Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: past een 155 16 v kop op 75 blok

vr okt 26, 2007 21:37

nix boem goeie zuigers en drijfstangen mooi gedraaid krukasje monoblokje erin en heel mooi motormanagement systeem.........
compressor en verbouwingen zijn veels te zwaar en het koppel te hoog voor het aluminium uit 1972
en een motorombouw met drukvulling als je het goed aan wilt pakken is veel ingewikkelder dan atmosferisch.
Tja 6v 24 kleppers zijn een lekkerbissen maar daar moet je een serieus budget voor uittrekken.
Ik kan mij herinneren dat een 3,5 liter 12 klepper motorombouw 20 jaar geleden voor mijn gtv 6 al 12000 gulden kostte
grD.

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: past een 155 16 v kop op 75 blok

vr okt 26, 2007 21:48

Nee, met een monoblock is het geen boem. Maar daar rijdt in Nederland niemand mee.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: past een 155 16 v kop op 75 blok

vr okt 26, 2007 22:18

en die is ook niet bepaald goedkoop... :(

En voor een atmosferische motor ook niet eens nodig volgens Jim Kartalamakis... Jim Steck gebruikt hem eigenlijk ook alleen voor turbo projecten. :?

250 pk uit en atmosferische TS kost al heel veel geld door de benodigde toerentallen die gedraaid moeten worden. Voor een TS turbo met 250 pk zou je veel minder kwijt zijn.

Toerental verhogen is veel zwaarder voor bv drijfstangen als drukvulling.

3.2 24v GTA motor koop je ook wel voor 3000 Euro, heb je al 250 pk... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: past een 155 16 v kop op 75 blok

vr okt 26, 2007 23:46

monoblokje is besteld ha ben ik toch weer ergens de eerste mee.
In australie overigens rijd mijn naamgenoot al jaren met 240 pk in de rondte zonder problemen.het eigenlijke probleem zit hem in de 4e cylinder die beweegt te veel ...met zo`n monoblok en 12mmm drijfstanglagerbouten ben je van dat probleem af.Atmosferisch of turbo problem solved. bij 8500 + toeren
De 75evo 1,8 turbo waar hij jarenlang mee gestreden heeft had overigens een 2.0 (met 16 v Angelini kop) met let op 750 pk en 700 nm

Heb je overigens de auto van henk thuis wel eens toeren horen draaien...... 9500 T /pm heren en dat met een 1400cc.turboalfanordblokje
Ik ben het overigens niet eens met de stelling dat je voor een 250 pk turbo ts minder kwijt zou zijn,,,, .bouw ze maar op en vergelijk.
Neem van mij aan dat de thermische en statische belasting van je aandrijving van een turbo ook ander waarden hebben.dan deze van een atmosferische motor.
Het enige wat minder kost zijn je in en uitlaatspruitstuk want dat luistert bij een turbo minder nauwkeurig dan bij een atmosferische
Een v6 is geen optie in een Giulia

OK heren food for thougth
grD.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: past een 155 16 v kop op 75 blok

za okt 27, 2007 01:26

Mooier als een atmosferischedubbelnokker op 8500 toeren... :-k

een 24v op het zelfde toerental!!! :biggrin: =P~ en twee turbo'tjes erbij voor een beetje "ooomph..." :P

Voor een racer is een turbo idd mischien niet de beste keus. Michel75 gaat voor de compressor, dat is denk ik ook wel een hele slimme keus, rijdt immers als een grotere atmosferische motor. 8)
Probleem is alleen dat je met een TB blok meestal cilinder inhoud x 1.7 wordt gerekend voor klasse indeling.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: past een 155 16 v kop op 75 blok

zo okt 28, 2007 12:51

Weet niet in wat voor een klasse hij wil gaan racen. 16v kop erop zal ook niet in alle klassen mogen. [-(

Het eerste wat van belang is is dus de regels van de klasse waarin er deelgenomen gaat worden. :wink:

