Tymen QV
Full Member
Full Member
Berichten: 425
Lid geworden op: za jan 01, 2005 21:31
Locatie: Zuid-Holland

Selespeed ????? Ja of Nee

di dec 11, 2007 20:03

Hallo, mede alfisten

Ik heb jullie hulp nodig ik heb al een tijdje een aantal alfa's op het oog wat betreft het model 156,
maar nu heb ik als volgt een probleem het fenomeen SELESPEED Wat zijn jullie ervaringen hiermee, de auto is van 2000
met 153.008 km op de klok. of hebben jullie zoiets van Niet kopen dit maakt je arm.

Ik hoor graag jullie meningen, of ervaring met dit systeem.

Mvg

Tymen QV 8)
----------------

ErwinV6

RE: Selespeed ????? Ja of Nee

di dec 11, 2007 20:17

Laten staan en ga voor een handbak!
Heb een nieuwe 147 Selespeed gehad, die me erg goed beviel, gedurende 4,5 jaar heb ik er 2x problemen mee gehad.
Beide keren met de Selespeed,welke netjes opgelost werden door Autoheida in Bennekom onder garantie ook nog.
Echter......zonder garantie worden dit erg dure reparaties!!

matteus

RE: Selespeed ????? Ja of Nee

di dec 11, 2007 20:27

Als je een Selespeed wil kopen met zulke kilometers, raad ik je de volgende punten toch wel aan:

- Zorg eerst en vooral dat je de auto uitgebreid kunt testrijden. Waarmee ik bedoel dat je alle functies van de versnellingsbak, en alle 'toestanden' kan uittesten. Voel uiteraard of hij mooi schakelt en een goed ontkoppelingsgedrag heeft. Een Selespeed heeft nogal een uitgesproken 'bonanza-effect' bij filerijden (stationair toerental, constant ont- en koppelen; gas, geen gas, etc...), maar dit is normaal. Hiermee moet je leren omgaan. Voor de rest moet de bak vlot en rustig schakelen, zonder schokken (bij koude motor/bak kan dit wel voorkomen, maar dit kan je 'opvangen' door je rijstijl aan te passen), en let op een 'constante schakeltijd' bij de verschillende gangwissels. De bak mag niet kraken of lawaai maken.
Het luide 'geKLAK' bij het schakelen van 1 naar N naar R, of vice versa, is perfect normaal.
Zet tijdens de testrit meermaals de motor af, al dan niet voor langere tijd (zodat 'ie wat afkoelt), en start dan terug. Kwestie van zeker (nouja, écht zeker ben je nooit; zo getuigde onze aankoop...) te zijn dat de elektro-hydraulische pomp van de koppeling nog oké is.
Kijk het oliepeil na van de Selespeed-versnellingsbak, en inspecteer goed op lekjes (hoewel dat normaalgezien niet echt voorkomt...).
Test de City-functie van de bak voldoende uitgebreid.
Wees niet bang om herhaaldelijk de gaspedaal helemaal plat te stampen, en de auto zélf te laten schakelen op maximum toerental. Zo test je ook meteen het 'snelle' schakelprogramma.

- ONDERHOUDSBOEKJE!!!!! is één van de allerbelangrijkste dingen bij de aankoop van een tweedehands alfa/selespeed. Kijk of er van alle herstellingen documenten/facturen aanwezig zijn, zodat je precies weet welk onderdeel wanneer hersteld of vervangen is geweest.
Hiermee weet je ook meteen wanneer er eventueel nieuwe software zou geupload zijn, of wanneer de koppeling bijgesteld geweest is.
Aandachtspunten van de Selespeed versnellingsbak zijn, voor zover mijn beperkte kennis zich strekt, de elektrohydraulische koppelingspomp, de 'gewrichtjes'/bedieningsasjes aan de versnellingsbak zelf, slechte/verwaarloosde koppelingsafstelling (en de daaraan gevolgde hoge slijtage).




Greets, succes, en aarzel niet om meer vragen te stellen. ;)


Matteus

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Selespeed ????? Ja of Nee

di dec 11, 2007 21:44

Nee
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
Franswa
Member
Member
Berichten: 104
Lid geworden op: za mar 18, 2006 14:36
Locatie: Regio 0485

RE: Selespeed ????? Ja of Nee

di dec 11, 2007 21:47

Nee
156 GTA SW Q2 G3

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Selespeed ????? Ja of Nee

di dec 11, 2007 22:33

Velen zijn het met mee eens (denk ik) als ik zeg dat je er vroeg of laat vervelende problemen mee krijgt, dus nee
''Drive tastefully''

the Voice

RE: Selespeed ????? Ja of Nee

wo dec 12, 2007 16:16

Ja of nee moet je zelf beslissen, heb een '99er gehad met 220.000 km en vier en een half jaar probleemloos gereden, maar krijg je een probleem dan kan het je 2000 euro kosten voor een nieuwe selespeedunit met vervangen. Dus het kan duur worden, maar het rijd wel erg lekker, wat dat betreft vind ik hem persoonlijk fijner als een handbak.
Belangrijkste is de onderhoudshistorie en dan kun je ook zien wat aan de selespeed is gedaan, want dat kan alleen de dealer en die heeft alles in zijn database staan.
Ligt natuurlijk ook aan de vraagprijs voor die auto of je de gok kunt wagen, zou niet meer als 6.000 euro betalen, de uitvoering heeft wel veel standaard.
Succes!

