Ik ben van plan een 146 2.0 ti te kopen maar wil toch eerst zeker zijn ofer problemen zijn zoals gevoelige motoren? gaan ze snel kapot door middel van niet goed warm rijden?
iemand met ervaring met die auto graag tips:D
Dit klopt wel zo'n beetje.... De echte kenners zullen zich wel melden om mij nu terecht te wijzen
En meer zeg ik niet over TS 16V motoren.Distributie vervangen alleen doen als je weet waar je mee bezig bent:
Als je dat echt doet, dan kan je onderstaande achterwege laten. (We hebben deze discussie al eerder gehad en ik blijf gezond eigenwijs. )
Calipers gebruiken voor nokkenassen, niet klooien met andere zooi. Gebruik een meetklok voor BDP, niet rommelen met merktekens.
En onderstaande is natuurlijk niet noodzakelijk. Hoor je ook na na de eerste (koude) start een ritmisch getik -jij als monteur, weet wel hoe dat klinkt- dan zijn de klepstoters dus lek.
Haal de nokkenassen er uit en controleer alle klepstoters op (langzaam) lekken.
Tja, als je een echt dieselend geluid hoort, wat ook na de start blijft, dan weet je onderstaande eigenlijk ook:
Controleer de nokkenasversteller in de bankschroef op axiale speling, als je ook maar iets voelt gelijk vervangen, revisiekitje fikst aleen oliekering maar niet de mechanische speling.
Vanaf hier ben ik het wel weer eens:
Vervang behalve de riemen (distri en balansas) ook alle looprollen en spanners. Vervang ook de multiriem. Bougies alleen platinum (orginele zijn dus platinum) gebruiken. Olie goede 10W40 of 10W60 in doen. Let ontzettend op speling op drijfstanglagers, dit is een berucht punt en je krukas is meestal ook rot als je het met ratelen merkt.Voor de nokkenasversteller moet je zelf speciaalgereedschapje maken of orgineel alfa kopen. Zet de boel *zorgvuldig* op tijd, daar zijn die calipers en die klok voor. 60.000 is fabrieksopgave, zelfs dat halen er nog relatief veel mensen niet, ik ga de mijne fijn na 40.000 al weer laten vervangen.
Alessandro, hoe wil jij de nokkenasversteller vervangen zonder calipers, merktekens zetten op de nokkenas zelf? Verder lijkt het me stom om als je alleen nog maar even je uitlaatnokkenas los hoeft te halen niet gelijk je klepbekers te controleren. Je inlaatnokkenas heb je toch al los om je nokkenasversteller te controleren. De kans dat je 10.000 km of zo later alsnog zoveel slijtage hebt dat je (veel te vroeg) de boel weer uit elkaar moet gaan halen om die klepbekers te vervangen is daar net even te groot voor naar mijn mening. Paar lagerkapjes er af, klepbekers controleren en de boel weer terug. Zeker als het je eigen tijd is is dat uurtje extra werk een goede investering, bij motoren die meer dan een ton hebben gelopen is het niet ongewoon dat die bekers gaan lekken dus een preventieve controle als de boel toch al bijna zo ver uit elkaar ligt is aan te raden naar mijn mening. Jou symptomen zijn leuk om te weten wat er mis is als je eenmaal kabaal hebt van onder de motorkap, maar als je preventief onderhoud wilt plegen zodat je de 40.000-60.000 kilometer na je distributiewissel ook probleemloos wilt rijden zijn de dingen die ik aanraad echt niet overbodig.En meer zeg ik niet over TS 16V motoren.Distributie vervangen alleen doen als je weet waar je mee bezig bent:
Als je dat echt doet, dan kan je onderstaande achterwege laten. (We hebben deze discussie al eerder gehad en ik blijf gezond eigenwijs. )
Calipers gebruiken voor nokkenassen, niet klooien met andere zooi. Gebruik een meetklok voor BDP, niet rommelen met merktekens.
En onderstaande is natuurlijk niet noodzakelijk. Hoor je ook na na de eerste (koude) start een ritmisch getik -jij als monteur, weet wel hoe dat klinkt- dan zijn de klepstoters dus lek.
Haal de nokkenassen er uit en controleer alle klepstoters op (langzaam) lekken.
Tja, als je een echt dieselend geluid hoort, wat ook na de start blijft, dan weet je onderstaande eigenlijk ook:
Controleer de nokkenasversteller in de bankschroef op axiale speling, als je ook maar iets voelt gelijk vervangen, revisiekitje fikst aleen oliekering maar niet de mechanische speling.
Vanaf hier ben ik het wel weer eens:
Vervang behalve de riemen (distri en balansas) ook alle looprollen en spanners. Vervang ook de multiriem. Bougies alleen platinum (orginele zijn dus platinum) gebruiken. Olie goede 10W40 of 10W60 in doen. Let ontzettend op speling op drijfstanglagers, dit is een berucht punt en je krukas is meestal ook rot als je het met ratelen merkt.Voor de nokkenasversteller moet je zelf speciaalgereedschapje maken of orgineel alfa kopen. Zet de boel *zorgvuldig* op tijd, daar zijn die calipers en die klok voor. 60.000 is fabrieksopgave, zelfs dat halen er nog relatief veel mensen niet, ik ga de mijne fijn na 40.000 al weer laten vervangen.