Gold

Oneven banden voor / achter +breedste band achter

wo nov 14, 2007 23:19

Hallo,

Ik heb nu 205/50 banden op de '02 Spider V6 3.0 24v. Ik heb even met Wim Prins gebeld en ze zeggen dat 18 inch 225/40(5?) voor en achter kan.

Mijn vraag is:

Is 245 of meer achter mogelijk (met verbreders)? Gerrit zei dat het wellicht kon maar dat hij het ten sterkste zou afraden...

1. Wat zou er precies gebeuren met de wegligging? Het zou toch niet erger kunnen dan 205/50 voor en achter?
2. Ik wil achter niet lager dan xxx/40/18, heeft iemand ervaring met de maximale breedte band achter met hoogte 40/18

Ik ben verder een leek, maar wil toch wel kijken of ik achter meer dan 225 kan plaatsen.

Wat vinden jullie?

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6734
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Oneven banden voor / achter +breedste band achter

wo nov 14, 2007 23:24

Wegligging durf ik zo niet te zeggen, maar reken wel op veel meer last van spoorvorming.
Hoe breder het draagvlak, deste meer last je ervan zult hebben (reden genoeg om het niet aan te raden).

Wellicht is het voor het oog leuk, maar qua wegligging? :roll:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gold

Re: RE: Oneven banden voor / achter +breedste band achter

wo nov 14, 2007 23:33

Wegligging durf ik zo niet te zeggen, maar reken wel op veel meer last van spoorvorming.
Hoe breder het draagvlak, deste meer last je ervan zult hebben (reden genoeg om het niet aan te raden).

Wellicht is het voor het oog leuk, maar qua wegligging? :roll:

Ben benieuwd wat het precies uitmaakt.

Mijn rijstijl test niet het fundament van het chassis en framewerk bij elke bocht. Ik haal niet in met tegen 1.0 g laterale stuwkrachten. Ik trek niet bij elk stoplicht op met net geen piepende banden. Ik rijd gewoon rustig rond.

Dat het de wegligging negatief beinvloed betekent dat dat ik in de regen de auto niet meer op 1 rijstrook kan houden of betekent het dat ik 0.2 g minder op de skidpad scoor?

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6734
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Oneven banden voor / achter +breedste band achter

wo nov 14, 2007 23:41

Afhankelijk van wat je gewend bent, zul je merken dat de auto meer gaat "zoeken".
Dit merk je vooral bij remmen in spoorvorming.

Bij natte omstandigheden zul je ongetwijfeld eerder last hebben van ongewenste hydrodynamische smering dan bij smallere banden.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gold

Re: RE: Oneven banden voor / achter +breedste band achter

wo nov 14, 2007 23:48

Afhankelijk van wat je gewend bent, zul je merken dat de auto meer gaat "zoeken".
Dit merk je vooral bij remmen in spoorvorming.

Bij natte omstandigheden zul je ongetwijfeld eerder last hebben van ongewenste hydrodynamische smering dan bij smallere banden.
Hydrodynamische smering?

Glijden bedoel je?

Ok dus de auto zal in de regen minder stabiel zijn. Dat is jammer maar wel te doen.

Heeft iemand trouwens kennis van hoe de oude superautos chassistechnisch omgingen met spoorvorming op nat wegdek? De F40 heeft 335 banden achter, de Countach nog meer zelfs volgens mij. Wat doen dat soort auto's in de regen? Ze hebben geen ASR / Tractie controle systemen en vergelijkbaar gewicht met de Spider.

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Oneven banden voor / achter +breedste band achter

do nov 15, 2007 00:37

4 cm breder dan standaard? :shock:
Zoiets doe je idd alléén voor de "looks", verder gaat alles achteruit (rijgedrag, prestaties, benzineverbruik), plus dat je voor aap staat als er iemand weet dat de Spider gewoon FWD is.
Je gooit weet-ik-hoeveel auto-ontwerp-kennis overboord omdat het er leuk uitziet.
Wie weet wanneer je die stabiliteit bij nat weer nodig hebt?

Die "oude" F-40's en Lambo's worden als het nat is links en rechts ingehaald, komt doordat ze hun vermogen niet kwijt kunnen dan (even uitgaande van "normaal" gebruik dan, een coureur wéét wat -ie moet & kan doen :wink: ).
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
chu
Full Member
Full Member
Berichten: 328
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 12:34

RE: Oneven banden voor / achter +breedste band achter

do nov 15, 2007 07:46

ik heb ook 245 gehad op me bmw en 3x gegleden (natuurlijk wel met wat snelheid in de bocht)met nat wegdek toen daarna stapje terug gedaan op 225

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Oneven banden voor / achter +breedste band achter

do nov 15, 2007 23:03

gaat NIET goedkomen en gevaarlijk rijden bij natheid. 225 de max, alleen gewoon een wiel vinden met een goede ET (offset) zodat de kasten goed gevuld worden....
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gold

Re: RE: Oneven banden voor / achter +breedste band achter

zo nov 18, 2007 15:43

gaat NIET goedkomen en gevaarlijk rijden bij natheid. 225 de max, alleen gewoon een wiel vinden met een goede ET (offset) zodat de kasten goed gevuld worden....
Ok en gelijke banden voor en achter? 235?

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Oneven banden voor / achter +breedste band achter

do mar 13, 2008 19:51

Zou zeker kiezen voor rondom gelijke banden.
Wel eens gedacht wat ABS doet als voor en achter een verschillende snelheid hebben.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Oneven banden voor / achter +breedste band achter

do mar 13, 2008 19:55

ongelijke breedte hoeft geen verschil in snelheid op te leveren... dat bepaalt de rolomtrek.

ABS systeem vangt een klein verschil gewoon op hoor, als jouw voorbanden kaal zijn en jouw achterbanden net nieuw werkt je ABS ook nog. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Tuning onderwerpen”