greyhound

RE: Selespeed ????? Ja of Nee

wo dec 12, 2007 19:46

Tsja, alles gaat geld kosten als het kapot gaat. Veel, zo niet alles heeft te maken met onderhoud en daar schort het bij de meesten nogal aan. Een vriend van me kocht een splinternieuwe selespeed 2 liter 147 in 2002. Reed er even 250000 mee zonder problemen. Rijdt nu al weer 2,5 jaar met een 156 Sportwagon met selespeed. Ook geen problemen, maar natuurlijk wel op tijd onderhoud. Ik zou daarom toch voor de selespeed gaan. Heerlijk comfortabel rijden.

Groetjes,

Greyhound :D

Rob2000

Re: RE: Selespeed ????? Ja of Nee

ma jan 07, 2008 14:55

Als je een Selespeed wil kopen met zulke kilometers, raad ik je de volgende punten toch wel aan:

- Zorg eerst en vooral dat je de auto uitgebreid kunt testrijden. Waarmee ik bedoel dat je alle functies van de versnellingsbak, en alle 'toestanden' kan uittesten. Voel uiteraard of hij mooi schakelt en een goed ontkoppelingsgedrag heeft. Een Selespeed heeft nogal een uitgesproken 'bonanza-effect' bij filerijden (stationair toerental, constant ont- en koppelen; gas, geen gas, etc...), maar dit is normaal.
Dat is niet normaal, olie op tijd vervangen en goed af laten stellen!!

Hiermee moet je leren omgaan. Voor de rest moet de bak vlot en rustig schakelen, zonder schokken (bij koude motor/bak kan dit wel voorkomen, maar dit kan je 'opvangen' door je rijstijl aan te passen), en let op een 'constante schakeltijd' bij de verschillende gangwissels.
Ook bij koude motor niet normaal

De bak mag niet kraken of lawaai maken.
Het luide 'geKLAK' bij het schakelen van 1 naar N naar R, of vice versa, is perfect normaal.
Klopt, als je het schakelgeluid bedoelt :wink:

Zet tijdens de testrit meermaals de motor af, al dan niet voor langere tijd (zodat 'ie wat afkoelt), en start dan terug. Kwestie van zeker (nouja, écht zeker ben je nooit; zo getuigde onze aankoop...) te zijn dat de elektro-hydraulische pomp van de koppeling nog oké is.
Kijk het oliepeil na van de Selespeed-versnellingsbak, en inspecteer goed op lekjes (hoewel dat normaalgezien niet echt voorkomt...).
Hoezo? Doe je dat bij een handgeschakelde bak ook? Niet dat het kwaad kan, daar niet van. Maar hand- en selebakken zijn hetzelfde. :wink:

Test de City-functie van de bak voldoende uitgebreid.
Wees niet bang om herhaaldelijk de gaspedaal helemaal plat te stampen, en de auto zélf te laten schakelen op maximum toerental. Zo test je ook meteen het 'snelle' schakelprogramma.
Zo is het

- ONDERHOUDSBOEKJE!!!!! is één van de allerbelangrijkste dingen bij de aankoop van een tweedehands alfa/selespeed. Kijk of er van alle herstellingen documenten/facturen aanwezig zijn, zodat je precies weet welk onderdeel wanneer hersteld of vervangen is geweest.
Hiermee weet je ook meteen wanneer er eventueel nieuwe software zou geupload zijn, of wanneer de koppeling bijgesteld geweest is.
Aandachtspunten van de Selespeed versnellingsbak zijn, voor zover mijn beperkte kennis zich strekt, de elektrohydraulische koppelingspomp, de 'gewrichtjes'/bedieningsasjes aan de versnellingsbak zelf, slechte/verwaarloosde koppelingsafstelling (en de daaraan gevolgde hoge slijtage).
De pomp gaat normaal gesproken maar heel zelden kapot, meestal smeren ze je bij de dealer een nieuwe aan omdat ze zelf ook geen idee hebben wat er aan de hand is. Zelf meegemaakt, 2x al.
De ene keer was de koppelingssensor kapot (kostte ca. 60 euri, kun je zelf inbouwen) en de tweede keer zat de schakelstang los. (even vastzetten)
Aandachtspunten, als je het mij vraagt: sele olie regelmatig vervangen, 1x per kwartaal en daarna af laten stellen.
- stekkerverbindingen kontroleren, 20-polige stekker niet vergeten want die veroorzaakt vaak ellende.
- beide sele relais gaan vaak kapot (bij mij nog nooit, maar goed :lol: )
- accuspanning, indien te laag: troubles. En de accu van een sele is eigenlijk af-fabriek al te zwak...
Kun je trouwens wat aan doen door een bypass relais in te bouwen, zoals oorspronkelijk door Alfa gepland :!:
- verschillende sensoren willen nog wel eens de pijp aan Maarten geven, en er zitten er nogal wat in.

