Ja je zei alleen zakelijk, ik bedacht het me nadat ik m'n antwoord had gepostJe gaat er helemaal aan voorbij wat ik schrijf: Alleen zakelijk rijden, dus minder dan de 500KM per jaar prive.
Hou dat gewoon netjes bij: agenda, km stand, etc zodat je die <500km kunt aantonen aan de fiscus.
Tuurlijk is dat wat werk, maar geen bijtelling.
En natuurlijk is het gras altijd groener aan de andere kant he
Mijn "vlootje alfa's" rijdt namelijk op lucht, water en liefde?....
Dat alleen privé rijden heb ik zitten berekenen om te zien of ik de 164 dan kon houden. Dat ging toen niet omdat de reiskostenvergoeding verviel en de hoge vaste lasten bleven voor relatief weinig prive-kilometers. Het was een diesel (daar gaat al bijna 100 euro per maand) en de grootste onderhoudskosten waren eerder aan de leeftijd gerelateerd dan aan de kilometers, dus ik verwachtte dat die niet heel veel naar beneden zouden gaan. Tel daarbij op het sparen voor een nieuwe voor als hij het opgeeft... nou ja, je weet het allemaal wel.
Wat je "vlootje" betreft, ik vind het fijn voor je dat je het je kunt permiteren, mij lukt het niet. Ik heb nooit gezegd dat je die gratis hebt, toch?
Weet je, overal zitten voors en tegens aan. Zoals ik al zei rij ik nu een nieuwe auto en ik loop ook geen risico meer op grote onvoorziene kosten. En natuurlijk is dat op zich best prettig. Maar aan de andere kant zijn reiskostenvergoeding of een auto van de zaak gewoon arbeidsvoorwaarden. Als je die niet hebt verdien je weer meer, een werkgever geeft nooit zomaar iets weg.
Maar goed, uiteindelijk gaat het maar om één ding natuurlijk: ik wilde de Alfa helemaal niet wegdoen om in een Jetta te gaan rijden, maar het moest toch als ik verder wilde. Het lijkt me mijn goed recht om dat niet te willen en dat heeft niets te maken met verwend zijn of niet.