Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Ervaringen met EPS?

wo dec 19, 2007 12:56

Vandaar ook dat ik 'recht' tussen aanhalingstekens zet. Iedereen moet met zijn auto (laten) doen wat hij wil, maar een auto die qua prestaties zijn uiterlijk niet waar kan maken, tja, daar heb ik niks mee.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

RE: Ervaringen met EPS?

wo dec 19, 2007 13:05

Ben ik met je eens, ook ik ben meer een man van motorische ""upgrades", wegligging verbeteren, remmerij verbeteren. De lijnen van mijn 146 blijven onaangetast. Zelf de zwarte "band" in de bumper laat ik niet in kleur spuiten omdat ik dit juist een erkenningspunt vind. Maar -om het maar af te ronden- we zijn het gelukkig met elkaar eens dat dat ieder voor zich moet bepalen.

Terug naar uitlaten, hier een foto van mijn brulpijpen.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Ervaringen met EPS?

wo dec 19, 2007 14:05

2 pijpen (ala model kruiwagen) vind ik persoonlijk ook niets, geef mij maar 1 brulpijp(je) of op een 155 dtm

@raimon, voor een 75 TS: lege kat, tussendemper en supersprint magnum einddemper, dat geeft een heerlijke niet te harde mooie brul... Wil je meer haal je de tussendemper er tussen uit....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: Ervaringen met EPS?

wo dec 19, 2007 14:15

Heb een katloze TS. :wink:

Op zich ben ik al redelijk tevreden met het standaard geluid, geloof het of niet... Maar bepaalde delen van de uitlaat worden minder en dan kan ik het net zo goed gelijk goed aanpakken. Enige tijd geleden hetzelfde gedaan met de remmerij: die was op, maar gelijk wat upgrades gedaan. Kostte het dubbele, maar nog geen moment spijt van gehad.

Maar goed, er zit een klein scheurtje in het spruitstuk en een flinke deuk onder aan de voorpijp, de middendemper wordt ook slecht. Dus zit te denken aan een CSC spruitstuk met voorpijp en van daar af aan iets op maat.... Standaard zit er op de voorpijp ook een dempertje, toch? Die komt in ieder geval te vervallen met de CSC voorpijp die bij het spruitstuk zit. Ook daarom leek het me beter de middendemper te behouden: het moet wel leuk blijven.

Maar zo'n RVS fabrikaat lijkt me een aardige optie. Leuk geluid en hopelijk ook duurzaam.
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: Ervaringen met EPS?

wo dec 19, 2007 14:30

er zit daar idd een tussendemper(vlamdover oid)
ik heb momenteel op de TS ,Supersprint spruitstuk en de rest tot achter open RVS en einddemper CSC.
ben er tevreden over

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

Re: RE: Ervaringen met EPS?

wo dec 19, 2007 14:46

2 pijpen (ala model kruiwagen) vind ik persoonlijk ook niets, geef mij maar 1 brulpijp(je) of op een 155 dtm
Model kruiwagen? Deze heeft een iets flauwere hoek dan een DTM voor de rest exact het zelfde (Novitec eindstukjes).. ;)

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

Re: RE: Ervaringen met EPS?

wo dec 19, 2007 14:56

er zit daar idd een tussendemper(vlamdover oid)
ik heb momenteel op de TS ,Supersprint spruitstuk en de rest tot achter open RVS en einddemper CSC.
ben er tevreden over
Klinkt veelbelovend. Heb je een geluidsfragment tot je beschikking?

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

Re: RE: Ervaringen met EPS?

wo dec 19, 2007 15:31

2 pijpen (ala model kruiwagen) vind ik persoonlijk ook niets, geef mij maar 1 brulpijp(je) of op een 155 dtm
Model kruiwagen? Deze heeft een iets flauwere hoek dan een DTM voor de rest exact het zelfde (Novitec eindstukjes).. ;)
Hij bedoelt de GTV, denk ik...
156 SW 1.9 JTD

Gold

RE: Ervaringen met EPS?

wo dec 19, 2007 17:21

Ik ben er ook niet uit of ik gewoon links aanhoud, of toch 4 pijpen plaats links en rechts.

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Ervaringen met EPS?

za dec 22, 2007 16:16

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

RE: Ervaringen met EPS?

za dec 22, 2007 17:29

Lekker grauw, zo te horen een racedemper. Klopt dat? Ik heb juist gekozen voor het zwaardere geluid. ;)

Gold

Re: RE: Ervaringen met EPS?

za dec 22, 2007 19:32

Dit is precies het geluid dat ik wil dat EPS voor me regelt in de 3.0 V6.

Maar dan ook zo bij optrekken:

http://www.youtube.com/watch?v=RCWSghZDXhc

(op 0:30 sec)

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Ervaringen met EPS?

za dec 22, 2007 22:51

Heb zelf goede ervaring met de zakelijke kant van EPS. In 2005. Wilde namelijk een GTV6 Stebro middendemper door hen pas laten maken, deze zijn te kort op de aansluiting met de voorpijpen indien de Stebro (USA met lambda fitting)-variant daarvan niet gebruikt wordt, op een maatwerk achterdemper (V6 in 1e type 116 coupé, origineel past niet onder het achterschot door).

Van te voren werd niet echt duidelijk een prijs afgegeven, maar werd ook niet afwijzend gedaan over het feit dat ik zelf een (nieuw) middenstuk zou meenemen. Ging op de dag zelf (veel) meer tijd in zitten als gedacht en vandaar dat ik mij enigzins zorgen over de factuur ging maken. Onterecht zo bleek, men heeft een keurige prijs afgemaakt o.b.v. de telefoongesprekken van te voren.