Al met al kun je wel zeggen dat de sele-reputatie grondig door de dealers verklooid is. Natuurlijk wil ik niet zeggen dat alle dealers wat selespeed betreft slecht zijn maar je begrijpt wat ik bedoel.
Mensen die zelf niets aan hun auto willen/kunnen doen en voor alle grote en kleine problemen op een dealer aangewezen zijn zou ik iig geen selespeed aanraden. Als je een garage hebt die geen verstand van het selespeed systeem heeft is dat hetzelde als een blanco cheque ondertekenen :wink:

Mijn ervaringen met selespeed:
1x koppelingssensor kapot, voor de rest \:D/ :thumbs: :driving:

Gebruikersavatar
notton155
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 848
Lid geworden op: do apr 13, 2006 21:02
Locatie: Ulestraten (L)

RE: Selespeed ????? Ja of Nee

wo jan 09, 2008 21:26

Zat enige tijd terug met dezelfde vraag. Heb ook rondje garage's gedaan. 1ste zei "nee", ik begin niet eens aan een reparatie. 2e zei "ja" want de dankzij de Selespeed houd ik mijn toko draaiende....
Nu GT3.2-156SW1.8 -75 Epoca
Gehad:
Alfetta GT Alfetta GTV Alfetta 1.6 Alfetta 2.0 GTV2000(bert) 33 1.3 Giulietta 1.6 Giulia 1.3 Spider 2000 155 1.7 33SW1.5

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Selespeed ????? Ja of Nee

wo jan 09, 2008 22:02

Kijk! Dat zijn nog eens goede garages!

Onzin, als ze dat zeggen zou ik er nooit een auto kopen. Ik denk dat het grotendeels inderdaad valt en staat met gedegen en goed uitgevoerd onderhoud.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

spridget

RE: Selespeed ????? Ja of Nee

ma feb 04, 2008 13:34

m'n pa vind ze vreselijk rijden (zenuwachtig e.d.) ... en die heeft er al heel wat geprobeerd ..

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3654
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

RE: Selespeed ????? Ja of Nee

ma feb 04, 2008 16:48

Mijn zwager heeft er een 147 van gehad(gif groene 8) ) maar ook die heeft er toch geen goed woord voor over , zelfs na de software update destijds , bleef de selespeed aanzienlijk trager dan dezelfde 2.0 TS met gewone handbak.
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
walfa
Member
Member
Berichten: 198
Lid geworden op: za jan 05, 2008 15:41
Locatie: Werkhoven

RE: Selespeed ????? Ja of Nee

wo mar 12, 2008 23:22

Ik geen ervaring met de Alfa selespeed.
Wel met die FIAT. In een Stilo Abarth, en ik heb begrepen dat dat hetzelfdee systeem is.

Afgezien van één maal een kapotte pomp was het vrij probleemloos (in twee jaar tijd).
Even afgezien van het olieverbuik van die auto... :evil:
En het schakelen met de flippers achter het stuur is geweldig. Ik had bij de FIAT ook niet het idee dat het langzamer was dan een handgeschakelde.
Misschien lijkt dat maar zo omdat je "niets" doet tijdens het schakelen.
En de automaat stand is idd verschrikkelijk.

Gr. W.
Nu:
Giulia Super 1.3 ('73)

Gehad:
GT 1300 Junior (’72); Spider 1600 Junior ('73)
156 1.8 TS ('00); 159 1.8 ('09); Giulia 2.2 JTDm ('16)
Spider 2.2 JTS Exclusive ('07)
Fiat Stilo Abarth ('03); Abarth 500C 595 Turismo ('13)

Tymen QV
Full Member
Full Member
Berichten: 425
Lid geworden op: za jan 01, 2005 21:31
Locatie: Zuid-Holland

RE: Selespeed ????? Ja of Nee

za apr 12, 2008 17:17

Heren dit topic kan gesloten worden, ik heb advies gevraagd bij mijn alfa specialist en die waren er niet zo kapot van,
smaken en meningen verschillen, en heb na lang zoeken toch een uitstekende 156 gevonden handgeschakeld, en deze
bij mijn alfa specialist aangeschaft, en hij bevalt zeer goed.

Mvg

Tymen QV

Ps Nog bedankt voor al jullie reactie's ! ! !
----------------

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”