jer
Full Member
Full Member

oliespuiter

za apr 23, 2005 14:18

ik heb sinds enkele dagen eits heel vreemds:

als ik rij wordt mijn peilstok gelanceerd en spuit er dus olie via die opening naar buiten.
Dit is sinds er een kleine aanpassing is gedaan aan de carter-ontluchting, maar het vreemde is dat het olie-niveau gewoon goed is.

dus ik zat zelf aan hetvolgende te denken als orzzak:

- teveel motor-olie waardoor als de druk te hoog wordt, deze gaat lozen door het makkelijkste te openen gat, dus via peilstok
- de carter-ontluchting is zodanig dicht, dat de motor te veel druk krijgt en er dus olie uitgooid.

en het eruit gooien gebeurd tot nu toe enkel als ik rij, dus als ik bij stilstand lekker de motor laat draaien (ook veel toeren) dan gebeurd er niets.
en tevens waren het 2 kleine stukjes dat ik gereden, dus eigelijk niet genoeg voor de motor om warm te worden

(1 voordeel, de motor en plaatwerk is weer lekker schoon, had er daar tenminste een reden voor)

wie kan mij het juiste antwoord geven, zodat ik weet wat te doen, want iedere dag alles schoonmaken is mij toch iets te veel.
insta: @Black_dragon_159sw

159 1.8 mpi sw Daily
147 1.6 TS
33 1.7i 8v ProjectAR33

#33 1.3s #146 1.4 #146 1.6 #156 1.8 sw

164 Q4

RE: oliespuiter

za apr 23, 2005 14:53

Opzich heb je altijd wel wat druk in het carter en dat moet er via de carterontluchting weer uit. Als de druk nou veel te hoog is door teveel 'blowby' van de zuigers dan kan de carterontluchting het ook niet meer bolwerken en moet het via een andere route weg. De eerste keuze is dan vaak het peilstokje omdat die er vaak makkelijk uitwil omdat het dichtrubber daarvan vaak hardgeworden is. Zou je in zo'n geval het peilstokje er muurvast inzetten dan gaat het via een ander weg eruit zoals je krukaskeeringen. In extreme gevallen worden die eruit geblazen!

Dus je kunt versleten of kapotte zuigers/cilinders en zuigerveren hebben waardoor de druk te hoog is (evt. lekkage teset kan je dat wel vertellen) of de druk klopt wel maar kan gewoon slecht weg door een dichte ontluchting.

Remco S
Guru
Guru

za apr 23, 2005 16:35

Wat is de kleine aanpassing die aan de carteronluchting is gedaan????

164 Q4

za apr 23, 2005 17:04

Die hebben ze afgedopt :wink: .

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

za apr 23, 2005 17:09

Hmm, raar zaakje als je het mij vraagt.
Terugbrengen naar de originele/oorspronkelijke situatie :!:

jer
Full Member
Full Member

zo apr 24, 2005 19:28

het gekke is, dat ik er pas enkele dagen last van heb, daarvoor was het idd afgedopt, maar die waren versleten en floepte eruit, sinds er een vaste dichting op zit heeft tie problemen met de druk, dus die heb ik vandaag voor de zekerheid verwijderd, alleen blijft het vreemd dat hetb enkel gebeurd tijdens het rijden en niet als ik stilsta en veel toeren maak.

159 1.8 mpi sw Daily
147 1.6 TS
33 1.7i 8v ProjectAR33

Remco S
Guru
Guru

zo apr 24, 2005 20:09

Ik zelf zal net zoals alfa owner zegt de carter ontluchting terug brengen in de orginele staat, ik denk dat je dan nergens meer last van hebt.

jer
Full Member
Full Member

zo apr 24, 2005 21:17

oke dan, morgen gaat ik weer lekker sleutelen, gelukkig is er niet veel veranderd, dus zo weer in de orginele staat terug te krijgen.

thanx voor de tips enzo :thumbs:

159 1.8 mpi sw Daily
147 1.6 TS
33 1.7i 8v ProjectAR33

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 24, 2005 21:21

Onderschat de funktie van carterontluchting niet! :o Dit kun je niet dichtmaken!!!!!!! :shock:
Maar dat is nu toch wel duidelijk. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: oliespuiter

zo apr 24, 2005 22:04

Onderschat de funktie van carterontluchting niet! :o Dit kun je niet dichtmaken!!!!!!! :shock:
inderdaad, in het meest extreme geval kan dit leiden tot "explosie" in je carter.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

zo apr 24, 2005 22:40

het gekke is, dat ik er pas enkele dagen last van heb, daarvoor was het idd afgedopt, maar die waren versleten en floepte eruit, sinds er een vaste dichting op zit heeft tie problemen met de druk, dus die heb ik vandaag voor de zekerheid verwijderd, alleen blijft het vreemd dat hetb enkel gebeurd tijdens het rijden en niet als ik stilsta en veel toeren maak.
Heel vreemd lijkt me dat niet.
Over langer afstand zal ie meer ontluchting nodig hebben dan over kortere afstanden of ff hoge toeren draaien :wink:

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo apr 24, 2005 22:47

indien je last hebt van blowby gassen zal er stat. niet zoveel gebeuren maar onder belasting daarentegen wel. Ik heb hetzelfde gehad met een 1.8 nord blok en die presteerde het om de oliepeilstok er uit te blazen en de nieuwe olievuldop te laten zweten en op het laatst zelfs de achterste krukaskeerring er uit te blazen. nou was dit wel een beroerd blok maar ik bedoel maar te zeggen dat je onder of overdruk niet moet onderschatten.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 24, 2005 22:52

er komen brandbare gassen het carter in en die kunnen alsnog ontbranden. Met alle gevolgen vandien !
en de druk wordt idd de hoog, daarom dat je peilstok gelanceerd wordt.
bovendien tasten de gassen je olie aan.

Koen
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 24, 2005 23:13

Vind het toch raar dat je zomaar je carterventilatie afdopt. Carterventilatie heeft wel degelijk zijn nut (zoals reeds door anderen aangehaald: verbrandingsgassen in carter, overdruk, gevaar op carterexplosie, snellere veroudering van je olie, ...) Waarom is die carterventilatie afgedopt geweest?

Je zegt: heeft ie alleen tijdens rijden en niet als je stilstaat en veel toeren maakt. Wat bedoel je met veel toeren maken? De motor gewoon eens in zijn toeren jagen en dan terug van het gas af? Dit is wel iets anders dan rijden: dan draait je motor constant op hogere toeren (en is er dus ook meer druk) waardoor je dus je peilstok richting maan lanceert.

Ik blijf toch met mijn vraag zitten: waarom heb je die afgedopt?
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 24, 2005 23:16

tja, het nut daarvan is me ook niet duidelijk !

Terug naar “Algemene Technische vragen”