eeuhhmm. Wat is het verschil tussen piggybacken en chippen?
Met chippen vervang je maps (opzoekwaarden) in de ECU zelf. Met piggybacken geef je de ECU "valse" waarden door een aparte extra computer te plaatsen die een aantal sensors uitleest en vervolgens "gecorrigeerde" waarden doorgeeft aan de ECU die de fabrikant heeft ingebouwd. Met die andere waarden zal je ECU je motor anders aansturen met als einddoel, meer vermogen.
Het vereist verbouwen van je kabelboom, valt ontzettend op (fabrieksgarantie) en lang niet elke ECU zal zonder bijwerkingen zijn nadat er gepiggybacked is. Zo zal je bijvoorbeeld factoren als koudestart, hoogte (op vakantie door de alpen?) en buitenluchttemperatuur niet altijd netjes gecorrigeerd hebben. Dat is uiteraard afhankelijk van de specefieke piggyback-computer en hoeveel moeite de tuner er in stopt. Als je "weet waar je mee bezig bent" vervang je met chippen alleen de waarden in de ECU die de voorontsteking regelen (je pingelsensor werkt dan nog steeds) en de volumetrische efficientie, de correctiewaarden voor alle andere sensoren blijven dan ongewijzigd waardoor je ook bij andere omstandigheden nog steeds een nette, goedgetunede motor hebt. Piggybacken is prima voor racemotoren die je evt. nog even bijregelt voor je gaat racen, maar voor dagelijks gebruik onder wisselende omstandigheden zal het niet altijd optimale resultaten opleveren. Er zal ongetwijfeld piggyback-spul te koop zijn wat best redelijk werkt als het door vakkundige mensen wordt ingebouwd, maar (zeker de moderne) inspuitcomputers van gewone personenauto's zijn meestal veel beter berekend op iets voor dagelijks gebruik optimaal aansturen. Als je die kan vertellen dat er toch echt goede benzine in zit en je netjes je beurtjes doet en er dus best wat "rapper" gewerkt mag worden, zit je over het algemeen beter dan met een piggyback.