru
Guru

za nov 10, 2007 00:21

Bartolo, sinds een paar weken staat ie weer voor de deur, maar zoals het nu uitziet komt er nog een ander onderstel onder en gaat ie uit de verkoop.
De remmen die ik bij JS heb gekregen, kostten misschien wel wat, maar jezus, wat een verschil met de standaard. En die remmen ook al prima hoor. Dus als dezelfde kwaliteit onder de Spider komt, dan ziet dat tevens wel snor.

Trouwens ik rijdt momenteel dagelijks in de spider (zilver), wat een heeeeeeerlijke auto blijft t.

Wellicht spreek ik je eens bij Jaco. Ik ben die boomlange Limbo. De 75 is Grigio Medio, 3.0 V6 QV.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Vandaag Spider gechipt!

za nov 10, 2007 09:12

Tja, hoeveel vermogen wil je in een Spider hebben?

De koets is zo stijf als een natte krant en de remmen niet toereikend. Die 126 Pk is echt genoeg. Het wordt namelijk nooit echt een sportwagen, lekker cruisen daarnetegen is haar op het lijf geschreven.
Meer vermogen win eenSpider wil je niet hebben. Daarmee verniel je gewoon je hele auto. Een cabrio is idd voor het tourwerk en niet(zonder ingrijpende aanpassingen) om mee te racen. Geniet nu maar lekker van dat ding en maak vooral niet de fout te gaan verlagen of er handere schokdempers onder te zetten. Wil je hard met een cabio?? Ga dan voor een Lotus Elise / Donkervoort of iets dergelijks sparen. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Vince
Advanced Member
Advanced Member

za nov 10, 2007 09:28

Een Spider verlagen lijkt me sowieso een no-go.

Die carterbeschermer zit al vaker aan de grond dan me lief is. En als je er stuggere schokdempers onder gaat zetten gaat de carosserie alleen nog maar meer werken...

Terug naar “Tuning onderwerpen”