_Pieter_
Guru
Guru

Wie weet wat voor racedempers dit zijn?

ma nov 19, 2007 15:01

Hallo allemaal,

Omdat hier veel racekennis aanwezig is, dacht ik het eens te proberen.
Een tijdje terug heb ik 2e hands een setje racedempers gekocht. Deze dempers bleken echter defect.

Daarom aan iedereen hier de vraag: Wie weet wat voor dempers dit zijn? Vooral, waar zijn ze gemaakt?
Ze zijn behoorlijk custom, (qua maten niet vergelijkbaar met gele koni's) hebben hulpveren en zijn slechts voorzien van merktekens 350/162 en 850/162, waarbij 162 waarschijnlijk slaat op het chassistype van de Alfa 75.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze moeten namelijk gereviseerd worden, maar dan moet ik eerst weten waar ik aan kan kloppen.
Zonder revisie kunnen ze de prullenbak in, of in de GATH.

De winnaar van deze prijsvraag krijgt minimaal 1 biertje van mij tijdens een SI race in 2008.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Andretti Molletti

RE: Wie weet wat voor racedempers dit zijn?

ma nov 19, 2007 16:07

Werden ze niet herkend door suspension centre?
Misschien een fotootje naar Henk Thuis mailen? (info@intraxracing.nl)

Bartman
Guru
Guru

ma nov 19, 2007 16:23

Ik heb een lijntje uitstaan, wellicht weet die meer.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Wie weet wat voor racedempers dit zijn?

ma nov 19, 2007 21:39

Ik heb een lijntje uitstaan, wellicht weet die meer.
Het zijn wellicht heeeele oude koni's, maar ik weet niet hoe die er uit zien...

Keep me posted!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Dominic
Guru
Guru

ma nov 19, 2007 21:46

hulpverenen demper ineen voor een gasuitvoering van een giulietta

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma nov 19, 2007 21:48

koni`s hadden bij mijn weten die veertjes niet. onder mijn eerste racer had ik grA koni`s, in/uitgaand onafhankelijk instelbaar. zag er ook heel anders uit. Deze lijken niet instelbaar?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Bartman
Guru
Guru

ma nov 19, 2007 23:47

@Pieter:

Mijn contact bij Reiger Suspension (http://www.reigersuspension.com) kende de dempers ook niet.... Jammer hè.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

_Pieter_
Guru
Guru

di nov 20, 2007 09:31

Tja, ik vrees dat het moeilijk wordt om ze te identificeren. Zelf heb ik ook al met een aantal adressen contact gehad.

In gesprek vandaag met Andretti waarvan ik ze heb overkocht, heb ik nog iets ontdekt.
De onderstellen van de 75 en de GTV verschillen wel: in de hoogte van de voorste 'schokdempertorens'.

Toen de dempers onder de Dreeser zaten, met vergelijkbare verlaging als de GTV, zaten de hulpveren die erbij zitten 1cm los tussen hun "schotels".
Onder mijn GTV, moest ik de hulpveren gaan inkorten, na 1 cm inkorten stond ie nog te hoog op zijn poten.

Mede daardoor werkt het niet. Je kan ook zien op de foto dat het schokdemperhuis langer is dan van de gele koni's.

Dus, kunnen deze dempers niet onder de GTV, zonder de schokdempertorens te verhogen middels wat zaag-, las- en verstevingingswerk.

De conclusie: Hopelijk heeft iemand de gouden tip voor deze racedempers, maar voor mijn GTV leg ik deze dempers terzijde.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

di nov 20, 2007 09:45

Tja, ik vrees dat het moeilijk wordt om ze te identificeren. Zelf heb ik ook al met een aantal adressen contact gehad.

In gesprek vandaag met Andretti waarvan ik ze heb overkocht, heb ik nog iets ontdekt.
De onderstellen van de 75 en de GTV verschillen wel: in de hoogte van de voorste 'schokdempertorens'.

Toen de dempers onder de Dreeser zaten, met vergelijkbare verlaging als de GTV, zaten de hulpveren die erbij zitten 1cm los tussen hun "schotels".
Onder mijn GTV, moest ik de hulpveren gaan inkorten, na 1 cm inkorten stond ie nog te hoog op zijn poten.

Mede daardoor werkt het niet. Je kan ook zien op de foto dat het schokdemperhuis langer is dan van de gele koni's.

Dus, kunnen deze dempers niet onder de GTV, zonder de schokdempertorens te verhogen middels wat zaag-, las- en verstevingingswerk.