Wat geluid betreft: tsja een 916 klinkt zowieso anders, maar ik had er iets meer van verwacht. De grotere, stillere demper zou niet gepast hebben, later bedacht ik mij als men hem op z'n kant had geplaats, had ik natuurlijk zelf op kunnen wijzen, had het wellicht wel gekund. Dat daargelaten, heb ik sterk de indruk dat de uitlaat vrij snel meer herrie is gaan maken na een paar honderd kilometers, maar dat kan natuurlijk aan het Stebro gedeelte liggen. In elk geval, het geliefde en kenmerkende huilen van een 2.5 is helaas iets minder geworden t.ov. een standaard uitlaat. Hij klinkt nu wat zwaarder, wat ik liever scheller had "gezien" (schottendemper, maar die leverden ze niet). Je moet je trouwens van het testen niet te veel voorstellen, want dat gebeurt op de brug (moter dus onbelast) door er een demper uit het assortiment tegenaan te houden. Eindstuk a la Ansa bleek niet voorhanden, maar het alternatief, gewoon schuin afgezaagd, is heel erg netjes uitgevoerd.

EPS is niet de goedkoopste, in elk geval wel heel betrouwbaar gebleken. Bovendien waren zij een van de weinige die zouden lassen i.p.v. klemmen zoals Automax in Utrecht en een Laser dealer hier om de hoek. Buigen bleek EPS weer niet te doen, ze maken bochten door meerdere ellebogen te verzagen en (heel netjes) aan elkaar te lassen. Overigens kon ik toen niemand vinden die wel buigt.

Indien nodig zou ik opnieuw bij EPS mijn licht opsteken.

Gold

Re: RE: Ervaringen met EPS?

ma dec 24, 2007 01:15

Heb zelf goede ervaring met de zakelijke kant van EPS. In 2005. Wilde namelijk een GTV6 Stebro middendemper door hen pas laten maken, deze zijn te kort op de aansluiting met de voorpijpen indien de Stebro (USA met lambda fitting)-variant daarvan niet gebruikt wordt, op een maatwerk achterdemper (V6 in 1e type 116 coupé, origineel past niet onder het achterschot door).

Van te voren werd niet echt duidelijk een prijs afgegeven, maar werd ook niet afwijzend gedaan over het feit dat ik zelf een (nieuw) middenstuk zou meenemen. Ging op de dag zelf (veel) meer tijd in zitten als gedacht en vandaar dat ik mij enigzins zorgen over de factuur ging maken. Onterecht zo bleek, men heeft een keurige prijs afgemaakt o.b.v. de telefoongesprekken van te voren.

Wat geluid betreft: tsja een 916 klinkt zowieso anders, maar ik had er iets meer van verwacht. De grotere, stillere demper zou niet gepast hebben, later bedacht ik mij als men hem op z'n kant had geplaats, had ik natuurlijk zelf op kunnen wijzen, had het wellicht wel gekund. Dat daargelaten, heb ik sterk de indruk dat de uitlaat vrij snel meer herrie is gaan maken na een paar honderd kilometers, maar dat kan natuurlijk aan het Stebro gedeelte liggen. In elk geval, het geliefde en kenmerkende huilen van een 2.5 is helaas iets minder geworden t.ov. een standaard uitlaat. Hij klinkt nu wat zwaarder, wat ik liever scheller had "gezien" (schottendemper, maar die leverden ze niet). Je moet je trouwens van het testen niet te veel voorstellen, want dat gebeurt op de brug (moter dus onbelast) door er een demper uit het assortiment tegenaan te houden. Eindstuk a la Ansa bleek niet voorhanden, maar het alternatief, gewoon schuin afgezaagd, is heel erg netjes uitgevoerd.

EPS is niet de goedkoopste, in elk geval wel heel betrouwbaar gebleken. Bovendien waren zij een van de weinige die zouden lassen i.p.v. klemmen zoals Automax in Utrecht en een Laser dealer hier om de hoek. Buigen bleek EPS weer niet te doen, ze maken bochten door meerdere ellebogen te verzagen en (heel netjes) aan elkaar te lassen. Overigens kon ik toen niemand vinden die wel buigt.

Indien nodig zou ik opnieuw bij EPS mijn licht opsteken.

Dank voor je post. Ik wil juist dat schelle gehuil, niet iets dat zo zwaar klinkt dat je niet weet of het een uitlaatloze Saxo is of een Harley. Het Alfa geluid is immers een term geworden voor een reden.

Wat een zalig geluid op deze video bij 1:32. Doet me denken aan dat prachtige gehuil van de RA122E Honda '89 F1 geluid van Senna. Echt kippevel op deze GTV6.

http://www.youtube.com/watch?v=_mcTxwAAihQ


Of deze video. Typeert echt wat het "Alfa geluid" is. Klinkt precies als het Ferrari gesnerp, misschien wel beter?

http://www.youtube.com/watch?v=-Nt74QAIO1w

Of hier bij 0:45 sec:

http://www.youtube.com/watch?v=bk8Eoh9qPDQ

Iets zoals op deze video bij 0:30 sec.

http://www.youtube.com/watch?v=RCWSghZDXhc


Of:

http://www.youtube.com/watch?v=3WGTP5X6 ... re=related


Ik begin het gevoel te krijgen dat EPS dit niet echt voor elkaar zou kunnen krijgen, hoewel sommige van die geluidsfragmenten gewoon CSC of Ansa uitlaten zijn.

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: Ervaringen met EPS?

ma dec 24, 2007 15:44

Lekker grauw, zo te horen een racedemper. Klopt dat? Ik heb juist gekozen voor het zwaardere geluid. ;)
Zoek even verder op Kreissieg op youtube. Vooral de Lamborghini's klinker erg indrukwekkend. Zorg wel dat je alleen in de kamer zit en het volume openzet.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Terug naar “Tuning onderwerpen”