chantal

RE: tikkend motorblok

vr nov 23, 2007 10:07

ja idd de nokkenas is R.I.P.

Helaas duur grapje.
Ondanks zijn onderhoud die ons beestje altijd gehad heeft is het toch mis.
Hoop dat ie na reparatie weer jaren mee kan.

:wink: chantal

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: tikkend motorblok

vr nov 23, 2007 12:48

Balen dat de nokkenas kapot is, ga je op zoek naar een andere motor??
Okee dan , thanks voor de info!! Ik heb niet echt een tik in men blok maar volgens mij kan het geen kwaad om het zaakje eens te reinigen.Aangezien de klok op bijna 240.000 staat gaat ik dit maar eens even doen.

Groeten Sebastiaan :thumbs:
Als het puur gaat om het reinigen van je motorblok, moet je alleen de flush doen. Waarschijnlijk is dat ook wel genoeg om een eventuele tik weg te krijgen. Het kan inderdaad geen kwaad. Succes!

Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr nov 23, 2007 15:45

naar mijn idee is het met dit soort mengseltjes om te "reinigen" e.d toch altijd rotzooi? :shock:
Het begon allemaal met de 33..

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Nu: AR GT 2.0 JTS Distinctive
Lease: AR Stelvio Veloce
Project: 33 1.7 16V QV S

chantal

zo nov 25, 2007 12:25

:lol: hij is gemaakt...en loopt weer als een zonnetje.

Jippie :D :D :D :driving:

chu
Full Member
Full Member

zo nov 25, 2007 12:29

is die ene olie toevoeging ook te gebruiken voor ouwere motoren? 1980 2liter motoren uit alfetta's enzo???

italianivan

zo nov 25, 2007 12:35

als je hydrolische kleppen hebt vast wel,.

Richard75
Guru
Guru

zo nov 25, 2007 17:13

is die ene olie toevoeging ook te gebruiken voor ouwere motoren? 1980 2liter motoren uit alfetta's enzo???
heeft geen zin, bij een nord motor moet je kleppen stellen.
dmv vulplaatjes onder de stoterbussen,
dus nokkenassen eruit.
:wink:

er zijn wel diverse toevoegingen op de markt tegen overmatig olieverbruik, lek, motor-slijtage en nog wel meer.
of het allemaal werkt weet ik niet, denk niet dat het wonderen verricht...

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo nov 25, 2007 21:30

Er bestaan geen goedjes die je erbij kunt gooien die je motor repareren.

Als er een euvel is dan dient het simpelweg gerepareerd te worden.
Mocht je het goedje willen om leed te voorkomen - gewoon goed onderhoud, regelmatige oliewissel en goede olie.
Of een goed onderhoudsadres...die zijn er! :wink: (zonder dat je letterlijk uitgekleed wordt....)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Borry
Junior Member
Junior Member

wo jan 30, 2008 10:46

Even omtrend dit onderwerp een vraag.
Wat voor een probleem heb je met de motor als hij tikt bij een hoog toerental. Bij normaal toerental is er niks aan de hand. Het gaat hier om een 146 met 2 literblok. wat dit betreft ben ik er best een leek in :P
al vast bedankt.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 30, 2008 18:57

Even omtrend dit onderwerp een vraag.
Wat voor een probleem heb je met de motor als hij tikt bij een hoog toerental. Bij normaal toerental is er niks aan de hand. Het gaat hier om een 146 met 2 literblok. wat dit betreft ben ik er best een leek in :P
al vast bedankt.
Dat is een 16V Twinspark neem ik aan? Tikken kunnen diverse dingen zijn in dat blok. Nokkenasversteller (niet waarschijnlijk) hydrolische klepsbeker (zou goed kunnen), versleten nokkenas (kan ook heel goed), drijfstanglager (komt ook wel eens voor) maar die zou je bij lagere toeren ook moeten kunnen horen, nokkenas van timing af (moet je ook door de toeren heen horen), en dan nog de waterpomp, dynamo en stuurbekrachtigingspomp die kapotte lagers kunnen hebben en zo.

Je kan het beste bij een deskundige langsgaan, er zijn heel veel verschillende oorzaken te verzinnen die allemaal wel een tikkend geluid geven, en wat typen op een forum gaat je daar niet snel een goede diagnose mee opleveren. Om eventuele dure reparaties in de toekomst te voorkomen (als je die nu al niet gaat krijgen) zou ik daar niet te lang mee wachten.

Gerrets
Guru
Guru

wo jan 30, 2008 19:44

Wat voor tik een snelle felle tik of is het een wat zwaardere tik. Hoor je hem duidelijk als je onder de motorkap luisterd met gewoon stationair lopen. Je nokken as klinkt bij stationair als een tactor zeg maar, misschien weet je hoe een diesel klinkt? Je drijfstanglagers hoor je wel bij stationair toerental maar niet heel duidelijk geef je gas en er ontstaat een lichte felle tik dan kan dit duiden op je drijfstanglagers. Drijfstanglagers kun je zo checken even je carter pan eronder weg schroeven en je ziet ze zitten. Het geluid komt toch wel daadwerkelijk uit je motor? en niet uit de randapparatuur zoals Whizzman beschrijft.

Want je waterpomp kan tikken maar vaak maakt die een shrapend geluid en dan hoor je vaak ook direct waar dat vandaan komt. zelfde geld voor de dinamo. Ga dat eerst eens na waar het geluid echt vandaan komt. Het stikt namelijk van de lagers rondom je motor :wink:

succes

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Borry
Junior Member
Junior Member

do jan 31, 2008 11:15

bedankt. Ik ga er wel voor de zekerheid toch even mee langs een expert :P

Terug naar “Algemene Technische vragen”