Heb trouwens nog wel een leuke motor in gedachten voor in een 105; Montreal v8 met 4 webers... =P~ Zal je waarschijnlijk door de balans van de auto geen wedstrijd mee winnen maar ik denk wel dat je de publieksprijs voor het mooiste geluid krijgt! :D
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: past een 155 16 v kop op 75 blok

zo okt 28, 2007 13:33

het word een trackday giulia met ik ga het proberen mooiste geluid ooit.... 8)
monteal motor in een spider bestaat al in Duitsland.
klopt het dat er een montreal meerijdt in de IS of challenge

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: past een 155 16 v kop op 75 blok

zo okt 28, 2007 13:44

De Challenge rijdt samen met de Scuderia Alfa Classico (duitse Trofeo) en daarin rijdt een juweel van een montreal mee....En die kerel schroomt ook niet om er hard mee te gaan!
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: past een 155 16 v kop op 75 blok

zo okt 28, 2007 14:08

AHA het geluid is geweldig zeker ik ga wel ff kijken op de duitse site
thanx D

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: past een 155 16 v kop op 75 blok

di dec 04, 2007 20:39

Damals, en dat is weer redelijk wat jaartjes terug heb ik persoonlijk 10000 rpm op een blokje van Henk Hoksbergen in de Squadra gezien. Ik had een tijd zo'n krukas liggen. Maar durfde het zelf niet aan. Blokje draaide geregeld 9000 rpm, want zo was ie opgebouwd. De motortjes van Willem Pauw waren heel anders opgebouwd, en die draaiden op hun best tot rond de 7800 rpm.
Belangrijk in de challenge: 155TS kop op een Nord: Modified Plus!!!
Het kan best hoor, 10K RPM in een Nord, maar denk dan aan een kostenplaatje van rond de 15K.
Carillo Drijsftangen, Cosworth zuigers, een hele speciale kruk en ga zo door. Loopt in materiaal al richting 8K en dan de uren die er in zo een krukas gaan zitten, met getapte pluggen en al.
Een setje ARP drijfstangbouten is al een paar honderd euro, ik dacht rond de 39,- per stuk.
De Montreal uit de Challenge is te wauw, maar bedenk, die heeft 8 carburateurs van Mikuni van een of ander Ski Doo type.
Dus geen injectie.
Dominic: 75 TS onderblok, 155 TS 8V kop, 4x Honda XR500 carbs erop, leuke ontsteking bouwen via boek Kartalamakis. Nokkenassen: zie ook Kartalamakis, en je bent een heel end, en het zou heel moeten blijven!
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: past een 155 16 v kop op 75 blok

di dec 04, 2007 21:30

@Rik, die XR500 carbs zijn dat flatslides? Mikuni ofzo?
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: past een 155 16 v kop op 75 blok

di dec 04, 2007 23:12

Rik Het probleem cq toerental lag niet bij de krukas dat was bij de turbo motoren Die braken.Het probleem bij atmosferische toeren motoren is dat de tweede cylinder
( van het schutboord uit) teveel beweegt en te heet word daardoor liepen de bouten uit de drijstang ............oplossing monoblok

We zitten op dezelfde lijn alleen maak ik trottle bodies van carbs en heb een dta pro managementsysteem met dis bobines
willem zijn motoren waren koppel motoren daarom niet meer dan 7800 rpm maar wel bijna elke race problemen met slijtage omdat hij de drijfstangen omdraaide
:idea: :idea: :idea:

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: past een 155 16 v kop op 75 blok

wo dec 05, 2007 08:41

Dat laatste, Dominic, weet ik uit ervaring als zijnde perse NIET waar! Heb er TE vaak bovenop gestaan.
Beste voorbeeld '03: Motor voor Roeland: Hele seizoen als een BEEST gelopen, hele seizoen uitsluitend olie ververst...
Slijtage bij willem zat in toleranties...
Monoblock? heb je die van Jim Steck gezien, ook in de nieuwste uitgave van Kartalamakis? Wow!!
Die van jou heb je bij die australiers gekocht begrijp ik. Prijzig, maar erg mooi!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: past een 155 16 v kop op 75 blok

wo dec 05, 2007 09:32

Ik heb begin dit jaar een 8V TS gebouwd voor mijn racer en die komt nu op 206 pk (koppel weet ik niet meer precies) en loopt nog niet optimaal. Jenvey 45mm TB's, compleet aangepast inlaat traject, custom zuigers (11:1), geshotpeende en verlichte drijfstangen, arp bouten (€ 100,- voor een set), een emerald M3D, wilde nokkenstokken en giga injectoren. Er zit nog wat winst in de ontsteking, volgens Paul Welther (Beek) moet 220 wel haalbaar zijn. Dat is met een standaard 75 TS kop, want een 155 8V heeft standaard een beter inlaat traject, maar er valt minder materiaal weg te halen uit de bovenkant van de poort omdat daar een oliekanaal zit.

