Vandaag ontvangen: de 90 Carabinieri en de Alfasud 1980.
De 90 geeft dezelfde kwaliteitsindruk als de Sud Polizia, dik in orde dus! Wat me wel opvalt is dat de mistlampen gewoon zilverkleurig geverfde vlakjes zijn, maar ze komen er verrassend goed mee weg, al hadden ze dan ietsje dieper mogen liggen. Waarschijnlijk omdat de vlakjes schuin naar beneden zijn gericht valt het geen moment op dat het geen "glas" is. Verder zijn de details weer mooi strak uitgevoerd. Het grilletje, achterlichten, de belettering op de achterruit, het ziet er allemaal prima uit. Ik ben niet goed genoeg op de hoogte van de 90 om a la Allesandro alle punten op te kunnen noemen die niet kloppen met het origineel, maar een snelle vergelijking met wat foto's heeft het model goed doorstaan. Het enige jammere is dat de wielen, hoewel redelijk waarheidsgetrouw weergegeven binnen de mogelijkheden van het 1/43, in deze schaal wel erg op speelgoedachtig aandoen. Alles bij elkaar is dit model zeer de moeite waard.
Maar dan de Sud. Maandagochtendproduct? Het linkerachterwiel ligt te diep (stand "volledig ingeveerd") waardoor hij niet lekker op z'n wielen staat, de chroomstrip aan de linkerkant is niet strak en er zitten kleine lakbeschadigingetjes op alle vier de spatborden. Bovendien is het hele model nogal groezelig van vet of een ander goedje dat op de lak zit. Zo kan je dus ook iets uit China ontvangen. Het is net niet ernstig allemaal, er is wel mee te leven en het groezelige is redelijk weg te poetsen (hoewel niet volledig) maar het is wel jammer. Gelukkig is deze bestemd voor ombouw, dus zal ik er allemaal geen last van hebben, maar als hij de vitrine in had gemoeten zou het een tegenvaller zijn. Gezien de kwaliteit van de overige modellen, waaronder dus ook de Alfasud Polizia, ga ik er wel vanuit dat de problemen exemplarisch zijn.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos