roel
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

1300 TI, Rosso Amaranto

do nov 01, 2007 22:53

Na vele teleurstellingen in mijn zoektocht naar een harde super in de originele lak en dan in een kleur die mij aanstaat kreeg ik een tip van Rik (Berlinista) over een 1300 TI die misschien wel iets voor mij kon zijn. De auto staat niet in de originele lak maar is op de meeste probleempunten in orde. Hij is niet perfect, maar wel mooi.

Na een rusteloze nacht heb ik besloten dat ik het misschien toch over een andere boeg moest gooien: Een goede basis zoeken en die dan laten spuiten (maar ik wilde toch geen project erbij ........... ehhhhh ja, dat klopt). Dus besloten om toch naar deze 1300 TI (Rosso Amaranto) te gaan kijken.

Vandaag de maar eens de auto gepakt en me voorbereid op de zoveelste tegenvaller.
De auto zag er eigenlijk helemaal niet gek uit, zelfs de kleur was oké. Na de auto uitgebreid bekeken te hebben was ik behoorlijk enthousiast. In deze staat kan ik er zelfs nog een lange periode mee rijden voordat het overspuiten noodzakelijk is! Het interessante aan deze auto was voor mij dat de techniek niet meer aanwezig is, wat dus gunstig voor de prijs was. Dat kwam mij ook het beste uit, aangezien ik zelf nog een 2 liter blok hiervoor heb liggen (gedemonteerd, kop is klaar en alle nieuwe onderdelen aanwezig; alleen nog samenbouwen dus). Verder ontbreken er nog wat onderdelen, maar hiervoor kan de blauwe dus als donor gaan dienen (wordt mijn pekelbak!). Al snel waren we het eens over de prijs en vanavond hebben mijn schoonvader en ik de auto direct opgehaald. Nogmaals: Rik bedankt!

Het is nu dus toch een mini-project geworden (mini, omdat het spuiten voorlopig niet nodig is).
- bumpers monteren
- 1750 blok er voorlopig in (reeds gereviseerd, maar de 1750 GTV is nog niet klaar) en lekker inrijden. Ondertussen rustig het 2 literblok opbouwen.
- een bak klaarmaken
- Brembo conversie (van de blauwe)
- hemel zwart maken
- APK-klaar maken
- verlagen
- ander interieur (ASS en Recaro uit de blauwe plukken) en zwarte achterbank en panelen zoeken
- klapraampjes met draaiknop monteren (die klemmetjes vind ik niks)
- en vast nog wel meer........

Maar goed, hier alvast de foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 1300 TI, Rosso Amaranto

do nov 01, 2007 23:01

Ziet er helemaal niet verkeerd uit! :o (en dan beheers ik me)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

do nov 15, 2007 22:56

nee toch?

en zo hebben we nog wel een en ander staan.
:wink:
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 1300 TI, Rosso Amaranto

do nov 15, 2007 23:13

nee toch?

en zo hebben we nog wel een en ander staan.
:wink:
Ahum commercieel?? :lol: :lol: :lol:
On topic , dit ziet er zo heeeel niet gek uit roel, feelsteerd!!

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

za nov 17, 2007 09:05

Ik werk inderdaad nu bij een Commercieel bedrijf. Klopt 100%
Echter ik blijf mezelf en ik blijf forummer en ik blijf Alfista.
En als ik weet dat er een forummer wat zoekt, iemand met wie ik door een deur kan, en die heeft wat nodig, dan wil ik diegene wel wat GUNNEN. Deze wagen kostte Roel echt niet onze ' marktprijs'. Met een motortje erin hadden we hier goed geld voor kunnen beuren. Maar om allerhande redenen is deze het NET niet voor ons, en gezien de drukte moets ie weg. In de eerste instantie werd ie me door mijn baas aan MIJ aangeboden. Maar ik heb het te druk. Roel heeft hem voor zeg maar MIJN prijs mee kunnen nemen.
Sommige mensen gun je wat, anderen die dat niet snappen en zichzelf afvragen waarom ze nou nooit eens wat toegeschoven krijgen, tja...
Ik sta hier echt niet op dit forum maranello te promoten. Dat hoeft ook helemaal niet, omdat we A plenty zaken doen, en omdat B onze handel wat prijziger is dan de gemiddelde forummer, mezelf incluis, bereid is uit te geven.....
:D
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za nov 17, 2007 10:48

Eh rik,die opmerking was niet negatief bedoelt hoor....(zie de smilies! :!: ) :wink: :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Roeltje 164

za nov 17, 2007 20:59

Nice Giulia en gewoon begrijpelijk hoor Rik jouw verhaal , het is goed om mensen iets te gunnen, duidelijk.... 8) :lol: zo werkt dat gewoon!!! :arrow:

Pescina
Full Member
Full Member

zo nov 18, 2007 14:27

Prachtige auto, mooie kleur.
Huidig geen Alfa

Alfa 33 1.3 S Blue (1989)
Alfa 146 1.4 TS
Alfa 145 1.4 TS

Remmie
Full Member
Full Member

ma nov 19, 2007 21:38

Audi A7 3.0 Tdi S line 295 pk
BMW 645 cabrio
Alfa 75 3.0 v6
Alfa 164 v6 QV Zwart
Ford Mustang 1966
Chevrolet Avalanche
en nog ca. 22 Volvo's en Scania's en Daf'

www.landtransport.nl

.

roel
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: 1300 TI, Rosso Amaranto

di nov 20, 2007 08:48

Nee dat is hem niet hoor ! [-( [-( [-( [-( [-( Ik ben er veel te blij mee. \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/

Die van de advertentie (is trouwens een 1300 super en geen TI) staat toevallig wel een paar kilometer verderop en ik ken de verkoopster ook .........