De conclusie: Hopelijk heeft iemand de gouden tip voor deze racedempers, maar voor mijn GTV leg ik deze dempers terzijde.

Groeten, Pieter
Denk dat je verhaal een beetje broodje aap is... Zal meer te maken hebben met de stand van de torsies.... Die bepalen in eeste instantie de hoogte van je auto, ofwel de stand van je onderste draagarm tov de bovenste bevestiging van de schokdemper. Tuurlijk kan er iets vershil in afstand zitten maar geen cm's. Meet je afstand bovenste schokdemperbevestiging tov montagepunt onderste draagarm. Doe dit bij een 75 en je weet gelijk waar het verschil werkelijk in zit/zat.
Shut up and ride!

Andretti Molletti

di nov 20, 2007 10:04

Afbeelding+Afbeelding=Afbeelding

Weer erg genuanceerd ;)

Je meting is wel een goede, maar lastig te realiseren. Zodra ik er onder lig (Dreeser..in de positivie zin des woords :lol: ) zal ik eens meten.
_Pieter_ ik heb je nog meer adresjes gemaild... zowat de hele demperwerelduitmijngeheimeadressenboekje heb je nu 8)

Normaliter zou ik ze zelf openmaken, maar het is niet duidelijk hoe die kop nu vast zit bij deze dempers..
Zodra we elkaar zien die dempers maar eens meegeven aan mij Pieter, dan kijk ik nog eens goed!

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 20, 2007 11:21

ook al komen ze niet van Koni, wellicht kunnen zij ze wel revisren. En demper is toch een demper, en koni maakt alles wat ze nodig hebben gewoon zelf toch? Blijft de vraag over de veer en dempingskarakteristiek, of die wel goed is voor de GTV.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Andretti Molletti

di nov 20, 2007 11:25

De veerkarakteristiek is niet van toepassing ;) de dempingskarakteristiek zit wel goed... ik heb er mee gereden en dat was niet minder dan een rs set
Koni is overgegaan naar www.suspension-centre.nl en die doen echt alleen Koni...

_Pieter_
Guru
Guru

di nov 20, 2007 14:29

Denk dat je verhaal een beetje broodje aap is... Zal meer te maken hebben met de stand van de torsies.... Die bepalen in eeste instantie de hoogte van je auto, ofwel de stand van je onderste draagarm tov de bovenste bevestiging van de schokdemper. Tuurlijk kan er iets vershil in afstand zitten maar geen cm's. Meet je afstand bovenste schokdemperbevestiging tov montagepunt onderste draagarm. Doe dit bij een 75 en je weet gelijk waar het verschil werkelijk in zit/zat.
Broodjes aap verkoop ik niet hoor, :wink: maar ik weet niet of jij ooit dempers met hulpveren onder een Alfetta GTV hebt staan schroeven?

Afijn, ik vond het ook wonderlijk maar gezien het verschil tussen de Dreeser en de GTV is het aannemelijk. Beide auto's zijn ongeveer evenveel verlaagd. Het huis van deze racedempers is langer (dan de gele koni), waardoor ik mijn GTV niet eens flink kan verlagen (of flink door een bocht kan jagen) zonder dat de dempers op hun eindstop knallen.

Overigens, heb ik een hele goede aanwijzing mogen ontvangen wat betreft de oorsprong van deze dempers :thumbs:
Ik ga er achteraan, maar zo te lezen zijn het Belgische museumstukjes uit de tijd van de GTV6 en 75 Turbo, ergens in de jaren '80! Het verantwoordelijke bedrijf is (waarschijnlijk) Paduwa Racing, later TRS ( Tourisme Racing Service ).

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 20, 2007 15:50

Zijn ze niet bedoeld voor gebruik op een niet-verlaagde auto? bv een rallywagen of zo... Dan zouden ze langer kunnen zijn.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di nov 20, 2007 17:58

Overigens, heb ik een hele goede aanwijzing mogen ontvangen wat betreft de oorsprong van deze dempers :thumbs:
Ik ga er achteraan, maar zo te lezen zijn het Belgische museumstukjes uit de tijd van de GTV6 en 75 Turbo, ergens in de jaren '80! Het verantwoordelijke bedrijf is (waarschijnlijk) Paduwa Racing, later TRS ( Tourisme Racing Service ).

Groeten, Pieter
Pieter: als ze wel onder een gtv6 zouden passen waarom dan niet onder een gtv? :?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Terug naar “Racen - Technisch”