gtj
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: di okt 30, 2007 09:48
Locatie: 's-Hertogenbosch

RE: Diagnose software

do nov 08, 2007 18:41

Ik ben een beetje aan het proberen met een ML4.1. Heb hem op mijn buro liggen, dus niet in de auto.
Met KWP71diag.exe krijg ik bij alle ECU nummers een rcv timeout, behalve bij 0x10. Daar krijg
ik

Init Started
Init OK
No KeyBytes, Onit not OK

Op mijn scoopje zie ik inderdaad een 0x55 langskomen en daarna een aantal bytes, meer dan 2 die ik zou verwachten

Als ik in KWP71diag.exe 'echo after send' uitvink, krijg ik:

8<--------------------------------------
Init Started
Init OK
Keybytes Count 5:
3B
80
13
89
2C
error rcv wait timeout
no data received
Error in communication
8<-------------------------------

@Sander: snap jij dit?

Ik heb trouwens de volgende pinnen op mijn Motronic aangesloten.
Pin 5 en 16 Gnd
Pin 18 en 35 12V
Pin 4 en 12 diagnose

Iemand een hint?

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Diagnose software

do nov 08, 2007 20:25

Dat heb ik dus tot nu toe niet getest. Maar dat kun jij dan doen :wink:. Welke kabel is het precies, merk + type of linkje?
Zelf zal ik ook eens een USB kabel gaan uitproberen. Wat ik van de beschikbare versies (met FTDI chips) gelezen heb, moet dit vrij simpel ook werkzaam te krijgen zijn, maar het kan dus zijn dat er kleine aanpassingen nodig zijn.
Helaas vandaag tijdens de cursus gauw geprobeert, het is de originele VAG-COM kabel maar het werkt niet. Ik kan alleen een COM1 of 2 selecteren dus dan houdt het op.
Ik wil de tekst op de kabelnog wel opzoeken als dat helpt?
Beetje erg laat misschien:

Gooi er dan een kabeltje tussen met aan de ene zijde een USB en aan de andere zijde een com aasluiting en gebruik een connectiekabel die weer op die Com stekker past. Echt : HET WERKT !!!!

Iets anders: Heeft er iemand de software voor een JTS???
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

RE: Diagnose software

do nov 08, 2007 20:28

Ja, das zeker laat!!!!
;)


Ik heb geen rs232 aansluiting meer op de laptop! Dat is al weer een jaar of 10 uit de mode :twisted:

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 471
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: Diagnose software

do nov 08, 2007 21:17

Ja, das zeker laat!!!!
;)


Ik heb geen rs232 aansluiting meer op de laptop! Dat is al weer een jaar of 10 uit de mode :twisted:
Gooi er dan een kabeltje tussen met aan de ene zijde een USB en aan de andere zijde een com aasluiting
Dat zei Arjen al, zijn verloop kabeltjes met een beetje intelligentie. Bij elke fietswinkel te koop :wink:

En das niet uit de mode, op mijn Compac no steeds rs232 en parallelle poort :)
Thoughts of an idle mind

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

vr nov 09, 2007 00:23

@gtj, Goed om te horen dat je m'n software probeert en ook al een klein beetje response van de ECU krijgt. De ML4.1 reageert inderdaad (alleen) op adres 0x10. Tevens is het ook zo, dat er 5 keybytes terugkomen, de zogenaamde ISO code bij Fiat en Alfa.
Die rcv timeouts zijn natuurlijk niet de bedoeling. Wat voor een interface gebruik je?

Bij een normale interface moet "echo after send" eigenlijk altijd aangevinkt zijn. Om de software goed te laten werken, is het belangrijk om de Windows instellingen van de poort aan te passen. Als je een COM/rs232 poort interface gebruikt, dan moet je naar "COMx Properties" gaan (via: control panel -> system -> hardware -> device manager -> Ports (COM & LPT) -> COMx ). Dan in de tab "Port Settings" naar "Advanced...". En hier Beide buffers op de laagste = 1 stand zetten !!
Hiermee werkt het vaak een stuk beter.

@wvc, Die diagnose stekkers zijn voor verschillende ECU's. Bijv. voor motronic voor motormanagement of ECU voor Airbag of ABS. Er bestaan kabels van OBD2 naar de 3 polige Fiat versie, die zijn in deze thread al eerder besproken. Je zou mijn software kunnen gebruiken, maar er zijn ook andere mogelijkheden.

Als er interesse is kan ik misschien wel een aantal van deze "OBD - Fiat 3 polig" verloopkabels leveren. Eventueel ook met interface erbij.

Wat betreft het gebruik van USB. Er zijn inmiddels genoeg OBD interfaces met USB aansluiting te koop. Bijna allemaal gebruiken deze een FTDI chip voor de omzetting. Interfaces met deze FTDI chips werken ook met mijn software (mits het wel 'gewone' K(K)L interfaces zijn, dus zonder processor ofzo). Verloopkabels die zo'n FTDI chip hebben werken dus ook.

@ @lfa@lgra, M'n Unidiag software werkt ook met de JTS'en. Als je realtime data uit wil lezen dan is er wel een .def file nodig, maar die kan gemaakt worden.