250 pk uit een 8V TS? Het moet wel mogelijk zijn, maar ik heb het nog nergens gezien. Wel claims natuurlijk :lol: Jaco zit er wel dichtbij met zijn gele TS. Ik heb wel gigantische flow-bench nummers gezien toen ik in Australie was, maar helaas is dat project nooit van de grond gekomen door een beroerte. Een 16V TS uit een 155 Supertourismo haalt betrouwbaar 280 pk en met regelmatige rebuilds 308-310 (zeer betrouwbare info).

Er zijn ZOVEEL theorien, degene met de hoogste uitdraai van de bank heeft gelijk totdat iemand anders het tegendeel bewijst. Jim K. is heel realistisch en boekt hele goede resultaten, maar is ook nog wat meer van "grote poorten laten meer lucht binnen" terwijl juist de huidige tendens is dat je meer op de luchtsnelheid moet letten. Hij is wel bezig met drijfstangen uit China die de helft kosten maar bijna net zo sterk als Carillo's zijn. Dat is interessant, want Carillo's moeten nog bewerkt worden om de toleranties goed te krijgen voor een race-motor.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: past een 155 16 v kop op 75 blok

wo dec 05, 2007 11:54

Ik heb begin dit jaar een 8V TS gebouwd voor mijn racer en die komt nu op 206 pk (koppel weet ik niet meer precies) en loopt nog niet optimaal. Jenvey 45mm TB's, compleet aangepast inlaat traject, custom zuigers (11:1), geshotpeende en verlichte drijfstangen, arp bouten (€ 100,- voor een set), een emerald M3D, wilde nokkenstokken en giga injectoren. Er zit nog wat winst in de ontsteking, volgens Paul Welther (Beek) moet 220 wel haalbaar zijn. Dat is met een standaard 75 TS kop, want een 155 8V heeft standaard een beter inlaat traject, maar er valt minder materiaal weg te halen uit de bovenkant van de poort omdat daar een oliekanaal zit.

250 pk uit een 8V TS? Het moet wel mogelijk zijn, maar ik heb het nog nergens gezien. Wel claims natuurlijk :lol: Jaco zit er wel dichtbij met zijn gele TS. Ik heb wel gigantische flow-bench nummers gezien toen ik in Australie was, maar helaas is dat project nooit van de grond gekomen door een beroerte. Een 16V TS uit een 155 Supertourismo haalt betrouwbaar 280 pk en met regelmatige rebuilds 308-310 (zeer betrouwbare info).

Er zijn ZOVEEL theorien, degene met de hoogste uitdraai van de bank heeft gelijk totdat iemand anders het tegendeel bewijst. Jim K. is heel realistisch en boekt hele goede resultaten, maar is ook nog wat meer van "grote poorten laten meer lucht binnen" terwijl juist de huidige tendens is dat je meer op de luchtsnelheid moet letten. Hij is wel bezig met drijfstangen uit China die de helft kosten maar bijna net zo sterk als Carillo's zijn. Dat is interessant, want Carillo's moeten nog bewerkt worden om de toleranties goed te krijgen voor een race-motor.
Serieuze taal Dennis en hier sliut ik mij helemaal bij aan.
De ervaring leert ook dat de laatste 20 pk net zoveel kost als de hele motorbouwen.En vermogen zegt ook niet alles
Ik streef naar een zogoed als vlakke powerband vanaf 3500 tot 8500 touren.En als dat 210 pk met zich meebrengt dan zou dat mooi zijn. 8)
Ik heb een set drijfstangen uit ozzieland laten komen en die waren gelijk Carello maar al helemaal bewerkt/uitgewogen. en die kosten mij 575 euro per 4 thuis geleverd.

Terug naar “Racen - Technisch”