m°rnec°

Tweede maal al batterij ineens leeg

ma nov 05, 2007 19:40

Goedenavond iedereen,

Deze morgen de 147 willen starten en niet gelukt. Diagnose was overduidelijk: Batterij plat, startmotor kon niet meer aantrekken.
Gisteren niets aan de hand. Niet éénmaal startproblemen in de voorbije dagen en weken.

Twee jaar geleden was dit ook zo ineens het geval. Ik had toen de wagen binnen gedaan voor groot onderhoud en toen ik de wagen ging halen bleek er een nieuwe batterij in te zitten. de vorige had blijkbaar op dat moment de geest gegeven.

Nu opnieuw zo onverwacht en slechts na twee jaar.

Is dit een probleem met die 'onderhoudsvriendelijke' batterijen, heb ik dikke pech of is er meer aan de hand met de schone?

Groeten,

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Tweede maal al batterij ineens leeg

ma nov 05, 2007 20:27

kan zijn dat de accu weer kapot is, maar het kan ook zijn dat je een lekstroom hebt, of dat de accu niet goed bijgeladen wordt. Kortom meerder mogelijkheden.

Hoe heb jij geconcludeerd dat je accu weer stuk is? heb je dat gemeten? Of gewoon een losse vlodder?
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

m°rnec°

Re: Tweede maal al batterij ineens leeg

di nov 06, 2007 15:21

kan zijn dat de accu weer kapot is, maar het kan ook zijn dat je een lekstroom hebt, of dat de accu niet goed bijgeladen wordt. Kortom meerder mogelijkheden.
Hoe heb jij geconcludeerd dat je accu weer stuk is? heb je dat gemeten? Of gewoon een losse vlodder?
Controle van het verklikkerlichtje op de batterij duidde op een zeer laag zuurgehalte (geen indicatie meer) en het vermogen was te laag om de startmotor zelfs te laten draaien. De spanning heb ik niet gecontroleerd wegens tijdsgebrek. Ik moest naar de carrossier daar een collega, zonder kijken, achteruit tegen de zijkant van de 147 had gereden. :cry:

Met behulp van startkabels en een andere wagen heb ik dan wel kunnen opstarten. Daarna heb ik zo'n 80 à 90 km gereden en hoop dat de batterij terug voldoende was opgeladen zodat ze in de garage haar konden verplaatsen. Ik heb het hun wel verteld dat er mogelijk problemen zijn met het starten en dat ik dan wel een andere batterij zou steken. "No problemo" was het antwoord. :)

Gebruikersavatar
GTV78
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: di feb 08, 2005 13:51

RE: Tweede maal al batterij ineens leeg

di nov 06, 2007 15:32

Had met de 156 precies hetzelfde! Bleek uiteindelijk de binnenverlichting te zijn die ik was vergeten uit te zetten. VAak zijn het deze kleine onopvallende stroomtrekkers die voor problemen zorgen. Eerst zou ik even kijken of zoiets is voordat je er weer een nieuwe batterij inzet.

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

Re: RE: Tweede maal al batterij ineens leeg

di nov 06, 2007 15:38

Had met de 156 precies hetzelfde! Bleek uiteindelijk de binnenverlichting te zijn die ik was vergeten uit te zetten. VAak zijn het deze kleine onopvallende stroomtrekkers die voor problemen zorgen. Eerst zou ik even kijken of zoiets is voordat je er weer een nieuwe batterij inzet.
bij mijn 155 was het het lampje van het dashboard kastje wat bleef branden.

Gebruikersavatar
alfa147man
Full Member
Full Member
Berichten: 360
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 19:17
Locatie: 't Waasland

RE: Tweede maal al batterij ineens leeg

di nov 06, 2007 17:49

valt bij een 147 na 15minuten zonder sleutel op contact alle stroom niet weg op lampjes, radio, accessoires....?
Er stond zo toch iets in het instructieboekje dacht ik zo.
Mogelijk is er dus een andere oorzaak dan gewoon stroomverlies van een lamje in de koffer...
** 147TS, 75TS **

Andretti Molletti

RE: Tweede maal al batterij ineens leeg

di nov 06, 2007 18:46

Ja, 20 minuten staat me bij, maar dat wegvallen klopt idd!!!

Je zou idd de stille verbruikers eens moeten meten, maar dan wel na afsluiten van de auto (alles dicht en motorkap open om te meten)
50mA reststroom is maximaal ongeveer.

Terug naar “Algemene Technische vragen”