Als je een Selespeed wil kopen met zulke kilometers, raad ik je de volgende punten toch wel aan:
- Zorg eerst en vooral dat je de auto uitgebreid kunt testrijden. Waarmee ik bedoel dat je alle functies van de versnellingsbak, en alle 'toestanden' kan uittesten. Voel uiteraard of hij mooi schakelt en een goed ontkoppelingsgedrag heeft. Een Selespeed heeft nogal een uitgesproken 'bonanza-effect' bij filerijden (stationair toerental, constant ont- en koppelen; gas, geen gas, etc...), maar dit is normaal. Hiermee moet je leren omgaan. Voor de rest moet de bak vlot en rustig schakelen, zonder schokken (bij koude motor/bak kan dit wel voorkomen, maar dit kan je 'opvangen' door je rijstijl aan te passen), en let op een 'constante schakeltijd' bij de verschillende gangwissels. De bak mag niet kraken of lawaai maken.
Het luide 'geKLAK' bij het schakelen van 1 naar N naar R, of vice versa, is perfect normaal.
Zet tijdens de testrit meermaals de motor af, al dan niet voor langere tijd (zodat 'ie wat afkoelt), en start dan terug. Kwestie van zeker (nouja, écht zeker ben je nooit; zo getuigde onze aankoop...) te zijn dat de elektro-hydraulische pomp van de koppeling nog oké is.
Kijk het oliepeil na van de Selespeed-versnellingsbak, en inspecteer goed op lekjes (hoewel dat normaalgezien niet echt voorkomt...).
Test de City-functie van de bak voldoende uitgebreid.
Wees niet bang om herhaaldelijk de gaspedaal helemaal plat te stampen, en de auto zélf te laten schakelen op maximum toerental. Zo test je ook meteen het 'snelle' schakelprogramma.
- ONDERHOUDSBOEKJE!!!!! is één van de allerbelangrijkste dingen bij de aankoop van een tweedehands alfa/selespeed. Kijk of er van alle herstellingen documenten/facturen aanwezig zijn, zodat je precies weet welk onderdeel wanneer hersteld of vervangen is geweest.
Hiermee weet je ook meteen wanneer er eventueel nieuwe software zou geupload zijn, of wanneer de koppeling bijgesteld geweest is.
Aandachtspunten van de Selespeed versnellingsbak zijn, voor zover mijn beperkte kennis zich strekt, de elektrohydraulische koppelingspomp, de 'gewrichtjes'/bedieningsasjes aan de versnellingsbak zelf, slechte/verwaarloosde koppelingsafstelling (en de daaraan gevolgde hoge slijtage).
Greets, succes, en aarzel niet om meer vragen te stellen.
Matteus