Roel
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 05, 2007 20:23

Zo, maar even een update plaatsen.

Inmiddels bumpers en motorkapstrip gemonteerd. Van alle onderdelen (ze zitten ook op de blauwe Super) de mooiste set op de TI gemonteerd. Voor de motorkapstrip eerst met schilderstape een malletje gemaakt van het gatenpatroon op de Super. De tape op de TI geplakt en boren maar. Bumpers monteren is natuurlijk zo gepiept.

Gatenpatroon bepalen.
Afbeelding

En de strip en de bumpers (en 1 pijlknipperlicht voor het idee) gemonteerd.
Afbeelding

Inmiddels een versnellingsbak gereviseerd. alleen een foto van het eindresultaat, want fotoreportages hiervan zijn er al genoeg (ook mijn eigen site).
Afbeelding

Carburateurs gereinigd en voorzien van nieuwe pakkingen, ringen, membramen en naalden.
Afbeelding
Afbeelding

Het eerder gereviseerde 1750-blok voorzien van nieuw toplager, koppelingsplaat, drukgroep en electronische ontsteking.
Afbeelding
Afbeelding

Nu nog wat kleine zaken doen zoals benzinepomp (mis nog een pennetje dus nog een ander blok als donor gebruiken), dynamo, carbs monteren.

Ik houd jullie op de hoogte.

Roel
SCARB nr. 03894

DAVE
Guru
Guru

wo dec 05, 2007 21:17

Hallelujah =D> =D> goe bezig !
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

roel
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 04, 2008 22:44

Weer niet stilgezeten:

- De carbs verder afgemaakt:
Vlotterniveau afstellen, veertjes van acceleratiepomp overzetten van andere set en daarna de opbrengst afstellen. Gaat best veel tijd in zitten. Hier even een plaatje van de hi-tech opstelling (het hoestdrankmaatbekertje bleek nu erg handig).
Afbeelding

Toch bleken twee sproeiers licht verstopt (notabene eerst ultrasoon en daarna doorgeblazen!). Ben dus blij dat ik de tijd even genomen heb om dit te doen.

- Blok weer wat verder opgebouwd. Morgen komen als het goed is de koelwaterslangen en dan hopelijk vrijdag het blok erin.
De nieuwe benzinepomp gaat er weer af en er komt een oude op (of een samengestelde van 3 ouden). Doordat de pomp niet haaks op het blok gemonteerd wordt, gaat één van de benzineleidingen eerst recht op het blok af en moet dan binnen 3 cm een bocht omhoog maken (zie groene pijl).
Afbeelding

Zoals te zien is, zitten de in- en uitgangen op het oude type anders en het bovenste deel kan evt. ook nog gedraaid worden (wel kans op schade membraam bij demontage .....)

zo eentje komt er dus op (net zo schoon als de linker uiteraard :wink: )
Afbeelding

- tot slot de werkplaats opgeruimd, want dat was al veel te lang niet meer gebeurd. Er was echt geen stukje vloer meer te zien. Ik kan heel erg goed in "rommel" werken, maar het werd mij nu zelfs veel te erg (maak dan ook gewoon eens een project af :evil: )

Vrijdag nog een sleuteldag in het vooruitzicht. Hopelijk kan het blok er dan in :D

Roel
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 04, 2008 22:45

En inderdaad vandaag weer lekker bezig geweest.

Het blok zit erin 8)

Afbeelding
Afbeelding

Ook de koelwaterslangen zijn binnengekomen, maar aangezien de onderste aansluiting van dit type radiateur op een iets andere plek zit dan bij de 1750 GTV, paste 1 slang niet. Gelukkig zat er in een andere (oude) slang precies het juiste bochtenwerk om te gebruiken. De koelvloeistof zit er nog niet in, want ik wilde eerst weten of de olie goed rondgepompt wordt.

Toen alle bedrading aangesloten was m.u.v. het ontstekingsgedeelte kon het doorstarten beginnen. De bougies er natuurlijk ook uit, zodat de boel lekker soepel rond kan draaien. De sleutel omdraaien en gelukkig geen rare geluiden. Het duurde toch best wel lang voordat er eindelijk oliedruk was :shock:
Ondertussen zelfs nog 2x oliedruksensor verwisseld (wist ik veel dat het zo lang zou duren, van de sensor wist ik voor 99,9% zeker dat hij werkte, want dat deed hij in het 2-literblok ook nog gewoon).
Hieruit blijkt toch weer dat het verstandig is om niet gelijk het blok te starten en toeren te laten maken.

Om zeker te zijn heb ik toch het kleppendekssl eraf gehaald en er komt ook hier inderdaad olie :lol:

Fase 1 van het motorische deel is dus geslaagd. Volgende keer koelsysteem afvullen en ontsteking aansluiten en dan ............. spannend :o

en dan natuurlijk nog:

hoofremcilinder vervangen
rest van het remsysteem nalopen
nieuwe hulpkoppelingcilinder monteren
electrisch verder controleren
uitlaat monteren
dan maar eens APK

en dan later:
omlaag die hap
2-liter achteras monteren
ander interieur - i.i.g. bestuurdersstoel, want ik raak het plafond (ik ben maar 1,81 lang, maar heb een enorm lange rug :? )

Roel
SCARB nr. 03894

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 04, 2008 23:38

Mooi project Roel. Het ziet er allemaal bijzonder schoon uit.

Ik heb wel een vraag. Waar knap je die auto's op. Aan de foto's te zien lijkt het in een van de garageboxen achter Selles in Meppel, aan de Zomerdijk.

groeten
''Drive tastefully''

Terug naar “Projecten”