Voor de M1.5.5 motronic heb ik inmiddels een uitgebreide .def file gemaakt. Deze is samen met de laatse versie van de Unidiag software te vinden op
http://autos.groups.yahoo.com/group/UniDiag/

Ciao, Sander.

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Diagnose software

vr nov 09, 2007 14:05

@sanderQV - Ja interesse, 3 polige en interface, heb nog steeds nix werkends.
Alfa romeo: The art of the machine!

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

ma nov 19, 2007 23:15

Zijn er nog meer mensen die interesse hebben? Ik heb een aantal 3-polige verloopkabels en USB - OBD interfaces besteld. Deze USB - OBD interfaces wil ik aanpassen, zodat deze ook voor bijv. de Airbag en ABS ECU gebruikt kunnen worden bij Alfa.
Binnenkort meer info.

Ciao, Sander.

gtj
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: di okt 30, 2007 09:48
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: RE: Diagnose software

za nov 24, 2007 16:04

@gtj, Goed om te horen dat je m'n software probeert en ook al een klein beetje response van de ECU krijgt. De ML4.1 reageert inderdaad (alleen) op adres 0x10. Tevens is het ook zo, dat er 5 keybytes terugkomen, de zogenaamde ISO code bij Fiat en Alfa.
Die rcv timeouts zijn natuurlijk niet de bedoeling. Wat voor een interface gebruik je?
Met een beetje prutsen is het me nu gelukt contact te krijgen met de ML4.1. De L-line wordt blijkbaar alleen gebruikt voor initialisatie en voor de normale communcatie alleen de K-line?

Je KW71 software doet het nu ook prima, ik kan van alles uitlezen. Vind het alleen merkwaardig dat ik helemaal geen fouten uitlees, de ECU ligt op mijn buro.. :?.
Ik ben ondertussen wat aan het proberen met een microcontrollertje (ik heb het niet zo op windows), die praat ook al lekker met de ECU. Ik zal je op de hoogte houden.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8877
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Diagnose software

za nov 24, 2007 16:52

Heb ook wel interesse in een stekkerdinges geschikt voor 75 QV!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

zo nov 25, 2007 23:04

@gtj, De L-line wordt inderdaad alleen gebruikt voor initialisatie. De ECU gaat volgens mij pas fouten genereren als de 'motor loopt', dus dat dit op het buro niet gebeurt is niet zo raar. Ook sommige data kan pas uitgelezen worden, of geeft zinnige waarden, met lopende motor.

De stekkers en interfaces zijn onderweg, binnenkort meer info.

Ciao, Sander.

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

ma dec 24, 2007 00:21

Zo, de interfaces zijn binnen. Vandaag heb ik een van deze OBD interfaces zodanig aangepast dat het ook mogelijk is om o.a de Airbag en het ABS uit te lezen bij Alfa's (en Fiat, Lancia) met de 16 polige OBD connector. Uiteraard heb ik dit even getest en het werkt :). Het betreft hier OBD interfaces met een USB aansluiting.
Met behulp van de OBD 16 polig naar Fiat 3polig verloopstekker, is het mogelijk om de interface aan te sluiten op de 3-polige diagnose stekker die in oudere Alfa's (en Fiat, Lancia) gebruikt worden. Deze verloopstekker is ook in combinatie met andere OBD interfaces te gebruiken. Aan deze verloopstekker zit naast de 3 polige connector ook nog een rode draad die aan de +12V moet worden aangesloten.

De USB - OBD interface ziet er als volgt uit
Afbeelding
De verloopstekker:
Afbeelding
En ten slotte beide samen:
Afbeelding

De prijzen voor de interfaces zijn:
USB - OBD (met aanpassing voor Airbag, ABS voor Alfa) : 40 euro
verloopstekker OBD - 3-polig : 15 euro

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
jdw75
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: wo jan 25, 2006 11:54
Locatie: Culemborg
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

zo dec 30, 2007 14:27

@SanderQV, je hebt PB!
1998 GTV 3.0 V6 24v L Azzurro Nuvola
ex 1993 155v6 Alfa Rosso en 1994 155v6 Canne di Fucile

Gene
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: zo dec 30, 2007 10:54

RE: Diagnose software

di jan 01, 2008 22:30

Inmiddels kan ik melden dat de door Sander aangepaste interface perfect werkt op een 166 jtd (1999), maar ook op een 156 1.8 ts (2001). Zowel het uitlezen van de storingen als het resetten van de foutcodes (dus ook het airbaglampje uitzetten) gaat zonder problemen. De real time diagnoses zijn perfect om je bella eens aan een onderzoekje te onderwerpen.
Kortom, Sander Puik werk .. =D>

killer

RE: Diagnose software

wo jan 02, 2008 21:14

Zonder het hele topic te moeten lezen, welke software gebruik je daarvoor? Die van AlfaDiag?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

wo jan 02, 2008 21:24

Zonder het hele topic te moeten lezen, welke software gebruik je daarvoor? Die van AlfaDiag?
Hij heeft zelf geschreven, best goed!

Terug naar “Projecten”