Allereerst: Harstikke leuk, een GTV racertje
Een paar tips:
Mbt het doorlassen, leer van de ervaring van anderen door te kijken onder de kap van een paar serieuze, professioneel opgebouwde 75tigers voordat je er veel tijd in gaat steken. En praat ook eens met een paar mensen die het eerder hebben gedaan. Echt waar, het helpt!
Het zetten van rupsjes kan geen kwaad, zeker niet laag bij je motor, maar die pijpjes die er er nu in hebt gezet voegen weinig toe. Bedenk eerst hoe de krachten lopen! (Tip: kijk naar de originele constructie, daar zit de aanwijzing al!)
Alle verstevingsbuizen moeten laag in je motorruimte zitten, en lopen vanaf de rolkooibuis achter je schutbord, door je schutbord via de wielkast naar je schokdemperophangingspunt, en van daar diagonaal omlaag naar je ophangingspunt van je stabi. Doe het het echt goed, maak je nog een extra buis naar je schokdemper ophangingspunt van benedenaf je rolkooi door je wielkast, waardoor je er een driehoek ontstaat.
Zoals je leest, is een rolkooi wel zo handig hierbij, want anders is er niks om je verstevigde neus aan vast te maken, oftwel blijft de flex er gewoon in.
Ga overigens niet zelf een rolkooi maken. Een echte kooi kost de wereld niet en dan weet je dat je goed zit. Of besteed het uit aan een erkend rolkooifabrikant! Als je toch deze moeite en/of geld er in steekt, kan je beter ervoor zorgen dat de koets ook het circuit op mag, oftewel een goede kooi, en evt met een FIA keur. Mocht je de auto ooit willen verkopen, vergroot dat de groep geinteresseerden aanzienlijk. Een DIY steigerpijpkooitje mag alleen in de autocross.
Mijn advies:
Bezint eer men begint. Zolang je geen coilovers aan de voorzijde gaat gebruiken, en geen rolkooi hebt, is versterken van de neus behoudens het doorlassen van de bestaande structuren (rupsjes zetten zoals op je tekening) geheel zinloos. Denk er ook over na, dat als jij je hele neus doorlast en voorziet van pijpjes, wat er dan gebeurt als jij een aanrijding maakt. Die pijpjes komen zo je schutbord door, en daarachter zit jij! Ook zal je neus een stuk minder buigen, maar het inzittendencompartiment des te meer! Een doorgelasde auto absorbeert geen botsenergie, maar stuitert. Als je niet in een goede racestoel met ditto gordels zit, en plaats hebt genomen binnen een stevige rolkooi, is het doorlassen van je neus levensgevaarlijk.
Over die benzinetank: Omdat je over gaat naar injectie heb je een hogedruksystem incl. retourleiding nodig. Een GTV6 tank is dan een goed idee, want die is bedoeld voor injectie en is dus zo aan te sluiten op je 75 spullen. Ook is een GTV6 tank veiliger bij aanrijdingen (mits goed afgesloten van het inzittendencompartiment, en krijgen je achterremmen wat meer rijwind. Zo een tank is met wat moeite zo te monteren, de koets is immers hetzelfde.
Andere 'must have' upgrades zijn:
105 serie castorkogels,
de voorremmen van je 75, (de standaard schijven & klauwen zijn van uitmuntende kwaliteit)
RVS remslangen,
goede remblokken voor, (raceblokken)
verse (= nieuwe) remcylinder en remdrukverdeler,
een dikke voorstabi en
een leuk setje schokdempers (koni's, bilsteins, spax oid)
Dan een tikkie verlagen, lekker camber zetten op je voorwielen, maximaal castor stellen en gaan met die banaan!
Heel veel succes, als je wat op het forum zoekt zijn er voldoende gratis racetips te verkrijgen.
Groeten, Pieter